הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

טיפים ליזם באינטרנט

28/02/2008

 

  1. באינטרנט הכל מדיד – אחד הכללים החשובים שתמיד יש לזכור הוא כי באינטרנט כל פעולה  ניתן למדוד, לכמת, לבחון את היעילות, ולאחר מכן לשפר ולייעל את הפעילות העסקית. אל תסתפקו בהשקעה ללא מדידת ההחזר עליה. ניתן כיום לקבל ניתוח סטטיסטי איכותי, אפילו באמצעות כלים חינמיים כגון Google Analytics ו- Google Adwards, ולעקוב אחר כל תהליך המכירה. החל מבחינה של אפקטיביות הפרסום (אילו ביטויים מביאים יותר גולשים), פעילות הגולשים באתר עצמו (מהו תהליך הרכישה אותו הם מבצעים), ועד לבחינת המכירה עצמה (מה המוצרים הפופולאריים אצל אילו גולשים).

 

  1. ניתוח הסביבה העסקית – כפי שעבור כל עסק בונים תוכנית עסקית הכוללת ניתוח של הסביבה העסקית, גם באינטרנט על התוכנית לזהות את המתחרים ברשת ואת המיצוב שלהם במנועי חיפוש. יש לבחון היכן יכול להיות היתרון היחסי של החברה במנועי חיפוש, מהם אתרי הנישה הקשורים לתחום ואילו פורומים מקצועיים קיימים. חשוב להגיע להיכרות טובה עם העולם הווירטואלי בתחום העיסוק.

 

  1. גם לשחקנים קטנים יש מקום– בבניית התוכנית העסקית חשוב לבחון את נושא המיקוד. לאחרונה, גם לאתרי נישה יש הזדמנות להצליח אל מול אתרי הסופרמרקט המציעים את הכל מכל. לעיתים מיקוד בקהל מאוד ספציפי יכול לספק את היתרון הנדרש (לדוגמא: אתר תיירות המתמחה בסקי בלבד מול אתר תיירות כללי).

 

  1. שיתופי פעולה - הנגישות הגבוהה של כל אתר במרחק הקלקה הופכת את האינטרנט לכר נרחב לשיתופי פעולה. כדאי לבחון ולנצל כל שיתוף פעולה כדי להשיג יתרון אסטרטגי. חילוף קישורים בין אתרים הוא סוג שיתוף הפעולה הוותיק והנפוץ ברשת, יש לבחון אפשרות לחלופי לינקים עם כל אתר המשיק לתחום הפעילות. סוג שיתוף פעולה נוסף שכדאי לבחון הוא מתן פרסום בחינם בתמורה לעמלות מכירה במקרה של מכירה (Affiliate Program). יש לזכור כי תוכן איכותי וייחודי הפך מטבע לסוחר באינטרנט, ואם אתה מחזיק בכזה – יש לו ערך עבור אחרים.

 

  1. שימוש בתמהיל השיווק – באינטרנט מגוון אפשרויות קידום ופרסום באינטרנט. תמהיל השיווק באינטרנט מורכב מקידום במנועי חיפוש, פרסום במנועי חיפוש, דיוור ישיר ברשות בדואר האלקטרוני, יחסי ציבור באינטרנט, ניהול בלוג, שיווק ב- Web 2 וכמובן פרסום מחוץ לרשת. כל אחד מאפיקי הפרסום הוא עולם בפני עצמו ויש לו יתרונות וחסרונות, אך תמיד יש לבחון את העלות מול התועלת של כל אפיק.

 

 

  1. לתקשר עם הלקוח – היתרון הגדול הנוסף בעולם האינטרנט הוא היכולת לתקשר עם הלקוח ולשמור עמו על קשר לאורך זמן.  יצירת מועדון לקוחות היא אחת הדרכים הטובות לעשות זאת.
    יש למשוך את הגולשים להירשם למועדון הלקוחות בצורה לא אגרסיבית (לרוב הגרלה או מבצע לנרשמים יעשו את העבודה). לאחר מכן יש לעשות שימוש מושכל בדואר האלקטרוני ולשלוח דיוורים המותאמים ככל שניתן לקבוצות גולשים שונות ולתחומי העניין שלהם. כמובן שיש להיזהר, הצפה של תיבות הדואר האלקטרוני בחומר לא רלוונטי ישיגו את התוצאה ההפוכה, ויעמידו את האתר בסכנת חסימה.

 

  1. אחוז ההמרה - לפני שמתחילים להוציא כספים על שיווק האתר יש לוודא כי הוא בנוי בצורה אופטימאלית. אתר בנוי בצורה אופטימאלית הינו אתר בו קיים אחוז המרה טוב בין המבקרים באתר לבין מבצעי היעד הרצוי. כאשר יעד רצוי יכול להיות רכישה של מוצר, מילוי טופס יצירת קשר, הצטרפות למועדון לקוחות, הורדת קובץ וכו'. ישנה תורה שלמה כיצד להכווין את הגולש לביצוע הפעולה הרצויה באתר ויש להשקיע משאבים ומחשבה בנושא לפני תחילת פעילות השיווק.

 

  1. ממשקיות באתר שמטרתו מכירות, יש חשיבות לעיצוב האתר, אך יש חשיבות גדולה אף יותר לעיצוב ממשק המשתמש. האתרים המצליחים ביותר מבחינה עסקית הם אלה בהם לגולש ברור מהרגע אליו הוא נכנס לאתר – מה מהות האתר, מה יש לו להציע, וכיצד הוא מגיע לאן שהוא רוצה. במחקרים עלה כי הרגע הקריטי ביותר בהחלטת הגולש האם להישאר באתר או לצאת מתרחשת ב- 5 השניות הראשונות.

 

  1. המשך ללמוד – האינטרנט משתנה מיום ליום ויזם אינטרנטי חייב לעקוב אחר המגמות והשינויים, אחרת קל מאוד להישאר מאחור. כנס לאתרים המצליחים ביותר ולמד היטב כיצד הם עובדים, התעדכן בבלוגים והאתרים המובילים בתחום באופן קבוע (לדוגמא האתר Wilsonweb.com), וחפש כיצד טכנולוגיות חדשות יכולות לתרום לגולש.

 

  1. האדם שמאחורי האתר – בעיקר בישראל, אך גם בחו"ל, חשוב מאוד לגולש לדעת כי מאחורי האתר עומד גוף רציני ולא נוכל. שלב באתר מידע רב ככל שניתן על החברה והאנשים שעומדים מאחוריו. תמונה ומעט פרטים אישיים בעמוד "אודותינו" יכולים לתת את הבטחון הזה. שלב מספר טלפון לפניות ובירורים בכל עמוד באופן בולט, והגב לשאלות בדואר האלקטרוני באופן המהיר ביותר.

 עומר קפלן, סמנכ"ל שיווק בחברת  A-2-Z לשיווק בינלאומי באינטרנט

omer@a-2-z.co.il

 

 

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד