הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

איך מפרסמים לדתיים?

10/05/2007

לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים, ולא בכדי הדתיים מהווים כ – 30 אחוז מכלל הציבור. על כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם זה לא פשוט וצריך לדעת "לדבר" איתם בשפה הפרסומית המתאימה: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות, אין רמזים מיניים, יש שפה שונה לגמרי ומוצרים בשינוי קל: אפילו אורנג' מפרסמת במגזר טלפון כשר.

 

חברות רבות בוחרות להשקיע כסף רב על פרסום במגזר הדתי והחרדי, המהווה בשנים האחרונות שוק עצום (כ – 30 אחוז על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), הנמצא תמיד במגמת גידול. בעקבות כך ברדיו קול חי 93FM, המהווה "טלוויזיה" של החרדים, רושמים גידול מתמיד בפרסום. ובין המפרסמים ברדיו ניתן למצוא את: קווי זהב, מקררי אמקור, אורנג', לורד קיטש, ברק 013, אופטיקנה, הקופון של המדינה, ליידי קומפורט וכו'. אולם הקמפיינים של הדתיים שונים לגמרי מהקמפיינים של החילוניים. בעוד שבקרב החילוניים מגוון המדיות רחב, בקרב הדתיים הוא מצומצם ומכיל רק את תחנת הרדיו קול חי ומעט עיתונים.

 

מעבר לכך השפה הפרסומית שונה: בעוד שבקרב הציבור החילוני הפנייה נעשית לילדים, הרי שבקרב הדתיים הפנייה היא לאימהות. כמו כן בקמפיינים אין קול של נשים, בטח לא נשים שרות, השפה הפרסומית והמסר גם הם חינוכיים. בעוד בקרב החילוניים הדגש הוא על תדמית, סמל סטטוס, יוקרה וכוח, הרי שבקרב הדתיים הפניה היא ברמה החינוכית, חסכונית, תועלתית ומוסרית. בקרב הדתיים אין פרזנטורים, ואם אצלנו אורנג' מפרסמים את הדור ה – 3.5 הרי שבקרב הדתיים אורנג' מפרסמת טלפון כשר.

 

לדברי ניר אביב, מנהל השיווק של רדיו קול חי, ישנם הבדלים רבים נוספים בשפה הפרסומית, במסר ואף במוצרים בין הציבור הדתי לחרדי. מחקר שוק שבצעה התחנה לאחרונה בנושא הרגלי ההאזנה וצריכת התקשורת אצל הציבור הדתי והחרדי, מלמד שציבור זה בשל לחידושי רדיו ולתוכניות חדשות, בתנאי כמובן שנשמרים בקפידה כל הכללים המקובלים אצל ציבור זה.

 

סקרי TGI האחרונים מוכיחים עליה דרמטית ועקבית בהאזנה לרדיו קול חי הנחשב ל"טלוויזיה" של הציבור החרדי. סקר 2006 מדורג את רדיו קול חי במקום ה 3 בין 13 תחנות הרדיו האזוריות ומלמד על גידול של כ 70% בהאזנה בשנתיים האחרונות. הציבור החרדי בישראל כולל על פי ההערכה כ 200,000 בתי אב – כ 1,000,000 בני אדם המתגוררים בעיקר באזורי גוש דן וירושלים.

 

רדיו קול חי משדר 24 שעות ביממה במסגרת זיכיון הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, בבעלות קבוצת ההשקעות קרדן ונחשב ל"טלוויזיה" של המגזר החרדי. מנכ"ל התחנה הוא עידו ליבוביץ.

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד