הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

תכנית עסקית - המפה לאוצר

18/12/2014
תכנית עסקית - המפה לאוצר

מניסיון של עשור שנים, עסקים אשר מגיעים אלי לייעוץ ולא עובדים על בסיס תכנית ברורה, נמצאים כל הזמן במקום של הישרדות. לעומתם עסקים אשר השכילו לעבוד על בסיס תכנית ברורה מצליחים להגיע לגבהים חדשים וב 80% מהמקרים יוצאים מכלל סכנת הישרדות.

אך בזמן האחרון שמעתי מספר אמירות בנוגע לכתיבת תכנית עסקית. אמירות האומרות כי תכנית עסקית איננה מהווה כלי ניהולי, אין לה יכולת להשפיע ושבעצם אף פעם היא לא תתממש.

בואו ונבין את הדברים יותר טוב – מדוע כן צריך תוכנית עסקית?

ללא תכנית עסקית אתה מעלה את אחוז ההיתכנות לכישלון של ארגונך, אבל רגע, יש אפשרות לבטל את הכישלון ולהגיע להצלחה. תכנית עסקית נותנת ביטוי לצרכי העסק, משאבים וחלוקתם מול היעדים שנקבעו, מסבירה את אופי הפעילות השונה ונותנת ביטוי מספרי לכלל הנתונים.

אפשט, תכנית עסקית היא המפה לאוצר, היא תוביל אתכם בים גועש מול איתני הטבע לחוף מבטחים מואר ונעים, עם מים זכים ופירות מתוקים. עסקים שטורחים לכתוב תכנית עסקית מצליחים לקבל תוצאה עדיפה למימוש יעדם לאורך זמן, כך כתוב ומוכח בספרות ובשטח.

נוסף על כך, ברגע שהתכנית נעשתה כראוי אמורה להיות הסכמה בין אנשי הארגון על נושאים קריטיים אשר נמצאים ברומו של העולם העסקי ובטח ובטח עבור הארגון המדובר. על ידי יצירת הסכמה, מציאות ברורה, תקשורת ברורה, חלוקת משאבים ברורה, אופרציה ברורה ומוסכמת על ידי מנהלי הארגון יצליח הארגון לאורך זמן ללא ספק.

כמובן שעל התכנית העסקית להבתצע בצורה נכונה ותוך איסוף נתונים אמיתים מהשטח, כדי שתצליח לייצר ארגון מפוכח וריאלי.

מדוע תוכניות רבות נכשלות?

לפי גורו השיווק אל ריס, 90% מהתוכניות העסקיות נכשלות, (RIES, 2014), בקרב חברות גדולות כקטנות, כישלון גורף.

ובכן התשובה נעוצה בתהליך לכתיבת תכנית עסקית, כאשר עסק מחליט לכתוב תכנית עסקית בד"כ הוא מגיע ממקום של צורך- צריך לגייס אשראי מהבנק או קרנות , להביא משקיע או כפי שאני ראיתי מספר פעמים, המנכ"ל אומר משהו כמו – אני לא מוכן שלא תהיה לנו תכנית עסקית.

ברוב המקרים המשימה מוטלת על היזם עצמו או בחברה גדולה יותר מנהל השיווק, מפה מתחילה ההתדרדרות. ב 65% מהמקרים היזם מחפש איזשהו טמפלט באינטרנט ומתחיל להכניס נתונים ומספרים, בשאר המקרים פונים לחברה מקצועית שתעשה את הכתיבה עבורו. הכתיבה הינה שבלונית ברוב המקרים ללא רצף עסקי, עובדתי מתאים לארגון עצמו.

לכל ארגון יש DNA משלו, פרסונה אם תרצו, לא ניתן לכתוב תכנית עסקית מנותקת מכל זה.

איך בונים תוכנית עסקית נכונה

על מנת לכתוב תכנית עסקית מתאימה, כזו שאולי תעבוד לכם מומלץ לעשות מספר פעולות בנושא.

1 ישיבת צוות מול כלל מקבלי ההחלטה על מנת להגיע להסכמות בנושאים קריטיים

2 בירור עובדות השוק ממקורות מוסמכים

3 הכתיבה לאורך המסמך צריכה להתבצע הצורה הבאה: כתיבת עובדות ויעדים, הסבר מדוע היעדים חשובים לארגון, כיצד מבצעים אותם, כמה זמן ועלות לוקח על מנת לעשות כן.

4 הבנה קריטית עבור מי התכנית, תכנית טובה חייבת להיות ממוקדת (בנק, משקיע, עובדים, הנהלה וכולי)

5 לא להשתמש במושגים כללים ולא ברורים אלא בשפה ברורה וקצרה(הרבה פעמים ראיתי תוכניות עסקיות שנראו כמו מחזות ישנים– ארוכים, מלאים סופרלטיבים, שפה מורכבת וחוסר רצף בין המקטעים השונים)

6 תקציר מנהלים טוב, אין מספיק מילים להדגיש את חשיבות תקציר המנהלים, הוא קצר, ענייני, מסביר את הקף הנושאים ומטרות המסמך בקצרה, תקראו אותו לפחות עשור פעמים לפני ששיחרתם אותו.

תכנית עסקית טובה תיהפך לכלי ניהולי, אופרטיבי מדהים, או כפי שאמר המפורסם: "על מנת להגיע לגדולה צריך קודם לחלום אח"כ לראות את המטרה ואז לתכנן..." ((Alfred A. Montapert

 יוסי כהן, דוקטורנט לפסיכולוגיה שיווקית מחברת שיווק מדעי המתמחה בייעוץ שיווקי בגישה הוליסטית לעסקים,
ttp://www.jconline.co.il/

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד