הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

כיצד ניתן להשתמש בראיונות עומק לקידום העסק שלך?

5/11/2009

ראיונות עומק הינם אמצעי לחקור את התנהגות האדם, ולזהות מנגנונים רגשיים וקוגניטיביים העומדים מאחורי התנהגות זו. השיטה מאפשרת לבחון תהליכים עמוקים העומדים מאחורי ההתנהגות כגון חסמים אמוציונאליים, מנגנוני הגנה, או הקשר בין עמדות לפעולה בפועל.  המטרה של מחקר עומק מהסוג הזה הינה גיבוש תובנות אשר יתורגמו להמלצות אופרטיביות לקידום העסק.

 

דוגמה לנושאים המתאימים להיחקר באמצעות ראיונות עומק

  • בדיקת אפקט הפרסום בקרב הקהל הרחב
  • שביעות רצון או אי-שביעות רצון וכוונות לעתיד בקרב לקוחות
  • הסיבות לאי-מימוש עסקאות בקרב מתעניינים שאבדו
  • עמדות כלפי מוצר בפיתוח טרם כניסתו לשוק בקרב הקהל הרחב
  • מתחים בתוך הארגון בקרב עובדים
  • גיבוש שאלון לצורך ביצוע סקר שוק עתידי

 

 

היתרון של ראיונות עומק על-פני סקרי שוק

סקרי שוק מפיקים את המידע מתוך מדגם גדול של נשאלים אודות מספר מועט של שאלות אמריקאיות. כתוצאה מכך:

  • סקר השוק אינו מנתח לעומק את השיקולים הפסיכולוגים העומדים מאחורי החלטה לרכוש או לרכוש, הסיבות וההשתלשלות שבגינה הלקוח אינו מרוצה ועוד. לכן במקרים מסוימים, עדיף לנקוט בשיטת הפינצטה, הדוגמת מעט אנשים ומפיקה מהן את מלוא המידע.
  • אחת הבעיות בסקרי שוק הינה אחוז ההיענות הנמוך אשר פוגע במידת הייצוגיות של המדגם. כתוצאה מכך עלולים להפיק מסקנות שגם הן אינן מייצגות את הקהל הנחקר.
  • עלות שיטת ראיונות העומק עשויה להיות קטנה באופן משמעותי מזו של סקר שוק, משום שאין צורך לפנות למדגם גדול להפקת מידע מוצק ומועיל.

 

 

דוגמה של סוגיות המועלות במהלך הראיון

  • איך התקבלה ההחלטה, מה היו השיקולים לויתור על העסקה, לקנייה, להגשת תלונה
  • האם נבדקו גם מתחרים ומה התגלה
  • מה החוזקות והחולשות של המוצר, של תהליך המכירה, של אופק ההפצה
  • מה היית משפר
  • מה עמדתך על מוצר/שירות מסוים, מה זה מזכיר לך, מהן האסוציאציות העולות
  • איך תגיב אם חבר שלך מתייעץ איתך האם לפנות אלינו
  • מה אתה חושב, מה אתה אוהב, מה אתה צריך, מה אתה כואב



* הכותבת הינה פסיכולוגית חברתית, בעלת חברה למחקר חברתי.
דואר אלקטרוני:
fsikron@gmail.com

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד