הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

10 כללים למסחור חזותי נכון

10/09/2015
10 כללים למסחור חזותי נכון

במהלך חיי היום יום, אנו פוגשים במסחור חזותי בכל חלל מסחרי שאנו נכנסים אליו – החל מסניף הדואר, הבנק, קופת החולים, הסופר הקבוע שלנו ועד למקום העבודה שלנו. כל חלל שבו יש נוכחות מובלטת למותג מסוים מהווה מסחור חזותי.


מסחור חזותי לא חייב להיות צעקני. אם עושים אותו נכון אז הוא יכול להיות הרמוני, משתלב בסביבה בנוחות ונעים לעין. בצורה אופטימלית, מסחור חזותי מצליח מצד אחד להביא לידי ביטוי את המותג בשטח ומצד שני ליצור חלל יותר אסתטי ונעים משהיה לפני תהליך המסחור.
לאחרונה חווינו את הנושא מקרוב בפרויקטים כגון מיתוג הנדל"ן של בזק, כחלק מתהליך המיתוג המחודש שהם עברו. המעניין הוא שבזק שמה לעצמה כיעד להנחיל את שפת המותג לא רק כלפי לקוחותיה אלא גם כלפי העובדים. הדבר מתבטא במגוון דרכים ותצורות שהמרכזית ביניהן היא מיתוג המרחבים המשותפים. כחלק מהמהלך והטמעת שפת המותג החליטה החברה בצעד חסר תקדים למתג את כל מוקדי השירות, בניין המטה וחללים משותפים, כדוגמת מרכזי ההדרכה וחדרי האוכל של החברה.


שפת המותג משלבת לרב תמונות המשדרות חמימות ומשפחתיות, סיטואציות ורגעי קסם המתרחשים במרחב הביתי. על כן בחרנו לשלב לצד אריחי לבנים בהירים תמונת בעלות אוריינטציה אשר מתפרשת כנעימה ואף כמרגשות, כדוגמת תמונות של ילדים, משפחה, בני זוג וכדומה. כדי להוסיף לתחושת המשפחתיות והביתיות בחרנו לשלב חפצים, כלי נוי, מדפים וכן שלל אלמנטים ששאובים מהסביבה הביתית. שפה זו משלבת איור לצד מוטיבים מצולמים ומתאימה עצמה בכל פעם לייעוד המדויק של החלל (למשל חדרי האוכל עוצבו כמעין מטבח)\ והכי חשוב: שומרת על איזון אסתטי תוך הקפדה שלא ליצור עומס ויזואלי, שהרי מדובר אחרי הכל בסביבת עבודה.
 
אז איך עושים זאת נכון ועל מה חשוב להקפיד?
 
1. שימרו על הפונקציונאליות של הפרטים בתכנון המבנה.
חשוב להתייחס לכל הנתונים בשטח כדי לשמור על פונקציונאליות של פרטים בתכנון המבנה הציבורי, דוגמת מיקום ארונות ומתגי חשמל, ציוד כיבוי אש, נגישות נכים, שילוט חירום וכו'.


במוקד שירות הלקוחות של חברת מוצרי החשמל Dyson באילינוי, רצו מצד אחד ליצור חלל עבודה פתוח ומואר שמשדר את ערכי המותג, ומצד שני להתמודד עם הרעש שנוצר מהשיחות של נציגי השירות. הפתרון – שימוש באלמנטים סופגי רעש ברצפה ויחידות סופגות רעש בתקרה בצורת קוביות שחורות מעוצבות, שעוצבו באופן שמשתלב עם האווירה הכללית:
 


 

 
 
 
2. קחו בחשבון את התאורה
חשוב לבדוק את התאורה הטבעית של המקום, המגיעה ממקורות כמו דלתות זכוכית וחלונות. בהתאם לצורך יש ליצור הצללות, וילונות וחיפויים, השומרים על אוירה קלילה ונעימה ובמקביל נותנים מענה לבעיות בשטח.
 
3. עבדו מדויק ורדו לשטח
יש צורך בקשר ישיר מול מתקין מקצועי כדי לקבל מידות מדויקות (ע"י מדידה בשטח הבנוי), תוך ביצוע סיור מקדים משותף, צילום האזורים הדורשים טיפול ותיעוד לצורך רפרנס והדמיות.
 
4. בצעו תכנית מקדימה
חשוב לבצע תכנית מקדימה אשר כוללת את השרטוטים, החומריות המוצעת לביצוע בשטח, הקונספט העיצובי והרעיונות הכללים והתפקודיים של כל אלמנט שימותג בשטח. בעזרת התכנית מתווים את הקווים המנחים לעיצוב וניתן לצאת לדרך העיצובית תוך מתן מענה מקסימלי לציפיות הלקוח ולנתונים בשטח.
 
5. היזהרו מעומס
חשוב שלא תיווצר תחושת עומס מוגזמת כאשר עוסקים במיתוג של חללים גדולים במיוחד. זה בהחלט חיוני להשאיר חללים לבנים, בהירים ומאווררים, ולעיתים מספיק להשתמש באלמנט עיצובי אחד מעניין בשטח כגון "גוף" מואר, חומרי או מובלט בגודל בינוני, כדי לשוות למקום אווירה ייחודית המושכת תשומת לב.
 
6. השתמשו נכון באלמנטים ויזואליים
כאשר משתמשים בתמונות מומלץ שלא יהיו מוגדלות בהגזמה כדי לא ליצור "איום חזותי" על המשתמשים בחלל. פרצוף או חפץ ענקיים יכולים להיות מעט מטרידים כאשר עומדים בסמוך אליהם.
ב-State Bank of India בחרו להשתמש בוויזואליים משרי אוירה גדולים מאוד – והצליחו לשמור על האיזון בין התחושה שנותן הויזואל לבין (אי) הטרדה של השוהים בחלל:
 
 
 
 
 
7. ומה לגבי שפת המותג?
חשוב לשמור על שפת המותג של הלקוח בעיצובי החלל בשטח ויחד עם זאת צריך לחשוב על הערך המוסף של העיצוב בהתחשב בפונקציונליות של החלל. לדוגמה, במתחמים כגון חדר אוכל, חדר מנוחה, איזור המתנה או פינות עישון, מומלץ להתייחס למטרת החלל ולשלב אלמנטים העונים לאווירה הרצויה, אם בשימוש בחומריות ואם בשימוש בגרפיקה.
 
8. אלמנטים טיפוגרפיים
שימוש באלמנטים טיפוגרפיים עשויים במקרים רבים להעשיר את השפה הגרפית ולהוות מוקד עניין. הרווח בשימוש באלמנט טיפוגרפי הוא כפול, היות והוא משמש כאלמנט דקורטיבי ובו בזמן טומן בחובו משמעות מילולית.
 
9. הפתיעו בעזרת נישות
נישות, עמודים והנמכות בתקרה לעיתים יכולים להיראות כמכשול בעיצוב חלל, אך ניתן לגייס את האזורים הללו כאלמנטים מפתיעים או ייחודיים כאשר משלבים בהם אלמנטים בלתי צפויים ומקוריים.
כך עשו ב-Helm Bank השוודי – הם יצרו במכוון נישות קטנות לביצוע פעולות בשירות עצמי, וכך הם גם שומרים על פרטיות הלקוחות בשימוש במכונות אלה וגם יוצרים שימוש אחר ומעניין בחלל:

 


 
  
10. חיתוך צורני
שימוש באלמנטים בחיתוך צורני בתוך החלל מסייע בשבירת המראה השגרתי של החלל. שילוב אלמנטים בחיתוך צורני בתוך חללי עבודה מרובי עובדים יכול "להקפיץ" מסרים שהלקוח מעוניין בהדגשתם והופך את האווירה השגרתית למעניינת ושונה.
כך למשל בחרו לעשות בבנק המונגולי TDB:
 

 


על ידי שימוש בצורות גיאומטריות שונות הם שברו את המראה  ה"קונבניציונלי" של החלל.
 
ולסיכום, המרחב הציבורי הישראלי לעיתים מלא עד הצפה בשלטי פרסומת ומסרים של מותגים ומפרסמים שונים. הדבר מייצר עומס ויזואלי וקוגניטיבי אצל הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים, שמגיעים למגע עם המותג בחלל הממוסחר כשהם "רוויים".בעידן שבו כוחות השיווק פוגשים את המרחב הציבורי, חשוב לא להשתלט בגסות על המרחב ולנסות להעביר את המסר באופן כזה שמצד אחד לא יצעק "פרסומת", אלא ישתלב באופן הרמוני בחלל ואף ישפר אותו מבחינה אסתטית, ומצד שני ישדר בדיוק את מה שאנחנו רוצים שישדר מבחינת ערכי המותג.

 

רוית גופמן, הבעלים והמייסדת של משרד Gofman Creative ומומחית מיתוג

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד