הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

אלונה בר און, יו"ר גלובס: "התקשורת יצרה מועדונים סגורים של עורכים וכתבים"

10/01/2018

אלונה בר און, יו"ר גלובס התייחסה לפני שעה קלה להחלטתה לרכוש את גלובס ולמצב התקשורת בישראל במסגרת מליאת הפתיחה של "וועידת ישראל לעסקים" של העיתון גלובס, המתקיימת היום ומחר בבנייני האומה בירושלים. במליאת הפתיחה השתתפו גם נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין; ניר ברקת, ראש העיר ירושלים ואריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים.

 

"אנחנו חיים במציאות בה עוצמת הרשתות החברתיות, פייק ניוז, וכניעה של גופי התקשורת לאינטרסים, הביאו למשבר אמון מוצדק בין הציבור לבין התקשורת", אמרה בר און, שהשלימה אשתקד את רכישת "גלובס" ביחד עם משפחתה ועם ענת אגמון, הסבירה בדבריה את הרקע לרכישה ואת התוכניות שלה לגבי "גלובס".

 

"ביוני האחרון, שותפתנו ענת אגמון, משפחתי ואני רכשנו את 'גלובס' בתהליך הרכישה, שהיה ארוך, מורכב ולעתים גם כואב. עברתי מהמורות רבות שהכריחו אותי לחשוב לעומק ולהגדיר לעצמי מה אני רוצה שגלובס יהיה, למה בעצם לרכוש עיתון בישראל 2017? למה להכניס את הראש למיטה החולה הזאת?", אמרה בר און.

 

בר און ביקרה בדבריה את המקום אליו הגיעה התקשורת: "בעולם שבו המידע הפך למורכב יותר התקשורת יצרה מועדונים סגורים של עורכים וכתבים 'יודעי כל' ולא הסכימה לתת מבט של 360 מעלות".

 

עוד היא אמרה: "העיתונות והמו"לים לקחו את המציאות המורכבת הזו פישטו את המידע והפכו אותו לחסר, ו מוטה. הפכו אותו לאמת אחת, כדי לקבל את התייחסות הציבור, וכדי לקבל רייטינג מיידי שהפך לסם רעיל. ככה העיתונות בכל העולם איבדה קשר עם הקהל שלה. ולפעת העיתונות עדיין גדולה ומשמעותית ועדיין בכוחה לשנות מציאות".

 

מתוך אותו מצב שתיארה, מאמינה בר און שניתן לבצע שינוי: "ועכשיו, במסגרת תזוזות טקטוניות חברתיות, כלכליות וטכנולוגיות הרבה יותר גדולות מכולנו, העיתונות עוברת תהליך בנייה מחדש ומחפשת הגדרה עצמית", היא אמרה.

 

בר און הדגישה בדבריה כי, "חשוב לנו לשנות, ולהשפיע, אך אין לנו אג'נדה אישית או אינטרס כלכלי. אנחנו מאמינות בחשיבותה של עיתונות איכותית ואמינה. אנחנו חושבות שמעיתונות כזאת ניתן גם להרוויח".

 

באשר לתוכנית שתביא לכך ש"גלובס" יהפוך לארגון רווחי, אמרה בר און כי הדרך לכך היא "לחזור לבסיס". "מאז שדונלד טראמפ מיתג את ה'פייק ניוז' כמחלה, הציבור מתחיל להבין שעליו לשלם על התרופה, שהיא מידע איכותי, בלתי מוטה ובלתי תלוי. זה הבסיס למוצר שאנחנו בגלובס מייצרים ונייצר".

 

בר און סיפרה כי "גלובס" ניסח עקרונות חדשים לפעילותו. "ניסחנו את ה״אני מאמין״ של גלובס המתחדש ב-10 נקודות ועיגנו אותן בהסכם, שמבטיח את עצמאות המערכת העיתונאית, גם מול בעלי המניות.

 

נדרשת אסיפה כללית כדי לשנות את הסעיפים ולפגוע בעצמאות התוכן, וזה אומר שלמעשה חישקנו את עצמנו מלעשות בכוח שימוש לרעה", היא אמרה.

בין העקרונות מתחייבת בר און לכך של"גלובס" לא תהיה אג'נדה פוליטית, וכן לכך ש"גלובס" גם ינסה לייצר פתרונות ולא יתמקד רק בטענות וביקורת. עוד ניתן למצוא בעקרונות התחייבות לכך ש"גלובס" יפעל בשקיפות ויידע לקחת אחריות גם כאשר נעשות טעויות, וכן יתאמץ להנגיש מידע מורכב ולא מתלהם לקהלים רבים ורחבים.

 

"זה כוכב הצפון שלנו. ייקח זמן לשנות דפוסי חשיבה ותודעה וחינוך מחדש, גם של עצמנו. חשוב לנו שכולכם - שותפים, מפרסמים, רגולטורים, מושאי סיקור, והכי חשובים - הקוראים שלנו - תבינו ותכבדו את הדרך שלנו ותפגינו סבלנות כלפיה, כי רומא לא תבנה ביום אחד", אמרה בר און.

עוד היא אמרה: "לכולנו חשובה תקשורת חזקה ואפקטיבית, וכולנו רוצים להגביר את האמון בין התקשורת לציבור. לשם כך, אנחנו צריכים לעבוד ביחד, ולהבין שיש גם מחירים שעל כולנו לשלם".

 

בסיום דבריה התייחסה בר און גם לועידת ישראל לעסקים הראשונה של "גלובס" תחת בעלי השליטה החדשים: "אבא שלי, חיים בראון ז"ל, הקים את ועידת ישראל לעסקים לפני כ-30 שנה. במשך עשור, הועידה נערכה בבנייני האומה בירושלים, עד שעברה לתל-אביב. אני גדלתי כאן, בין ועידה לוועידה", היא סיפרה.

 

"השנה, במסגרת חגיגות ה-70 למדינת ישראל, אנחנו מתרגשים לסגור מעגל ולחזור לירושלים. התמה של הועידה משקפת את הכיוון האסטרטגי של 'גלובס'- להתמודד עם המגוון ועם המורכבות. לכל תיזה יש אנטיתזה, לכל עמדה יש עמדה הפוכה. האתגר שלנו בגלובס הוא לייצר שיח שמשקף ומכבד את הקונפליקט. הבאנו קשת רחבה של דעות ונושאים, וננסה לדון בהם מזוויות שונות ומחדשות", היא אמרה.

 

בר און גם התגאתה בכך שבוועידה ישנו ייצוג גבוה לנשים: "הדוברים בוועידה משקפים מגוון דעות ומגזרי, ואני גאה להציג נתון חסר תקדים בוועידות מהסוג הזה:43% מהדוברים, הן דוברות. זה עדיין קצת פחות מחלקנו באוכלוסייה. עדיין לא כל הקהלים מיוצגים כאן כפי שהיינו רוצים, אך אנחנו מבטיחים שנמשיך להתאמץ לגוון את השיח ואת ה'מועדון'".

ועידת ישראל לעסקים המתקיימת היום ומחר בבנייני האומה בירושלים, מארחת בכירים בינלאומיים מתחומי הכלכלה והעסקים וכן מקבלי החלטות, אנשי עסקים, אנשי ממשל, בכירי המשק והכלכלה בישראל. הוועידה מתקיימת השנה תחת הכותרת It's Complicated מתוך השאיפה לתת במה למגוון דעות בסוגיות הבוערות ביותר בשיח הציבורי-כלכלי בישראל.

כתבות נוספות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד