הפוך לעמוד הבית

המלצות גולשים וההשפעה שלהם על העסק הקטן

11/02/2016
המלצות גולשים וההשפעה שלהם על העסק הקטן

לפעמים נדמה שאנחנו מתגעגעים בנוסטלגיה לעולם התוכן של פעם. ערוץ אחד, עיתון אחד, מדריך עסקים אחד – הכל היה יותר פשוט. אם חיפשת מדביר או רואה חשבון – פתחת דפי זהב והמודעה עם התמונה הגדולה והצבעונית ביותר היתה זוכה למירב הטלפונים. דובלה גליקמן בפרסומות הגאוניות שלו סיפר לנו שאם לא נהיה שם, לא נהיה קיימים.

הרבה שנים עברו מאז, ולפעמים נדמה לנו שכמות האתרים והאפליקציות שרוצות "לעזור" לנו לבחור את בעל המקצוע או את נותן השירות – הפכו את המשימה שלנו, כבעלי עסקים, להגיע לקהל - להרבה הרבה יותר קשה.

במאמר הזה אנחנו מנסים להציע ולעשות קצת סדר לבעל העסק – איך להתמודד עם כל האפשרויות העומדות לפניו ובמה להשקיע כדי לייצר את הערך הגדול ביותר לעתידו של העסק.

שקיפות ופתיחות – בדרך להפוך לעסקים טובים יותר

נתחיל בשינוי הגדול ביותר שחל בשנים האחרונות עם החדירה של רשתות חברתיות לעולמנו והוא – שקיפות ופתיחות. כל דבר וכל עניין שאנחנו חווים היום, אנחנו משתפים. הקלות הגדולה שבה נושאים שאנחנו רוצים לקדם מגיעים לאלפי אנשים, בסביבה הקרובה שלנו ומחוצה לה – יוצרת כמות תוכן אדירה בכל נושא ובכל מקום.

בעלי עסקים כבר לא יכולים להסתתר או לסמוך על "פאיירים חדשים" כפי שהיה בעבר – וכל מה שקורה לנו כלקוחות/צרכנים עובר במהירות ובקלות לרשתות החברתיות ומשם מופץ לקהלים גדולים והופך לנחלת הכלל. זו הסיבה שמעל הכל – השקיפות הגדולה הביאה איתה בשורה חיובית ביותר והיא שהעסקים הטובים ואיכותיים – שמם נפוץ ברחבי האינטרנט לעומת זאת הנוכלים והרמאים – בושתם מוצגת לכל והם אינם יכולים להמשיך לפעול כפי שפעלו בעולם הישן.

מסקנה: תהיו טובים בתחום שלכם, שירותיים ומקצועיים – אין קיצורי דרך ואי אפשר להתחבא יותר

דירוג 5 הכוכבים – האם זה מספיק?

את כל נושא ההמלצות ופרסומם (או אי-ההמלצות) לקחו אתרים רבים והפכו לתהליך מובנה יותר. ופה צץ, כבר לפני שנים – דירוג הכוכבים המפורסם שהיום מתנוסס כמעט מעל לכל אתר חיפוש עסקי ולמעשה לא משנה אם אתם מסעדה, צימר, גן אירועים, עורך דין או שיפוצניק – דירוג הכוכבים שלכם הולך איתכם לכל מקום. אתרים רבים מאוד קמו במטרה לעזור לנו לבחור את העסקים הנכונים, את העסקים המומלצים, את העסקים הטובים ביותר – וזאת בעיקר על פי דירוג הגולשים.

כאן אני רוצה להעלות נקודה חשובה – כמאמר הפתגם המפורסם "עץ שנופל במרכז היער, עושה רעש?" – לא מספיק שתהיו טובים ושירותיים ומקצועיים – חשוב לא פחות שתדאגו שכולם ידעו זאת. אל תתביישו לבקש מהלקוחות שלכם לדרג אתכם באתרים הרלוונטיים, אל תתביישו לבקש מהלקוחות שלכם לכתוב בקיר בפייסבוק שלכם (ואם אין לכם פייסבוק, תעצרו את המשך המאמר ולכו לפתוח עכשיו). שם טוב ומוניטין צריכים להיראות ולא רק להיעשות.

בנוסף לבניית מוניטין שלכם באמצעות איסוף המלצות של לקוחותיכם על בית העסק שלכם, אתם צריכים להקפיד על עוד 2 דברים חשובים – עדכניות ונראות.

עדכניות אומרת שבניית מוניטין היא משימה ארוכת טווח, ריצת מרתון שבסופה גידול בהכנסות מובטח לכם. אבל זה אומר לא להשקיע מאמץ בחודש מסוים ואחר כך להשאיר את פרופיל ההמלצות שלכם לא מעודכן במשך שנים. הפכו את תהליך איסוף ההמלצות לחלק מהשגרה שלכם ובסיום כל עסקה או בשלב כלשהו מאוחר יותר – פנו ללקוח במייל או בשיחה (או בכלים מיוחדים שאתרים מסוימים פיתחו עבור זה) – ובקשו המלצה חיובית. המלצות מעודכנות חשובות ביותר כי פרופיל המלצות שההמלצה האחרונה בו לפני יותר משנה, עלול לעיתים אפילו לפגוע.

נראות אומרת שבעידן האינטרנט והרשתות, אנשים רוצים לא רק לקרוא ולדעת אלא גם לראות. תדאגו לתמונות של פרוייקטים, של לקוחות, של בית העסק, של העובדים שלכם – לתמונות טובות יש השפעה חיובית ביותר על המוניטין שלכם ובעקבותיו גם להכנסות ולכמות הפניות.

מסקנות לסיכום:

·        בקשו מהלקוחות שלכם שיגיבו עליכם, אם היתה להם חוויה חיובית הם ישמחו

·        הפכו את הבקשה להמלצות לחלק מתהליך עבודה קבוע – כך מאגר ההמלצות שלכם יהיה עדכני ורלוונטי ללקוחות חדשים

·        תמונות – או שהלקוחות שלכם יעלו וישתפו או שאתם תצלמו – אנשים רוצים לראות את העסקים שאיתם הם עושים עסקים.

* נמרוד רייזנר, מומחה בתחום ניהול מוניטין לעסקים קטנים, יזם אינטרנט כבר למעלה מ10 שנים. הקים אתרים רבים בארץ ובחו"ל עם התמחות בנושא פרסום וקידום עסקים קטנים. בעלים של אתר תגובות – מדריך עסקים מומלצים עם כלים ייחודיים לעסקים קטנים לצורך בניית מוניטין עסקי.

מאמרים נוספים בנושא

עבור לתוכן העמוד