הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

טרנד בשיווק: מיתוג הנפקות קריפטו

1/03/2018
טרנד בשיווק: מיתוג הנפקות קריפטו

יותר ויותר חברות סטארט אפ בוחרות בנתיב ה- ICO לעומת ה- IPO. נתיב ה- ICO מאופיין בחוסר רגולציה ובירוקרטיה בהליכי גיוס הון ולכן גם הינו מועדף. 2017 נתפסת כשנה מטאורית לעליית נתיב ה- ICO עם צמיחה משמעותית בכל חודש.

על פי מגזין פורבס בחודש אפריל גויס סכום של 103 מיליון דולר, חודש מאי עם סכום של 232 מיליון דולר, יוני 462 מיליון דולר ויולי 574 מיליון דולר. צמיחה אקספוננציאלית על בסיס חודשי במאות אחוזים. בעקבות צמיחה זו, שוק המטבע הקריפטוני נסק מ-7 ביליון דולר בינואר 2016 
ל- 130 ביליון דולר בספטמבר 2017 .

אז קודם כל בואו נבהיר כמה מונחים בסיסיים:

ICO או Coin Offering  הצעה ראשונה לציבור של מטבע דיגיטאלי אותו מנקיפה החברה. ההנפקה נעשת על תשתית טכנולוגית הנקראת Blockchain. המטבע לרוב נקרא Token והוא נצבר בארנק דיגיטאלי. מטבע ה- Bitcoin הינו דוגמא מוכרת לסוג מטבע זה. את המטבע מנפיקה החברה עצמה.

אין ספק כי מסלול זה תופס תאוצה ויש לנצל את המומנטום של התהליך באופן אופטימאלי. 

בתהליך ICO מדובר במסחר ישיר בין אנשים או ארגונים ללא כל גוף מתווך כגון בורסה המעניקה ערך למסחר. לרוב החברה מנפיקה מטבע וירטואלי שהיא עצמה יצרה. כפי שעשה יזם ה-ICO הסדרתי, משה חוגג ( Moshe Hogeg) בחברתו YO!. בשל היעדר גוף מתווך המעניק ערך מוחשי לתהליך הגיוס ולמטבע החברה, מוטלת אחריות זו על החברה עצמה.  ואם זה המצב, הרי שהרבה מהערך שיוענק לחברה בעצם נמצא בשליטתה. לכן חשוב להשכיל ולהבין את משמעותה של אחריות זו ולבנות את ערך החברה ומוצריה על ידי מיתוג מקיף, מדוייק ונכון.


הינה 10 הדגשים לקראת מיתוג תהליך
ICO :

 הכירו וגלו את השוק שלכם

אם אתם שוקלים לבחון את אופציית גיוס הון דרך ICO חשוב מאוד להבין ולהכיר את התחום. אנאליסטים מאמינים שעם הזמן ICO יהיה חלק מכל שוק נתון. בפועל אין זה עדיין המצב וחשוב להבין האם השוק בו אתם נמצאים מוכן בכלל לגישת המטבע הווירטואלי. במידה והחלטתם שאכן יש התאמה והינכם מעוניינים להתקדם, שאלה ראשונה שיש לתת לה מענה היא: כיצד אני משלב את המטבע הוירטואלי במודל העסקי שלי? כיצד אני מפיק ממנו רווח? יש גם ללמוד את נושא הדיווח SEC Filings. ב 2017 ארגון ה- SEC פסק כי אכן יש חוקים לדיווח על חלק מהמטבעות הוירטואליות וחשוב להבין איפה אתם נמצאים.  

 מה המסר שלכם?

חשוב להבין שבסבב ICO רוב הסיכויים שהפניה תעשה לשני קהלים במקביל: אלה המבינים את ההליך ומשמעות ה- ICO ואלה החושדים במטבע הווירטואלי ואינם מבדילים בין ביטקוין ((Bitcoin לבלוקצ'יין (Blockchain ). לקבוצה השנייה אומנם יש מודעות לתופעת המטבע הווירטואלי אך חוסר התמצאותה והחשד בנושא גוברים.

 מאחר ומדובר בשני קהלים שונים חשוב מאוד לדייק במסר ואף לבנות מסרים מקבילים לשני קהלים אלה. לדוגמא אם בחרתם בחברות FinTech כקהל יעד המתמצא ואף עבר הליך ICO, רוב הסיכויים כי ניתן להתעמק במסרים כגון כיצד בכוונת החברה למנף את ערכו של המטבע הווירטואלי בשוק. יחד עם זאת עבור קהל יעד שאינו בקיא בתחום, בהחלט יהיה צורך בסדרת מסרים מקדימים וכל זאת במקביל.

 ספרו למשקיעים את הסיבה להשקיע בכם

בתהליך ICO חשיבות הסיפור הינה אקוטית. הסיפור הוא זה שיספק ערך אמיתי עבור המשקיעים. הוא זה שישכנע את המשקיעים לתמוך בחברתכם. בעולם של מטבע ווירטואלי, הסיפור הוא זה שימצב וימחיש את הליך ה- ICO עבור המשקיעים. במילים אחרות ספרו למשקיעים את הסיבה להשקיע בכם. על פי מגזין פורבס 69% מאוכלוסיית ה- Millenniums מאמינים בערכים חברתיים ומעורבות חברתית, כך גם הרבה מהמשקיעים. מתן נפח חברתי לסיפור המותג שלכם בהחלט יכול לעזור.

 אתר האינטרנט מעודכן?

כמנכ"ל חברה העומדת בפני ICO, רוב הסיכויים שבמהלך התהליך תובל לכיוונים שונים. בין אם על ידי עיתונאים, משקיעים ואנאליסטים. וודא כי סיפור המותג שלכם עקבי, אחיד, מעודכן ומפורט באתר האינטרנט של החברה. אתר החברה מהווה עמוד השדרה של החברה עבור כל הגורמים החיצוניים. אתר מעודכן מונע חוסר בהירות וחוסר עקביות במסרים.

 חזון

בעולם וירטואלי וחמקמק זה, לחזון משמעות וכובד רב. בניית חזון בעל חשיבה קדימה ויכולת מימוש אמיתית מסייע בהמרת ההיבט הוירטואלית במשהו מוחשי, יציב המתנהל בשקיפות אל מול המשקיעים והשוק.

מידע, מידע ועוד מידע

ככל שתספקו יותר מידע עבור משקיעים, עיתונאים, אנאליסטים וכו' כך תבססו את מעמדה וערכה של החברה. ככל שהמידע יהיה נגיש יותר כך תשלטו יותר על מה שנכתב עליכם. ככל שמידע נגיש יותר כך תגדילו את הסבירות לקבלת חשיפה רבה יותר.

 אחיזה בשוק וירטואלי

על מנת לייצר אחיזה בשוק כה ווירטואלי וחמקמק חשיבותה של נוכחות פיזית גדלה אף יותר.

לכן יש לשים דגש רב על:

 בניית קהילה – תפקידה של הקהילה להפיץ את בשורת החברה ומוצריה

מינוף המדיה החברתית – מינוף מדיות חברתיות להפצת חדשות ונוכחות החברה בשוק

וידאו וידיאו ועוד וידאו – סרטי וידאו, סרטי תדמית וסרטונים שונים יחזקו את נוכחותכם ואחיזתכם בשוק. הדגמות של מוצרים ופרויקטים יספקו משקל וערך למשקיעים.

 נגישות

אל תסתתרו מאחורי המותג שלכם. תהיו נגישים ותספקו את המידע הנדרש למשקיעים מיידית ובצורה נגישה. בין אם דרך אימיילים, טלפון או מדיות דיגיטאליות, קחו בחשבון כי לתחושות בטן תפקיד גדול בקבלת ההחלטה להשקיע בחברתכם או לא. וודאו כי הרושם הראשוני והתקשורתי שאתם משאירים על המשקיע שלכם הינו חיובי, נגיש, יעיל ואדיב.

 אמינות

על מיתוג בעולם ה- ICO לשדר אמינות. אם בעולם הקימעונאי או הטכנולוגי הדגש המיתוגי הוא על חווית הלקוח או המשתמש, בעולם המטבע הוירטואלי אמינות הוא שם המשחק. מעבר לסביבה הוירטואלית , התחרות בעולם זה רבה והשוק כבר עכשיו צפוץ מאוד במטבעות המונפקות על ידי סטארטאפים. אמינות ויציבות תעצים את רמת האטרקטיביות של במטבע שלכם בשוק.

 באיזה פלטפורמות דיגיטאליות כדאי להיות נוכח?

פלטפורמות כגון Reddit  ו Bitcoin Talk מהוות פלטפורמות חברתיות וקהילתיות בדיוק לחברות העוסקות ועוברות תהליך ICO. הפגינו נוכחות בשיחות ואף תשזמו שיחות רלוונטיות בנושא. חשוב כי לא כל שיחה נועדה לקדם את המוצר או השירות שלכם אלא ליצור נוכחות ולשדר אמינות בקרב הקהילות הרלוונטיות.

* אלה היו רק כמה טיפים לקראת הנפקת ICO. בחברת TitanBrandWise מתמחה במיתוג חברות מבוססות טכנולוגיה 

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד