הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

למה בכלל צריך יחסי ציבור?

4/06/2009
הגדל

הגדרה של יחסי ציבור – יחסי ציבור הם המעשה של נטילת אדם, רעיון או מוצר איכותיים, והפיכתו למוכר וידוע בצורה חיובית בקרב קהל המטרה שלו.

 

הסברה שיחסי ציבור הינן מותרות ואינן הכרחיות לעסק היא סברה שגויה לחלוטין.

יחסי ציבור הם התשתית עליה מבוסס שיווק. שיווק והצלחה במכירות באים בעקבות – ורק אחרי שמשרד יחסי ציבור והמקצוענים אשר עובדים בו מביאים לידי כך שהמוצר אותו רוצים לשווק – יהיה  מוכר על ידי קהל המטרה.

 

סברה שגויה נוספת הינה שפרסום יכול להיות ממלא מקום ליצירת יחסי ציבור. פרסום הוא בהחלט אחד מהפלטפורמות להכרת המוצר אך פרסום ושיווק בשום אופן אינם תחליף ליצירת יחסי ציבור. יצירת יחסי ציבור צריכה להיעשות לפני שיווק ופרסום. יחסי ציבור למעשה צריכים להיווצר מיד אחרי תולדת המוצר – בד בבד עם בנית התכנית העסקית. תכנית עסקית אשר מכוונת למכירת מוצר מסוים מחייבת התייחסות רצינית להחדרתו של המוצר לשוק, לבניית תדמיתו ולקידומו בקרב קהלי המטרה. וזהו בדיוק מה שעושה חברת יחסי ציבור.

 

העובדות וההוכחות בשוק מראות שוב ושוב שעסק מצליח הוא עסק שקהל המטרה מכיר אותו. תשתית תדמיתית צריכה להבנות מיד עם יצירת המוצר וככל שתקדים כן ייטב.

 

החרדה בקשר לסכום שיחסי ציבור עולים היא חרדה שאינה תמיד מבוססת על שיקולים רציונלים. הוצאה ליצירת יחסי ציבור הינה הכרחית כפי שההוצאות על ייצור המוצר עצמו הינן הכרחיות. אין טעם ליצור מוצר הכי איכותי והכי נפלא, אם הקהל לא מכיר אותו, וצריך לחכות למוכר ולמשווק שיסביר לקונה פעם אחר פעם מה טיב המוצר ולמה בדיוק הקונה צריך אותו.

 

מעגל הקסמים הפשוט הוא " אין לי כסף לרכוש יחסי ציבור" – המוצר שלי יימכר טיפין טיפין.

"איכשהו אשיג כסף ליחסי ציבור"- המוצר שלי יהיה כל כך מוכר, אוכל  למכור הרבה יותר וכך אוכל להחזיר את ההשקעה ביחסי הציבור תוך זמן קצר. וכן הלאה הסיפור המוכר של כל אדם המפחד באמת ללחוץ על הדוושות כדי שהמוצר שלו יהיה מוכר ויימכר בתכיפות ופי עשרה מונים.

 

כמובן שמוצר איכותי יכול להתפרסם ולהימכר בקרב חברים ולאט לאט לגדול מפה לאוזן, אך בלי פעולה מקצועית של פתיחת קווי תקשורת התנופה לא תהיה חזקה או מהירה מספיק.

 

איך מבצעים יחסי ציבור?

כאשר עלינו לעשות יחסי ציבור  למוצר מסוים עלינו בראש ובראשונה לפלח את קהלי המטרה שלו ולהיות מקצוענים ביותר באופן הפנייה אל המדיה.

 

כל אחד יכול לעשות יחסי ציבור. השאלה איך לעשות את זה נכון. זו לא בעיה להשיג את מספר הטלפון של עורך או כתב בעיתון מסוים ואפילו להשיג כתבה נחמדה אך חשוב לזכור שדבר כזה יכול להתפרש בסוף כטעות מצערת.

 

למה?

מאותה סיבה בדיוק שאתה יכול לכתוב את החוזים בעצמך, אבל הולך בכל זאת לעורך דין שייעשה זאת עבורך.

 

יחסי ציבור טובים יבנו עבורך את קשרי המדיה המעולים ביותר, ידעו להציג את המוצר בצורה הטובה ביותר, וישיגו לך את החשיפה התאימה לך ביותר בהתאם לקהלי המטרה שלך. זהו המקצוע שלהם.

 

כאשר מתקשרים מוצר לקהלי המטרה יש לעשות זאת במספר דרכים אך חשוב מאוד שבכל אחת מהדרכים תהיינה תוצאות ברורות מראש ויעדים מוגדרים.

 

כאשר אנו רוצים לפתוח את קווי התקשורת מול קהלי המטרה עלינו להתייחס למספר דברים. הראשון מה מעניין אותו והשני איזו מדיה הוא צורך ורק לשם לכוון. לפעמים לקוח סבור שמה שלא מעניין אותו לא מעניין אף אחד.

 

יחסי ציבור נועדו לקחת את המוצר ולתקשר אותו מול קהל היעד בצורה החיובית והמקצועית ביותר. אין ספק שיחסי ציבור מגדילים את ההכנסות של הלקוח ובונים אותו כמותג יציב, אנו חיים בעידן התקשורת . לנהל עסק בלי יחסי ציבור זה כמו לצייר בלי צבעים.

 

*הכותבת הינה מנכ"לית לוטן תדמיות הינה חברה בנבחרת המרצים של IBEC.

מאמרים נוספים בנושא יחסי ציבור, תקשורת ודוברות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד