הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

למרות שאמינות אנשי היח"צ אינה נתפסת כגבוהה בקרב עיתונאים, הם מהווים מקור בלעדי בכל ידיעה שלישית

21/11/2010 10:00

אמינותם של אנשי יחסי הציבור אינה נתפסת כגבוהה ביותר בקרב עיתונאים בהשוואה למקורות אחרים. כך עולה ממחקר שבוצע במסגרת עבודת תזה, ראשונה מסוגה, בנושא יחסי ציבור כמקור מידע תקשורתי לקבלת תואר שני על ידי שרון בן דוד, בהנחיית ד"ר צבי רייך במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון. ממצאיו הראשוניים של המחקר מתפרסמים לראשונה לקראת כנס אילת לעיתונות 2010, שיתקיים בין ה-21-24 בנובמבר.

המחקר מגלה כי ליחסי הציבור יש הצלחה במידה שונה בכל מדיום: מעורבותם בידיעות המתפרסמות ברדיו ובאינטרנט היא רבה מאוד, ואילו בעיתונות המודפסת היא נמוכה יחסית. המשמעות היא, שבמדיום שבו תכיפות העדכון היא גבוהה – הרדיו והאינטרנט – מידת ההסתמכות על יחסי ציבור גבוהה יותר, ככל הנראה משום שלוח הזמנים הקצר מאלץ את המערכות הללו להסתפק, לפחות בחלק מן הזמן, במידע שמקורו ביחסי ציבור, כדי למלא את החלל החדשותי. מעבר לכך נמצא, כי ברדיו יש מעורבות עצומה  לאנשי יחסי ציבור ודוברים באספקת מידע ראשוני.

ממצאים אחדים במחקר עשויים להעיד, כי המבקרים הסבורים כי רוב התוכן החדשותי הוא תוכן יחצני גרידא – נסחפו קלות. ראשית, משום שבמרבית המקרים העיתונאים לא מסתפקים במידע שמגיע מיחסי ציבור ופונים למקורות מידע אחרים, שאינם יחצ"נים. מהנתונים עולה כי כאשר אנשי יחסי ציבור מגלים מעורבות גבוהה בידיעות, בכשני שליש מהמקרים (65.7%) העיתונאים הצליבו את המידע עם מקור נוסף. כלומר, רק כשליש מהידיעות הללו נשענו על יחסי ציבור כמקור מידע בלעדי. חולשה יחסית  נוספת בהשפעתם נראית בעיתונות המודפסת ובתחומי סיקור מסוימים.

החוקרת שרון בן דוד, שהיא אשת יחסי ציבור בכירה בעצמה, המכהנת כסמנכ"ל משרד שלום תל אביב, מצאה כי בכל הקשור לתחומי הסיקור, אנשי יחסי הציבור והדוברים גילו מעורבות גבוהה בחצי מהידיעות בתחומי הכלכלה והפנים – לעומת שליש בלבד בתחומים הפוליטיים והביטחוניים.

מעניין שאת היקף השפעתם משיגים אנשי יחסי הציבור והדוברים למרות שאמינותם נתפסת בעיני העיתונאים מעט נמוכה יחסית למקורות מידע אחרים. לציון האמינות המירבי ("אמין מאוד") זכו רק 39% מאנשי יחסי הציבור והדוברים בידיעות שנבדקו.

מה שמפצה על כך הוא ככל הנראה ההזדקקות של העיתונאים לתזרים מתמיד של מידע, היוזמה שמגלים אנשי יחסי ציבור רבים, וכן האינטנסיביות הרבה של קשריהם המתמשכים עם העיתונאים. כמעט 40% (39.2%) מהמגעים בין עיתונאים לאנשי יחסי ציבור ודוברים מערבים אנשי יחסי ציבור, שהקשר עימם מתקיים על בסיס יומיומי, ועוד כמעט חצי  (48.8%) על בסיס חודשי או שבועי. 

כנס אילת לעיתונות, האירוע הגדול והמוביל של עולם התקשורת, יערך באילת זו השנה הרביעית, בהשתתפות כ-1500 אנשי תקשורת, עיתונאים, שרים, חברי כנסת, אנשי אקדמיה וכלכלה. הכנס של אגודת העיתונאים תל אביב, בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון בנגב, יתקיים בין התאריכים 24-21 בנובמבר במרכז הכנסים של מלונות "הרודס" באילת.

כתבות נוספות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד