הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

מה למדנו ב - 2013?

9/01/2014
מה למדנו ב  - 2013? (הגדל)

 

האתר שלנו מוצג כדוכן לאורך שדרת האינטרנט הארוכה ואנחנו חשים בקושי הולך וגובר לגרום לאנשים לעצור ולהסתכל. גם כאשר עוברי האורח נאותים לעמוד מול הדוכן שלנו, קשה להבחין אם מדובר בלקוחות הבאים שלנו.

מי שהסתקרן וקרא במהלך החודש האחרון של השנה החולפת את התחזיות של המומחים,  גילה שרובנו דווקא אופטימיים לגבי הצפוי לנו בשנת 2014.  אבל איך נהיה אופטימיים כאשר זירת השיווק באינטרנט הופכת לצפופה ומאתגרת מרגע לרגע?

 

תנועה לאתר בכל מחיר?

האם אני רוצה לגרום לכמה שיותר אנשים לעצור מול הדוכן שלי בשדרת האינטרנט? אם בעבר (ב"עבר" כוונתי ל  - 2012) התשובה לשאלה זו היתה חיובית וחד משמעית, כרגע ברור שאנחנו חייבים להיות סלקטיביים. צילום המסך הבא מראה מה קרה לאחד האתרים המובילים בארץ שירה לכל הכיוונים במטרה להביא תנועה. אני לא בטוח (מוזמנים לתקן אותי אם אתם רואים זאת אחרת) שמאקו רצו להיות במקום השני בגוגל בחיפוש המילה "פורנוגרפיה". נדמה לי שהמילה הזאת לא מביאה להם את התנועה שהם רוצים מעבר לזה שהיא עושה קצת נזק תדמיתי .

 

מטרתנו היא  לסגור את 2014 כאשר אנחנו מכירים עוד דרך או שתיים להביא לקוחות פוטנציאלים לאתר דרך תנועה ממנועי חיפוש. גם כאשר האתר שלנו  מוכר שירותים לעסקים(B2B). הדרך לשם רצופה בלמידה סיזיפית של פרטים וכן בהתאזרות בסבלנות הדרושה לביצוע ניסויים.

PEOPLE YOU MAY NEVER KNOW

גם זירת הרשתות החברתיות לא תשקוט על שמריה. ככל שעולה כוחן (או, לפחות, הכוח הנתפס שלהן) כך עולה המוטיבציה "לזייף נוכחות". הדיווחים הרשמיים של פייסבוק מדברים על כחמישה אחוז פרופילים פיקטיביים שנפתחים מידי חודש.  ההימור שלי הוא על כמה עשרות אחוזים של פרופילים פיקטיביים בכל אחת מהרשתות הגדולות. המשמעות היא שעשרות אחוזים מהמשאבים שמוקצים לחשיפה במדיה החברתית מבוזבזים על פרופילים פיקטיביים. המספר הזה ילך ויגדל ב  -2014 וכן יתפרש על מספר גדול יותר של רשתות. לא מסובך לזהות פרופילים פיקטיביים גם ברשת גוגל פלוס ההולכת ונדחפת לפתחנו. ולכו תדעו מה יקרה כאשר Snapchat יחליטו לעשות עליה.

מלכודת השיווק הדיגיטלי

המעבר משיווק ב"עולם האמיתי" לשיווק דיגיטלי שהוא בר מדידה היה  אמור לפתור את חידת ה"חצי המבוזבז". כלומר, כבר השנה אני אמור לדעת איזה חלק מהתקציב שלי מנוצל היטב ואיזה חלק ממנו הולך לפח. אבל עודף המידע והדרכים השונות לפרש את התוצאות  מביאים אותי לאותו אזור של אי ודאות בו הייתי לפני העידן הדיגיטלי. אנחנו עדיין מתקשים להגיע לתשובה ברורה על השאלה  אילו תכניות שיווק מצדיקות סעיף בתקציב.

 

גוגל רומז באופן ברור מאי פעם שמבחינת הביצועים במנועי חיפוש ניתן יתרון למותגים גדולים ואתרים גדולים. המסקנה שלנו היא לא לוותר למותגים הגדולים מראש על התחרות אלא לעבוד על  הגדלת האתר שלנו בהדרגה תוך ניצול  את הנטייה של גוגל למקם גבוה תוכן חדש ורענן.

 

 

הקביעה "אל תשאלו מה גוגל עשה לכם, תחשבו מה אתם יכולים לעשות לו בחזרה!" מקבלת משמעות חזקה יותר לאור השינויים שחלקם יבואו עלינו בהפתעה במהלך השנה הקרובה. גוגל גאה לבשר לנו שהוא  לא מעוניין להיות עוד מנוע חיפוש ולכן עובד קשה כדי להפוך למנוע של ידע שישמש כ"עוזר האישי" שלנו. באנגלית זה נשמע מקסים יותר.

יחד עם זאת, הקסם הזה בשילוב הגידול במספר הרשתות החברתיות אליהן נאלץ להצטרף( ולנטוש)   והקושי להשיג תנועה מחיפושים, עלול לגרום לכך שנצטרך לפעול אחרת בעתיד על מנת לבלוט במרחב הקוסמי. האופטימיות בה מקבלים את 2014 צריכה להיות משולבת בשינוי כיווני מחשבה שיווקיים במטרה להעלות את פוטנציאל ההצלחה  של תכניות השיווק .

 

מאת דרור אלון   

OmniPresent – Internet Findability Solutions

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד