הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

עונת הנסיעות והתיירות בקרב השוק הערבי החלה: פוטנציאל עסקי עצום שטרם נוצל

8/06/2006

מבחינה כרונולוגית אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: זו תחילתה של עונת החותנות בקרב האוכלוסייה הערבית, בסוף יוני הילדים שלנו יוצאים לחופשה מבית הספר, ובחודש זה מתחיל התכנון לבילויים ונסיעות.

 

בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, השנה אנחנו הולכים לעין גב לשבוע או למעין חרוד ...לטאבח'ה , לכפר נחום.....והרשימה עוד ארוכה ...

ובכן זה היה אופייני בשנות השבעים ותחילת השמונים. משפחה בת 6 נפשות או יותר , מכינה אוהל ואת כל הציוד הנדרש, כולל אוכל , מים  וקרח, ויוצאים לקמפינג לשבוע ימים על אחד החופים בטבריה . אז לא שמענו על נסיעה לחו"ל , ומעטים היו יוצאים לחופשה בבית מלון  בארץ. אני זוכר שבנצרת היו אז 2 סוכנויות נסיעות , אף אחד לא שמע על תיירות פנים, ובנוגע לנסיעה לחו"ל הינו שומעים רק כאשר מישהו נסע ללמוד בחו"ל או שמישהו ירד מהארץ והיגר לארה"ב , קנדה , או אוסטרליה....

עם הזמן המצב השתנה בכמה מובנים :

1. בתי ספר החלו לארגון נסיעות של 4-5 ימים, בעיקר לים המלח ולאילת .

2. וועדי עובדים התחילו לארגן טיולים קבוצתיים פנים הארץ.

3. משרדי נסיעות החלו להיפתח בקרב הישובים הערביים, והיום ניתן למצוא כמעט בכל ישוב לפחות סוכנות אחת. גורם זה שיחק תפקיד חשוב בהתפתחות תעשיית הטיולים בפנים הארץ ולחו"ל.

4. התפתחות תרבות סגנון החיים Life style  . נקודה זו הינה מרכיב עיקרי בכל הקשור לתרבות הפנאי והבילוי , ומציאת הזמן האיכותי לבילוי.

לכך היו מספר זרזים שהביאו לשינוי בתעשיית התיירות:

  • מימוש האני מאמין , והתחושה שכן מגיע לי ליהנות , ולצאת לחופשה.
  • החשיפה לעולם הערבי דרך תחנות הטלוויזיה הערביות , כיום ניתן למצוא תחנות אשר עיקר התוכן שלהם תיירות, ובילויים , נקודה זו השפיעה על תחושת הקשר וההמשכיות עם העולם הערבי, הדובר אותה שפה וקרוב לתרבות והמנטאליות.
  • כולנו זוכרים גל הנסיעות למצרים בשנות השמונים הראשונות לאחר ההסכם עם מצרים, כנ"ל גם לירדן לאחר ההסכם איתם.
  •  תהליך המודרניזציה העובר על השוק והצרכן הערבי.
  •  ההכרה מצד מדינות אירופאיות כמו טורקיה וקפריסין אשר עורכים קמפיינים ספציפים גם לשוק הערבי, דבר המעודד צריכת טיולים וקידום אתרי נופש תיירותיים בעולם בכלל.

 

תיירות פנים בקרב האוכלוסייה והשוק הערבי *

 

כחלק מהתפתחות התופעה , וכשלב ביניים , התפתחה לה תיירות הפנים בקרב האוכלוסייה והשוק הערבי, והנתונים מראים זאת. ובכן למה תיירות פנים ? :

 

  • אלה שלא יכולים לנסוע לחו"ל מסיבה כל שהיא, שרוצים להיות קרוב לבית. למרות שעולה פחות לנסוע לטאבא או לירדן .

 

  • הצריכה של תיירות פנים גדלה בעקבות הבעיות הביטחוניות פוליטיות.  כדי לא להתעכב בבדיקה ביטחונית ביציאה לחו"ל אז אני מבלה בפנים הארץ - פחות כאב ראש.

 

מנתוני מחקר של מכון גיאורקטוגראפיה  עולה כי :

 

  • שליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה ב- 3 השנים האחרונות  כולל לינה בבתי מלון. אלה בעיקר אקדמאיים ובעלי השכלה תיכונית .

 

  • 39% מכלל משקי הבית בשוק הערבי לא יצאו כלל לחופשה הכוללת לינה בבית מלון ב- 3 השנים האחרונות.

 

  • תדירות היציאה לחופשה בישראל, בקרב אלו שיצאו לחופשה כזו, הינו 3.5 פעמים ב- 3 השנים האחרונות, או פעם בשנה בממוצע.

 

מבחינת התקופה של היציאה לחופשה , הנתונים מראים שתקופת הקיץ הינה התקופה הרלוונטית ביותר לבילויים בחופשה בפנים הארץ , והנתונים מראים זאת:

  • 55% מהיוצאים לחופשה בישראל ציינו כי יצאו לחופשה בקיץ.
  • 39% יוצאים בתקופת החגים.
  • 16% בעונת החורף.

 

תיירות חוץ לארץ בקרב השוק הערבי

 

כפי שציינתי, בעבר לנסוע לחו"ל זה היה משהוא מיוחד ונדיר, שלא כולם זכו בו. היום זה משהוא טריוויאלי , כולם נוסעים לחו"ל ובעיקר בקיץ. אבל בואי נמיין את הנוסעים לחו"ל  לפלחי שוק :

  • משפחות מחתך סוציואקונומי גבוה – גבוה +
  • צעירים וצעירות מחתך כלכלי גבוה.
  • זוגות טריים שזה עתו התחתנו , נסיעות לירח דבש, אשר מהווה פוטנציאל שיווק ממדרגה ראשונה , כל שנה נישאים כ- 5000 זוגות בקרב השוק הערבי.
  • לפי בדיקה עם אחת סוכנות נסיעה גדולה הפועלת בשוק הערבי , גם אנשי עסקים מהווים שוק פוטנציאלי, כאשר עיקר הנסיעות שלהם מכוונים ל-
    •  טורקיה
    • סין
    • ספרד
    • גרמניה
    • איטליה
    • צרפת
    • ארה"ב וקנדה
    • מזרח אירופה

 

אבל בסך הכל הנתונים מדברים בעד עצמם , מסקר אשר ערך מכון מותגים + גלובס בשנת 03 התברר ש:

  • 20% נסעו רק פעם אחת בעבר.
  • 13% נסעו פעם אחת לשלוש שנים.
  • 12% אחת לשנתיים.
  • 41% אחת לשנה.
  • 7% , נוסעים פעמיים בשנה.
  • 7% נוסעים פעם אחת לשנה.

 

ובכן, המסקנה שהפוטנציאל העסקי בתיירות פנים ולחו"ל בקרב השוק הערבי קיים. אבל כדאי לדעת איך לפעול ואיך לשווק בדוק זה אחרת המאמץ ירד לטמיון. חברות שפונות לשוק הזה ללא ליווי מקצועי עלולות למצוא עצמן במעמד מביך ובמצב שיכול לגרום נזק עסקי, ותדמיתי לחברה .

 

* הכותב  הינו מנכ"ל NewBrand, ייעוץ אסטרטגי ויח"צ , המתמחה בקרב השוק הערבי .
newbrand@zahav.net.il

 

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד