הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

הזדמנות פז : 430 אלף תלמידים ערבים חוזרים לבית הספר ב- 1 בספטמבר - פוטנציאל שיווקי עסקי שטרם נוצל

24/08/2005

בדומה למגזרים אחרים כמו המגזר הרוסי או החרדי, המגזר הערבי מתנהג אחרת מבחינת החלטות קנייה, הרגלי צריכה, קניות וכו'. לשוק הערבי יש את התרבות, המנהגים, המסורת והכללים הדורשים היכרות והתייחסות מיוחדת  והוא מתנהג לפי עונות צריכה במעגל שנע מתחילת השנה בינואר ועד סוף השנה בכריסמס והסילבסטר בדצמבר.

 

בתקופה הנוכחית אנו נמצאים בחלקו האחרון של אוגוסט. תקופה זו מציינת בתוך המגזר הערבי את עיצומה של עונת החזרה לבית הספר, וההכנות בעיצומן מכל הבחינות. כ- 430 אלף תלמידים חוזרים לבתי הספר הערביים השנה  (לפי וועדת המעקב לענייני חינוך), החל מגיל 3 ועד 18. אלה מהווים כ- 41% מכלל הצרכנים בשוק הערבי. נתון זה מצביע על כך שהמגזר הערבי הוא ברובו צעיר.      

 

בשנה שעברה היה מספר התלמידים כ- 415 אלף, אשר התפלגו לפי האחוזים הבאים: כ- 19% בגני ילדים, כ- 50% בחינוך יסודי, 23.4% בעל יסודי , וכ-15% בתיכוני. מספר זה של צרכנים מהווה פוטנציאל עסקי ממדרגה ראשונה להרבה מהחברות והמותגים המובילים בכמה תחומים: מותגי תיקים, ג'ינסים למיניהם, נעלי ספורט, מחברות ומדבקות ממותגות (השנה למשל יש מדבקות עם דמותה של בארבי הערבייה – קוראים לה "פולה"), בגדי ספורט, מותגי מזון מתחום הבשר הקר ...והרשימה עוד ארוכה.

 

ענייני החזרה לבית הספר הופכים לשיחת היום בקרב החברה הערבית. קנית את הספרים לילדים? מה עם הבגדים והתלבושת האחידה? (בכל בתי הספר בשוק הערבי הולכים בתלבושת אחידה ששונה מבית ספר לבית ספר) ...וכו'..

 

חנויות למכירת ספרים בבעלות ערבית הפועלות בקרב השוק הערבי, כבר נכנסות לפעילות מסיבית מבחינה פרסומית ושיווקית. קמפיינים באמצעי התקשורת השונים: רדיו, עיתונות, שילוט חוצות, אינטרנט , קד"מ ופעילות מבית לבית – DTD . התחרות גוברת כל העת וזה נמשך  עד אמצע ספטמבר.

 

אחד מהעיתונים הערבים כבר הוציא מוסף מיוחד לחזרה לביה"ס ועשה השוואת מחירים לפי קטגוריות של כיתות לימוד. דבר זה יכול לעזור לצרכן הפשוט לפקוח עין ולהפוך לצרכן חכם יותר ותובעני יותר. הצרכן הוא רוצה לדעת איפה הוא מוציא כל שקל על חבילת החזרה לבית הספר .

 

חלק מהמפרסמים הישראליים והמותגים הישראלים כבר זיהו את הפוטנציאל הטמון בשוק הערבי ובמיוחד בתקופה הזו . הם מריצים פעילות שיווקית מסיבית לצורך העונה הזו כדי להחדיר את המותגים שלהם בצורה מאוד יעילה . וזה כולל מגוון קטגוריות של מותגים כמו : תיקי גב : מודן, קל גב , -outdoor, רשתות מזון כמו רשת" מגה" שהריצה קמפיין מיוחד לחזרה לבית הספר עם  רשת " כפר השעשועים", חברות מזון מתחום הבשר הקר והחלב : כמו מעדני מזרע בעבר (הפיקה לוח מערכת שעות לתלמיד אשר חולק כאינסרט בעיתונים) , זוגלובק, כנ"ל , חברת תנובה המריצה קמפיין בתקופה הנוכחית למותג קרלו (קנה קרלו קבל מחברת צבעונית), מותגי ג'ינסים כמו ליוויס אשר הריצה בעבר קמפיין מיוחד לתקופה הזו...אפילו בנקים מריצים קמפיינים מיוחדים לנושא החזרה לבית הספר ....

 

הכתובת רשומה על הקיר

אבל למרות כל זאת אני חושב שהפוטנציאל עדיין לא נוצל ברובו, ואני אומר לכם ש"הכתובת רשומה על הקיר ". יש מספר גדול של צרכני מותגים, וחבל לפספס ולא לנצל את זה. הגיע הזמן שחברות ומותגים ישראלים ובינלאומיים יתחילו לעבוד עם השוק הערבי באסטרטגיה שונה, לפי פלחי שוק ממוקדים יותר ובצורה שונה משיווק המוני. עליהם להתמקד ולעבוד בצורה אסטרטגית נכונה. אין צל של ספק שיש כאן פוטנציאל עסקי גדול ממדרגה ראשונה. והרבה חברות ומותגים ישראלים ובינלאומיים טרם גילו את השוק הצעיר הזה ואת הפוטנציאל שבו.

 

* סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנד- ייעוץ אסטרטגי ויח"צ , המתמחה בשוק והצרכן הערבי.לתגובות : newbrand@zahav.net.il

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד