הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

יחסי ציבור לעסקים קטנים

27/06/2013
יחסי ציבור לעסקים קטנים (הגדל)

מה עולה בראשכם כשאתם שומעים את הביטוי "יחסי ציבור"? סביר להניח שתגובתכם  כבעלי עסקים קטנים תהיה זהה לחלוטין לזו של בעלי עסקים גדולים יותר. אני פועלת בתחום היח"צ כבר הרבה מאוד שנים, אך עדיין מוצאת את עצמי מופתעת בכל פעם מחדש כשאני שומעת שרוב הלקוחות מפרשים את המושג יח"צ כקשרי עיתונות בלבד, או יותר גרוע, הם מבלבלים בינו לבין פרסום. בכל מקרה, כמעט כולם מניחים בתחילה כי שרותי יחסי ציבור בם אלמנט שיווקי יקר, אשר נועד אך ורק לשירותן של חברות גדולות במשק.

 

האמת היא, שאף לא אחת מההנחות שפרטתי למעלה נכונות כלל וכלל. אין ספק שיח"צ מתמקד בחלק גדול מהזמן בקשרי עיתונות וקווי תקשורת, אך האמת היא שבעידן הנוכחי, יחסי הציבור כוללים עוד כל כך הרבה מעבר: תוכן וידאו, כיסוי וחשיפה תקשורתית, תוכן סלולארי, כתיבה שיווקית, קופירייטינג, קווי תקשורת, ניוזלטרים ועוד.

 

אלמנטים אלו, המרכיבים את עולם היח"צ כיום, רלוונטיים וחשובים יותר מתמיד דווקא עבור עסקים קטנים: בעלי חנויות, פרילאנסרים, יזמים, כותבים, יועצים, אומנים ולמעשה כל מי שמנהל עסק קטן ובינוני ואינו מודע לשפע ההזדמנויות הקיימות כיום לקידום עסקיו, מעבר לפרסום המסורתי. זהו בדיוק המקום לציין כי אמנות יחסי הציבור מצריכה ידע רב, מחקר ותכנון – אך לא בהכרח הוצאה כספית גדולה!

 

על מנת להתחיל בתכנון יחסי הציבור הנכונים עבור העסק שלכם, ראשית כדאי להבין כי כל מטרת היח"צ היא למעשה לתקשר את המסר המדויק והנכון לקהל מטרה מפולח ונכון. לצורך כך, אחד הדברים הראשונים בהם צריך להתחיל הוא לברר מיהו קהל היעד המדויק של העסק. באופן מפתיע, ישנן גם לא מעט חברות גדולות במשק שמפספסות לאתר את קהל המטרה שלה...

 

קהל היעד או המטרה מוגדר כקבוצת אנשים שהם בעלי עניין בפעילותו של העסק שלך והכוונה היא לאו דווקא לקהל לקוחותיכם המשלמים. קהל היעד שלכם קרוב לוודאי יכלול גם את התקשורת המקומית, הקהילה שסביבכם, הספקים שלכם, העובדים שלכם בעבר ובהווה, המתחרים שלכם ועוד. הדבר החשוב ביותר אולי לזכור בהקשר זה שבכוחו של קהל המטרה שלכם להעביר הלאה מידע חיובי או שלילי עליכם.

לאחר שלב ראשוני וחשוב זה, ניתן ליצור תוכנית יח"צ עבור העסק, כזו שתתקשר את המסרים המתאימים והנכונים ביותר עליכם ועל העסק שלכם ושהם מכוונים במדויק לקהל היעד, אשר יתקל במסרים אלו בכתבות באמצעי המדיה- הישנה והחדשה, בניוזלטרים ייעודיים שתשלחו אליו, בעמודי החברה ברשתות החברתיות שתפתחו ועוד. בשלב זה חשוב גם להציב יעדים מובהקים אליהם אתם שואפים להגיע באמצעות יחסי הציבור, שכן אחרת, איך תדעו אם הצלחתם או לא?

 

מאמרים נוספים בנושא יחסי ציבור, תקשורת ודוברות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד