הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

תקשורת שיווקית- הרוח הגבית במפרשי העסק הקטן : 10 רעיונות מעשיים

דפדפו מעט בעיתון שלפניכם, הרימו עיניים, העיפו מבט באתר התוכן החביב עליכם, הציצו בתיבת הדואר שלכם, שמתם לב לכמות המסרים שיווקיים אליהם נחשפתם ב-30 הדקות האחרונות?  כמה מתוכם צדו את תשומת ליבכם?  כמה מהם עוררו בכם מחשבה, רגשות, חשק לדעת עוד?
כמה מצאו את דרכם ישירות לפח האשפה של השכחה?
עשרות מסרים מפורשים או סמויים, בוטים או נרמזים, יצירתיים, ישירים, מניפולטיביים, מתחרים בעוז על תשומת ליבנו בכל רגע ורגע.  משנה לשנה המרוץ נהיה צפוף ואינטנסיבי יותר.

איך בכל זאת ניתן לחדור את המסך הסמיך הזה?  איך מנסחים מסר שיווקי בהיר, אטרקטיבי ומזמין, שעוקף את המתחרים, מותיר את רישומו בתודעה, ומניע את הקורא לפעולה?
ברשימה למטה ריכזתי עבורכם 10 רעיונות תמציתיים, שעשויים לסייע לכם בכך.
אולי יפתחו בפניכם כיווני מחשבה חדשים.

אשמח לשמוע.

1.                                קרח לאסקימוסים, קרם עיניים לאסקימוסיות - פילוח הקהל ומיקוד המסר.
אף עסק לא מוכר ל כ-ו-ל-ם, ושום מידע לא מעניין במידה שווה את כל מי שנחשף לו. ככל שהקהל מפולח ומאופיין, וככל שהמסר השיווקי ממוקד לקהל היעד שלו,  הסיכוי לתגובה הרצויה עולה.
לדוגמא, נניח שאתה בעסקי הפעלות ואירועים. חובבי ה-
Free Dance שמגיעים למסיבות ה-Full Moon שלך לא חייבים לדעת על הפעלות הריקוד לגיל הרך שעשית לפני שבועיים ב-"גן דבורה". לא בטוח  שמפקחת החינוך לגיל הרך במועצה המקומית חייבת לדעת על המוניטין שצברת בהפקת אירועי Free Dance לתוך הלילה.
 

2.                                'אז איך אתה מרגיש עם זה?...'
בכל טקסט שיווקי  מוטמע מסר רגשי. חשוב לתת על כך את הדעת מראש,  ולהיות מודעים לרגשות שהמילים יעוררו בקורא. ההיגיון מספק צידוקים להחלטה, אך הרגשות – הם שמחוללים אותה.
אפשר לשדר יוקרה, מקצועיות, אנטימיות, משפחתיות, אליטיזם, אמינות, רוחניות, אקדמיות ועוד ועוד. לכל ענף, עסק, ובעל עסק ניחוח ייחודי ואישי שצריך לחלחל לתוך הטקסט.
איך עושים את זה ?  מתכננים וכותבים מראש על דף.  כשמסיימים לכתוב את הטקסט, קוראים שוב ברצף ובודקים אם עמדנו במטרה, האם יצרנו את המנעד הרגשי שאליו כיוונו. אל תסמכו על עצמכם בעניין.  הכותב עצמו משוחד. תנו לנחתום אחר להעיד על העיסה.

3.                   רק על עצמי ...
'רק על עצמי לספר ידעתי' הוא מקור השראה נפלא לשירה, אבל בטקסט שיווקי הקורא רוצה לשמוע דווקא על עצמו. עסקים רבים פותחים את הטקסטים השיווקיים שלהם בדברים על העסק ובעליו. הם מספרים על המטרה או החזון, איך הם עושים את זה ולמה, ואפילו מצרפים עדויות והוכחות. זה מידע חשוב, אך משני, מבחינת הקורא.
הקורא מחפש ערך, תועלת ומענה זמין לצרכיו.  אם המבט הראשון בטקסט לא רומז לו על ערך כזה, לא יהיה מבט שני. 
איך עושים את זה? - שכח לרגע את כל מה שאתה יודע על העסק שלך. קרא את הטקסט כאילו אתה הלקוח. אם קשה לך להתנתק, בקש ממישהו אחר לקרוא ולחוות דעה. אל תוותר על הסימולציה הזאת בשום מחיר.

4.                   "אינטימי, מפואר ומפנק" – הנג אובר של קלישאות
 צימרים-קסומים-בעיירות-ציוריות-בפרובאנס-שבגליל הפכו מזמן לפרודיה.
גודש של סופרלטיבים ושמות תואר מקהה את רישומם ושוחק את השפעתם.
הקורא מעדיף מידע בהיר ומקורי. הוא יעריך את הכבוד שנהגתם בו ובתשומת ליבו.

5.                   זה לא עובד בזבנגים
כדי שמסרים יחלחלו ותחושות ורגשות יתבססו, אין די במבצעים חד פעמיים.
גם את הקמפיין המוצלח ביותר יש לתחזק ולתגבר לאורך זמן. תקשורת היא משחק של עקביות והתמדה, מערכת יחסים, ולא סטוץ.

6.                   הרגלים קטנים ונעימים
אנשים אוהבים הרגלים, וכדאי לשמור על תבניות אחידות גם בניירות השיווקיים.
גם את ההפתעות (ואנשים אוהבים הפתעות!) יש לטמון במקום קבוע וידוע.
 

7.                   תודה שקנית, תתחדש!
עשה כל מה שביכולתך כדי לעזור לקורא לחוש שהמוצר או השרות כבר בידיו. השתמש בלשון הווה או עבר, ספר לו מה קורה אחרי, עזור לו לחוש כאילו זה כבר קרה.
"קנית את ערכת הצבעים שלנו, חשבת על מבטם של הילדים למראה ההפתעה הצבעונית שתחכה להם?"

8.                   אישי זה הכי !
האוזן והלב נפתחים כשהם חשים בנוכחות אנושית-אישית במילים הכתובות וברווחים שבניהן. האוזן והלב נאטמים כשהמסרים יבשים, פורמאליים וגנריים.

9.                   רק היום!
נסה לכלול בכל מסר שיווקי משהו שיעודד פעולה כאן ועכשיו. הפעולה לא בהכרח תוביל לעסקה, אך ההשתתפות האקטיבית של הקורא, תגביר פלאים את זכירות המסר.
 

10.               מדבר שקר תרחק
 אולי זה טיפ טריוויאלי, אבל מפתיע לגלות עד כמה טקסטים שיווקיים נוטים ליפול במלכודת הזאת. אמינות היא ערך עליון בתקשורת שיווקית. אל תכלול בדבריך מילים שאינך עומד מאחוריהן. נסה לגבות את טענותיך בעובדות, שמות ומספרים מדויקים. רצוי, כאלה שהקורא יכול לבדוק.


עד כאן. מקווה שעוררתי כמה מחשבות רדומות.
אפשר למצא רעיונות נוספים באתר  , למלא את שאלון הבחינה העצמית, וליצור איתי קשר

במייל  zrakor@gmail.com  או בקרו באתר www.zrakor.com

 

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד