הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

קטע מספר: תכתוב תרוויח

29/08/2019
קטע מספר: תכתוב תרוויח

ספר חדש "תכתוב תרוויח" הוא מדריך לכתיבה אפקטיבית, המציע שורה ארוכה של כלים לכתיבה מקצועית בפייסבוק, בלוגים, מאמרים, מיילים לקולגות ומלמד את הכללים הנכונים לכתיבה שיווקית איכותית. צפריר בשן, עיתונאי לשעבר, כותב מקצועי לארגונים גדולים במשק ועורך סדנאות לכתיבה אפקטיבית, מעניק לקוראים ארגז כלים לכתיבה טובה המבוסס על הניסיון הרב האישי שלו בכתיבה. לרגל צאת הספר, הינה קטע מעניין שמופיע בו, העוסק בסופרלטיבים בכתיבה:

 

מאת צפריר בשן

 

הנה סוד: אפשר. אפשר לצפות ללא כיליון עיניים. פשוט לצפות. ללא נפש הומייה. אפשר להיות מתוחים בלי לכסוס ציפורניים. וגם בלי עד להתפקע. אפשר לצחוק, ולא רק עד לב השמיים. סופרלטיבים זה נחמד, אבל אם הם מופיעים יותר מדי, הם מאבדים מערכם. זה קצת כמו סמים: בהתחלה זה נעים, אבל ברגע שמתמכרים, לא משנה בכמה תשתמשו, זה אף פעם לא יהיה מספיק.

 

אז אני מצפה שתפחיתו מעט. מה זה מצפה? בכיליון עיניים אפילו. בנפש הומייה ובלב נחמץ. בכל ליבי ובכל מאודי. מצפה עד בלי די, עד דלא ידע, עד אין קץ ועד כלות כוחי.

 

סתם אני אומר את זה. לא באמת. לא עד בלי די. רק מצפה. ככה, בלי כלום. מצפה. עובד יופי.

 

באתר של ערוץ הספורט אני כל הזמן קורא על הופעה מפלצתית של לברון ג'יימס או על ערב היסטורי של רונאלדו, על מספרים דמיוניים של מסי ועל סטף קרי שנכנס לפנתיאון.

 

נו, דחילק. שמישהו יקרא לו לצאת מהפנתיאון. תכף הפלייאוף.

 

כשכותבים "בצורה ביזיונית ושערורייתית", סתם מקללים בשפה קצת יותר גבוהה מכוס אמק. קצת יותר גבוהה, כן? לא הרבה יותר. וכשמעידים על הופעה עוצרת נשימה גם כן נסחפים בדרך כלל, כי מה, נשימתכם נעתקת כל רבע שעה? אז תכתבו על האסטמה שלכם, לא על כדורסל.

 

העניין עם התיאורים הבומבסטיים האלה הוא שהם תמיד תחליף למהות. מי שלא יודע להגיד או להסביר בשפה יומיומית למה משהו לא מוצא חן בעיניו (או מאוד מרשים בעיניו), ישתמש בביזיון ובחילה וגועל לשלילה, ובעוצמתי, ייחודי, מהמם וכל היתר לחיוב.

 

עדיף לכתוב למה דבר מה הוא ביזיוני (או מהמם), מאשר להגיד עליו שהוא כזה. ובוודאי שעדיף להשתמש בו פחות. לא כל הופעה טובה של שחקן כדורגל היא מפלצתית, לא כל תרגיל פוליטי הוא מעורר קבס, והשימוש הקבוע והרצוף בסופרלטיבים האלה פשוט מעקר אותם מתוכן.

 

והוא לא נעים בעין. רק לא נעים. לא מעורר בחילה.

 

ונקודה אחרונה בעניין הזה: בכל הנוגע לטקסט שיווקי, כל המהמם, מקסים, הורס וייחודי – כל אלה מילים שהקוראים שלכם לא רואים. בעולם שבו אנחנו מופגזים באלפי מסרים שיווקיים ביום, המוח שלנו מתעלם מהמסרים האלה. הוא פשוט מסנן אותם. וכשהוא לא מסנן אותם, הוא חושב שהכותב מגזים, נסחף או פשוט משקר.

 

 

את ספר ניתן לרכוש באתר: https://effectivewriting.ravpage.co.il/ts5

 

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד