הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

מלכודות וסכנות האורבות למותג באינטרנט

14/06/2005

האם אתה יודע מה התדמית של המותג שלך באינטרנט? באינטרנט המותג שלכם עשוי להיות מופקר. קיימות סכנות רבות ומגוונות, העשויות לגרום נזק רב לתדמית הארגון שלכם עקב הקלות הבלתי נתפסת של הפצת מידע באינטרנט. הגידול וההתפתחות של האינטרנט יצרו סיכונים חדשים, המגדילים את רגישותם ופגיעותם של הארגונים שונים, בפני מקרים כגון: השמצה, התחזות, גניבת עין, חיקויים, הטעיית ובלבול צרכנים ולקוחות, פגיעה בסמלים מסחריים ועוד. התוצאות מראות כי בכל המקרים נוצרת פגיעה ישירה הן מבחינה כלכלית והן מבחינת נכסיות המותג של החברה. האינטרנט מספק אפשרויות ואמצעים רבים לכל אותם אנשים המבקשים לפגוע ולהזיק לחברה או לארגון, כדוגמת האקרים, עובדים לשעבר או עובדים לא מרוצים, מתחרים, cyber squatters (פולשים) ולאחרונה גם ארגוני טרור, שרובם ככולם מונעים מרצון לפגוע בארגון, מרצון להשיג רווח כספי או מסיבות אידיאולוגיות ואחרות. בהמשך נביא מספר דוגמאות למה שקרה לאחרים וממה כדאי להיזהר.

 

חוסר שליטה על המידע באינטרנט

מחקר TIM האחרון (סתיו 2004) שנערך בישראל בנושא הרגלי גלישה ושימושים באינטרנט העלה כי השימוש הפופולארי ביותר הוא חיפוש מידע ונתונים (93.5%). גם מחקרים בעולם מראים כי רוב האנשים המעוניינים להשיג מידע כלשהו בנושאים עסקיים, בנושאים כלליים וכד' פונים בראש ובראשונה אל האינטרנט. במחקר של PWE נמצא כי 84% מהגולשים בארה"ב עושים  שימוש במנוע חיפוש לפחות פעם ביומיים. כאן, גם מתחילה הבעיה, מכיוון שלחברות שהן נשואות המידע המצוי באינטרנט יש שליטה קטנה, אם בכלל. דרך מנועי החיפוש המובילים, ניתן בקלות רבה להגיע לכל המידע שהתפרסם אודות החברה, אפילו בפורומים, בצ'אטים, בבלוגים נידחים, ואפילו בתגובות (talk back) על כתבות באתרי החדשות למיניהם, שבהם אנשים ללא שום ידע טכנולוגי יכולים לשטוח את טענותיהם על החברה, להביע את דעתם בחופשיות, עובדים ממורמרים עשויים להתחזות ולספק מידע עסקי סודי וכד'.

 

להלן דוגמא על מנת להמחיש את הבעייתיות: אם תקלידו – "חברת השמירה", במנוע החיפוש גוגל, תראו שמחצית מהתוצאות בדף הראשון, הם קישורים המובילים למידע על תביעות שנעשו נגד חברת השמירה. זה לא משהו שחברה היית רוצה לחשפו בפני לקוחות פוטנציאלים או בפני המתעניינים בה. דוגמא נוספת: כשמחפשים בגוגל לפי צמד המילים: "מכשיר פלאפון", אחת התוצאות הראשונות שמקבלים היא קישור לתלונה כנגד חברת פלאפון"  "פלאפון - עד שייגמרו לך העצבים",  המופיע בפורטל לשוויון זכויות ולצדק חברתי.

 

כמו כן, היכולת להפיץ מידע ברשת האינטרנט, גם כשאינו מדויק או אינו אמין לעיתים, ע"י שליחת דואר אלקטרוני לחברים ובהפצה ויראלית, ועד פרסום בפורומים שונים היא פשוטה ואינה דורשת השקעה כלל מהמבקש לפגוע או להשמיץ. דוגמא ידועה מהעת האחרונה הוא מקרה של עובד ממורמר לשעבר בסלקום, אשר הפיץ ופרסם מידע פנימי מתוך החברה על נוהל  גבייה בנושא התא הקולי ללקוחותיה של סלקום, שהוצאתו החוצה גרמה לחברה הן נזקים תדמיתיים, וההערכה היא שגם לנזק כלכלי. ניתן לראות את הפרסום שניתן לזה באינטרנט בקישור: http://info.org.il/irrelevant/item.php/109263439371609955

 

הפתרון לבעיות אלו הינו מורכב, כיוון שהיוזמה להפצת המידע  נובעת מגורמים שאינם סרים למרותה של החברה או ה"נפגע". הבסיס הוא לזהות את התכנים הפוגעים בזמן הקצר ביותר מעת הופעתם. מרגע שזוהו התכנים הללו, רצוי להגיב באותם מקומות, או לספק את גרסת החברה שלעיתים רבות תהייה יותר מדויקת ואמינה מגידופים ותאור מוגזם של גולשים לא מיומנים, ולגרום לתגובה להופיע בסמוך ל"השמצה" במנועי החיפוש.

 

 

דויד פרידמן הינו מייסד וסמנכ"ל של דומיין דה נט טכנולוגיות.  לתגובות: david@DomainTheNet.com

למידע נוסף: http://www.domainthenet.com/hebrewSite/brandsecurity_heb.asp

 

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד