הפוך לעמוד הבית

דווקא כן ביג דיל

15/01/2015
דווקא כן ביג דיל

אני בטוח שכבר שמעתם את הסיפור על האבא האמריקני הנזעם שהגיע יום אחד לסופר וחיפש את המנהל, כדי להתלונן בפניו על כך שהבת התיכוניסטית שלו מקבלת הביתה מהנהלת הסופר המרכזית תלושי הנחה למוצרים לתינוקות.

 

לאחר שהמנהל המופתע התנצל והבטיח שזה לא יקרה שוב, חזר האב הביתה, רק כדי לגלות שבתו, אכן, בהריון. איך ידע הסופר את המידע החסוי הזה? מילת הקסם היא "ביג דטה". מערכות קמעונאיות, ולא רק, אוגרות ואוספות על כולנו הררי נתונים. היכן קנינו, מה, עם מה, בכמה, באיזו עונת שנה וכד'. המידע מועבר למערכות מחסני נתונים ממוחשבים, שם הנתונים מוצלבים עם עוד פיסות מידע.

 

כמות המידע הנאגרת על כל אחד ואחת מאיתנו, ובמיוחד אלה מאיתנו המבלים חלק ניכר מזמנם במערכות מדיה חברתית, בין אם מדובר בפייסבוק, טייוטר, פינטרסט או ווייז. כולם תורמים עלינו מידע יקר ערך, שמוצלב ונחתך ומעובד שוב ושוב ומוצא עצמו בסוף היום בשלל גופים משווקים.

 

כיום, כשאומרים "ביג דטה" מתכוונים לאוסף גדול של נתונים ופיסות מידע ממקורות דיגיטליים ומסורתיים (טקסט, תמונות, וידאו וכד'), מתוך ומחוץ לחברה המאפשר הסקת מסקנות והצלבת נתונים בזמן אמת. הניתוח משפר את החיזוי ומאפשר בסופו של דבר להגיע מהר יותר למסקנות ולתובנות עסקיות חדשות, מה שמסביר, כיצד הגיעו בסופר למסקנה שיש להם לקוחה הרה בידיים. אגדה אורבנית, או סיפור אמיתי, מה שבטוח, כולנו, כמשווקים, שומעים מכל כיוון הנחיות והמלצות להקשיב, לנטר ולעשות שימוש בביג דטה.

 

חברת המחקר פורסטר שהתעמקה בתחום אומרת כי "הצרכן המודרני דורש הרבה וכי עסקים חייבים להיות קשובים לדרישות הללו", אבל, ביחסים הללו עם הלקוח יש אינספור הזדמנויות. "היחסים עם הלקוחות הם הם היתרון התחרותי שלכם".   

 

אחת התובנות המרכזיות שעסקים יכולים להפיק מהאזנה ללקוחותיהם, בין אם באון ליין ובין  ברשתות החברתיות, היא הבנה טובה יותר של הציפיות שלהם מאיתנו, המשווקים. מסקנה? פשוטה: עסקים חייבים להתעמק בלקוחות שלהם. וכן, לעשות שימוש בנתונים ובהאזנה ללקוחות. לי, כמי שמבקר אצל לא מעט חברות המספקות שירותים ומוכרות מוצרים, קצת חבל, לעתים, לראות שהחבר'ה האמונים שם על השיווק לא ממש אובססיביים לנושא. הם שמעו על ביג דטה, ואולי גם מודעים לכך שניתן להפיק מהנתונים זהב, אבל, כשזה מגיע לת'כלס, עוד רחוקה הדרך. מהצד, אני מעריך שמדובר יותר מהכל בשינוי תודעתי. הרי, בלא מעט חברות מבצעים ניטור ברשתות החברתיות, ברמה כזו או אחרת, גם אם מדובר בלקרוא תגובות בפייסבוק וטוויטר. אבל, שם זה נעצר. וחבל. לעסקים ולארגונים מעולם לא היה כה הרבה מידע עלינו.

 

בשעה שעולם השיווק מגביר את התלות שלו במידע רחב היקף, הציפיות של המשווקים גדלות, ככל שזה נוגע לכמה ניתן להשיג באמצעות המידע הזה ובאיזו מהירות. הדבר הופך את פלטפורמת הביג דטה למרכיב קריטי בהצלחת תמהיל ותוכן השיווק. מה שבטוח, המטרה של הפקת תובנות מניתוח כמויות עצומות של נתונים שנאספו ממגוון מקורות ובמגוון פורמטים קרובה להשגה יותר מעבר למה שהיה אפשרי בעבר.

 

* הכותב הוא בעלים ומנכ"ל של דוניצה תקשורת

 

תמונה מתוך Flicker

מאמרים נוספים בנושא פרסום ופרסום באינטרנט

עבור לתוכן העמוד