הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

החיים מתחילים בגיל 50: הכוח הכלכלי והצרכני של בני הגיל השני

28/02/2008

העלייה המשמעותית בתוחלת החיים מביאה כבר עכשיו למצב בו מירב האנשים זוכים בפועל ל'מחזור חיים שני' ולמעשה לגיבושה של קבוצת הגילאים הגדולה ביותר באוכלוסיה : בני 'הגיל השני', שתגיע עד כדי מחצית מאוכלוסיית העולם המערבי, שתכלול אנשים מהגילאים הנחשבים עדיין כ'גילאי אמצע החיים' (מעל גיל 50), ועד בני מאה ויותר.

 

קבוצת גיל זו מובחנת מכמה היבטים, אולם אחד הבולטים בהם הוא כי מדובר בקבוצת גיל מבוססת כלכלית, בריאה פיזית, ובעלת רצון ומודעות ליצור לעצמה איכות חיים גבוהה. לפיכך, קבוצה זו מהווה כוח צרכני וכלכלי מוביל ותוסס, שעדיין לא זוהה וקוטלג על ידי החברות המסחריות כקבוצה נפרדת בעלת כוח קנייה חזק ומבודל.

 

אפילו חברות המחקר הבינלאומיות מחמיצות את הפוטנציאל הקיים בשוק מרכזי חדש בהתהוות, כיוון שהן מייעצות ללקוחותיהן רק לטווחי זמן קרובים ואינן צופות את השינוי שמתחולל בחברה, שיהפוך להיות בעל השפעה עצומה על השווקים בעשורים הבאים. "מדובר בטעות בסיסית בפילוח השיווקי", אומר בן-שאול. "לפנינו שוק צרכני מבודל עם קהל צרכנים בעל רצונות מגובשים, ממש כמו שוק הילדים, במספר תחומים ברורים ועם יכולות כלכליות לממש צרכים ורצונות אלו. חוסר ההבנה יוצר התייחסות לקבוצה זו כאל תת-שוק, בעוד בני ה'גיל השני' אינם שוק ביניים או פלח של 'מתבגרים-מזדקנים', חברי שוק 'גיל הזהב', אלא קבוצה מבודלת ומרכזית". 

 

במטרה להמחיש שמוצרי השוק התואמים לקהל יעד מרכזי זה קיימים, למרות שטרם הוגדרו נכונה, 'המרכול השכונתי הראשון לבני המחזור השני'. מרכול זה ירכז שפע מוצרי צריכה הפונים אל קבוצה זו ונותנים מענה לצרכיה ורצונותיה וביניהם: מוצרי הנעלה ומכונים אורטופדיים, מוצרי שמע המעניקים פתרון אסתטי לליקויי שמיעה, מוצרי שינה וטיפולי גב, מוצרי ראייה ממשקפיים ועד ניתוחי לייזר שייתנו לבני 'הגיל השני' מענה רפואי ואסתטי גם יחד, מוצרי שיער שהדרישה אליהם תגבר עוד יותר ככל שתעלה תוחלת החיים ואותה קבוצת גיל תשאף לשמר את מראה הצעיר ותהייה נכונה להשקיע סכומי כסף גבוהים בפתרונות של ניתוחים, השתלות, תוספות שיער, משחות וכדומה שייתנו פתרון לבעיות אסתטיות אלו ואחרות, תוספי מזון ותרופות טבעיות שכוח המשיכה שלהן בעיני בני 'הגיל השני' יעלה ככל שקבוצה זו תהפוך יותר דומינאנטית והמודעות שלה לאיכות חיים ותחזוק הגוף תיצור ביקוש למוצרים מתאימים, מוצרי קוסמטיקה וכמובן מוצרי פנאי, תרבות, תיירות ובידור, בנוסף לצריכת טיפולי המשלבים גוף ונפש- מפסיכולוגיה ועד סדנאות רוחניות ועוד.

 

ההבנה כי בני 'הגיל השני' הינם כוח כלכלי חשוב ומשפיע, תיצור תמורות לא רק בגישה הצרכנית של חברות רבות אשר ייפתחו וייצרו מוצרים אשר פונים באופן ממוקד אל קבוצת גיל זו, אלא גם בתפיסה הקיימת בתוך עולם התעסוקה.

בחברה כיום קיימת אפליה תעסוקתית ברורה כלפי בני הארבעים והחמישים. כעדות ניתן לראות אף את החלטת הממשלה בשנה שעברה, שהחליטה שלא לכלול מובטלים מעל גיל 45 בתוכנית ויסקונסין (באופן פרדוקסאלי, מצבם של בני החמישים חמור מבעלי נכות חלקית שאיבדו את כושר העבודה, כיון שהם מטופלים דרך הכוון תעסוקתי והכשרות של ביטוח לאומי במטרה להחזירם אל מעגל העבודה, בעוד לא נעשית כל פעילות מקדמת דומה, של הכוונה תעסוקתית, עבור בני החמישים המובטלים).

 

שיקולי ההעסקה של כל עובד כיום הם נגזרת של חישוב מספר השנים שנותרו עד גיל פרישה. הניסיון להסביר  שבני החמישים היום אינם נופלים בכושרם הפיזי ולא צפויים להיעדר מהעבודה יותר מהמצופה כיום מבני ה-30 וכי אנו כבר בתחילתם של 'מגה חיים' אינו פשוט. אך האקסיומות הקיימות והמגבילות כלפי העסקת מבוגרים ישתנו כתוצאה מההבנה וההגדרה שלהם כקבוצת צרכנים פעילה ומובחנת מזו שמעליה

 

ככל שילך ויעלה הכוח הצרכני של בני 'הגיל השני', ככל שכוחם הכלכלי בתוך האוכלוסייה יצמח ויהפוך דומיננטי יותר, כך תהייה לכך השפעה גם על השוק התעסוקתי. כאשר יהיה ברור שקיים פלח שוק  נפרד, שאינו רק נגזרת של 'גיל הביניים' או 'הגיל השלישי', אלא יש לו זהות משל עצמו והוא פלח דומיננטי ומשפיע מבחינה כלכלית (בנוסף לחברתית), כך גם ההתייחסות ליכולתם ומקומם של בני 'הגיל השני' להיות חלק ממעגל התעסוקה וחיי הקהילה היצרנית, ילך ויגדל.

 

הכותב הוא מחבר הספר "מחזור החיים השני"

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד