הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

עלייה חדה בצריכת האינטרנט למידע, עבודה, לימודים וקניות במגזר החרדי

6/04/2020
עלייה חדה בצריכת האינטרנט למידע, עבודה, לימודים וקניות במגזר החרדי

 

לאור משבר הקורונה החליטה חברת בזק לייצר לראשונה דו"ח על השימוש בדיגיטל במגזר החרדי, וזאת לאור ההשפעה העמוקה והייחודית בקרב אוכלוסייה זאת. הדו"ח המקיף ביותר מסוגו מבוסס על נתוני מערכות בזק בנוגע להיקפי הגלישה וכמות המצטרפים החדשים, אך יותר מזאת על מחר עומק בקרב האוכלוסייה החרדית.

הנתונים החד משמעיים מעידים על שינויים חסרי תקדים באופן השימוש של המגזר החרדי בדיגיטל במגוון תחומי החיים, החל מצריכת חדשות, דרך לימודים ועסקים וכלה בקניות ברשת.

 

סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק, קרן לייזרוביץ, "המגזר החרדי חווה אל מול איום הקורונה שינויים טקטוניים במובנים רבים, כשכולם דוחקים בו לשימוש גובר באמצעי הדיגיטל הרבים שעד היום כמעט ולא חדרו אל המגזר. עתה, הצורך הקיומי מוביל לאחד מתהליכי אימוץ האינטרנט המהירים ביותר שראינו. הגידול העצום בנתוני השימוש ברשת לצד הגידול החד של המצטרפים החדשים מהווים עדות לאימוץ המהיר. לצד כל זאת אנו רואים בסקר העומק שביצענו כי החרדים ימשיכו לעשות שימוש בכלים אלו גם לאחר סיום המגיפה, כך שמדובר בשינוי עמוק שעשוי להשפיע על אורח חיי החרדים, יגביר את החיבור לאוכלוסייה הכללית ויתרום לצמיחת המשק"


 

 


 

 

 

*הסקר נערך בקרב 400 נשים וגברים מהמגזר החרדי, בגילאי 20-55. הסקר בוצע בתאריכים 2-5 לאפריל 2020, באמצעות מכון המחקר TNS - KANTAR .

מתעדכנים יותר באתרי החדשות מאשר אצל הרבנים:

·        82% מהחרדים דיווחו כי בעת הנוכחית של משבר הקורונה הם מתעדכנים בחדשות ומידע על התפשטות הקורונה דרך מקורות מידע דיגיטליים:

Ø      אתרים ייעודיים לציבור החרדי - 56%

Ø      אתרי חדשות רגילים ( ynet , וואלה, ישראל היום) – 40%

Ø      רשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר) – 25%

·        אבל גם באמצעים מסורתיים:

Ø רבנים ומובילי דיעה במגזר – 30%

Ø פשקווילים – 8%

Ø מפה לאוזן (חברים/משפחה/עבודה) – 39%

 

מגבירים שימוש במדיה הדיגיטלית:

·        8% התחילו להשתמש לראשונה במדיה דיגיטלית

·        52% דיווחו כי הם משתמשים יותר מבעבר מאז הקורונה

·        סה"כ התחילו להשתמש + הגבירו שימוש מאז הקורונה:

Ø ערוצי TV רגילים (כאן, קשת, רשת) – 25%

Ø רשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר) – 16%

Ø רדיו אינטרנטי – 15%

Ø אתרי חדשות רגילים ( ynet , וואלה, ישראל היום) – 33%

Ø אתרי אינטרנט יעודיים לציבור החרדי – 36%

 

זמן גלישה ממוצע ביום:

·        בתקופה הנוכחית של משבר הקורונה גולשים בממוצע כ- 5 שעות ביום חול (באמצעות טלפון או מחשב): נשים יותר מגברים (כ- 6 שעות, לעומת 4.5 שעות בממוצע בקרב גברים).

·        78% מהמגזר מדווחים על כך שהם גולשים בתקופה הזו יותר מבעבר, כאשר:

Ø 45% הודו שהם משתמשים הרבה יותר באינטרנט בימים האלה מבעבר

Ø 33% אמרו שמשתמשים קצת יותר מבעבר

·        ניכר גידול גם בשימוש של הילדים החרדים באינטרנט:

·        במיוחד בקרב בני הנוער (13-18) – 26% מההורים דיווחו שהילדים בגילאים אלה הגבירו שימושים בתקופה הנוכחית.

הרבה יותר יותר עבודה, לימודים ווידאו אונליין:

·        עבודה מהבית שמצריכה אינטרנט: 12% התחילו להשתמש לראשונה, ו- 28% משתמשים יותר מבעבר (נשים יותר מגברים)

·        שיעורים תורניים באינטרנט/שיעורי תורה אונליין: כשליש דיווחו שמשתמשים באינטרנט למטרות לימודים תורניים – 5% התחילו להשתמש כעת לראשונה ו- 25% משתמשים יותר מבעבר

·        צפייה בתכני וידאו אונליין (יוטיוב וכו'): כשליש דיווחו שמשתמשים יותר מבעבר

 

קונים יותר באונליין:

·        5% דיווחו כי התחילו לראשונה לקנות בתקופה זו (יותר נשים)

·        35% דיווחו כי הם קונים בימים אלה יותר באינטרנט בהשוואה לעבר (40% נשים לעומת 29% גברים)

 

מה קונים?

·        38% קונים מזון ומשקאות אונליין

·        36% קונים בגדים ונעליים (41% נשים לעומת 31% גברים)

·        29% מוצרים ואביזרים לבית

·        21% מוצרי אלקטרוניקה (30% גברים לעומת 12% נשים)

 

ימשיכו לעשות שימוש באמצעים דיגיטליים גם אחרי משבר הקורונה:

·        24% דיווחו כי כשיסתיים משבר הקורונה הם מעריכים שימשיכו לקנות באינטרנט

·        עבודה מהבית שמצריכה חיבור אינטרנטי: מתוך המשתמשים, 45% חושבים שימשיכו להשתמש, עם בולטות לגילאי 35-50

·        שיעורים תורניים אונליין: 62% מתוך המשתמשים חושבים שימשיכו להשתמש (מהווים 19% מכלל המדגם)

·        שיחות וידאו: 53% מתוך המשתמשים חושבים שימשיכו להשתמש (מהווים 32% מכלל המדגם)

·        צפייה בתכני וידאו אונליין: 51% חושבים שימשיכו להשתמש (מהווים 16% מכלל המדגם)

 

 

מצטרפים לשיחות הוידאו:   שיחות וידאו מרובות משתתפים (זום, team , סקייפ):

·        שיחות וידאו (ווטסאפ, זום, סקייפ): 14% התחילו להשתמש עכשיו, ו- 46% משתמשים יותר מבעבר (בולטות לגילאי 35-50)

·          63% משתמשים באפליקציות או תוכנות לשיחות וידאו בימים האלה של הקורונה (בולטות לצעירים בגילאי 20-30)

·        31% מהנשים שמשתמשות בשיחות וידאו, דיווחו כי הן עושות זאת כפגישות עבודה (לעומת 16% מהגברים) ואילו 33% מהגברים שמקיימים שיחות וידאו עושים זאת למטרות שיעורי תורה

·        73% מהציבור החרדי הביע התנגדות לתפילה במניין וירטואלי (כאשר 10 אנשים מחוברים דיגיטלית)

 

נתונים ממערכות בזק :

·        מאז ההשבתה במשק ב- 15.3, החרדים מהווים 8% מהמצטרפים החדשים לאינטרנט של בזק, פי 3 מבתקופה רגילה

·        גידול של 40% ויותר בממוצע בנפחי הגלישה בערים חרדיות בתקופת הקורונה

·        דקות שיחה גדלו פי 3 החודש בהשוואה לחודש קודם. (אחת ההשערות היא שזה קשור לתלמידי ישיבות שמאזינים לשיעורי תורה דרך הטלפון הקווי)

 

Image by Mabel Amber from Pixabay
יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד