הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

ללכת עם כיוון הרוח

7/07/2011

לפני כחודשיים פנה אליי חבר ,בעלים של מותג קטן בתחום האלקטרוניקה, עם סקיצה לעלון ללקוחות.

הוא ביקש שאחווה דעתי לפני שהעלון נשלח להדפסה ומשם להפצה .

עיון קצר בעלון , גרם לי לחשוב שיש פה "בלגן" : ערבוב של מסרים ללא תעדוף החשיבות ביניהם , עומס של מידע כתוב בכתב קטן וצפוף , ויז'ואלים מיושנים ועוד.

בסופו של דבר , במקום לקבל תחושה של WOW – יש פה מותג חדשני ויוקרתי , במקום לחשוב "כזה אני רוצה !" ולרוץ לבצע הזמנה .. נותרתי עם תחושה של החמצה. 

לעיתים קרובות מותגים,שרוצים לקדם את עצמם לא נותנים את דעתם לכל אותם פרטים "קטנים" המבדילים בין מותג כושל, לבין מותג מנצח ובאים לידי ביטוי בכל תוכנית שיווקית אסטרטגית .

כן , אני יודעת , המילה אסטרטגיה סובלת בשנים האחרונות משימוש יתר ואף זילות.

ובכל זאת אם ננטרל את "הריאליטי" ונסתכל על המהות ,הרי ששלב גיבוש האסטרטגיה הוא שלב טוב לשאילת שאלות, ליצירת בהירות, למציאת כיוון ובייחוד ליצירת בידול והעדפה למותג שלכם.

כבעלי מותגים נסו לענות לעצמכם בקצרה על השאלות הבאות:

האם יש לי מטרות מוגדרות אליהן אני שואף להגיע ? מתי בפעם האחרונה הצבתי לעצמי מטרות ויעדים?

האם האמירה התקשורתית שלי היא נגזרת של ערכי המותג שלי? האם יש למותג שלי ערכים?

כבר בשלבי הצמיחה הראשונים של כל מותג חשוב שיגדיר לעצמו אסטרטגיה שיווקית שתתבסס על חשיבה

 

ארוכת טווח לפחות 5 שנים קדימה .

 

למה?

תוכנית שיווקית ארוכת טווח מהווה בסיס לקונסיסטנטיות של המותג ומסייעת לו לבנות את ה-DNA הייחודי שלו. יש לא מעט מותגים שמחליטים על פעילות מסודרת אך אינם בונים אסטרטגיה לפעילות ואם כבר בונים אסטרטגיה,לא תמיד היא מתאימה למותג הספציפי ולערכים שלו. 

 

מס' סימני אזהרה שיכולים להעיד על אסטרטגיה שיווקית מוטעית :

 

    • אסטרטגיה לא ברורה – חשוב לבדוק למה פועלים כפי שפועלים ומהי המטרה שרוצים להשיג?
    • ריבוי מסרים – אנחנו חיים היום במציאות של "אינסטנט" וללקוחות אין סבלנות לקרוא מסרים ארוכים.
    • הלקוחות שלנו עמוסים במידע,חשוב להחליט מהו הדבר החשוב ביותר אותו אנו רוצים להעביר להם
    • שינויים קוסמטיים שלא משפיעים על המהות – זה שמפרסמים לא אומר שיש אסטרטגיה
    • חוסר מיקוד- פנייה למס' סגמנטים בו זמנית , במקום השקעה בסגמנט אחד שיניב את עיקר המכירות
    • חוסר עקביות בפעילות – יש לדאוג לתוכנית רציפה ומסודרת ולא לשנות אחת לכמה שבועות
    • משימות טקטיות יומיומיות אינן אסטרטגיה , אלא צעדים קטנים למען מטרה אחת גדולה
    • אי מדידת הפעילות- חשוב לעקוב אחר הנתונים , ללמוד אותם לעומק ולהפיק מהם לקחים

לצערי,במציאות העסקית של היום מותגים רבים {בעיקר קטנים ובינוניים } חיים ללא שום אסטרטגיה,  זהות מותגית ייחודית ,ולכן גם אינם מצליחים להגיע לתוצאות עסקיות משמעותיות.

מותגים ללא אסטרטגיה משולים לאנשים חסרי כוח שאינם משתמשים ביתרונות שלהם כדי לקדם את עצמם, כדי לשרוד, כדי להשיג מטרות וכדי להגיע לעמדות כוח.

אסטרטגיה שיווקית טובה מאירה עיניים ומאפשרת להבין ולראות את המציאות העסקית כפי שהיא, וכתוצאה מכך גם לפעול בצורה אפקטיבית כדי להתמודד עם המציאות העסקית הזו ולגבש אמירה ייחודית שלא נראית תלושה ומנותקת מהמציאות , היא היא ,הבסיס לכל פעילות שיווקית ובלעדיה המותג שלכם יפעל ללא כיוון ברור.

הכותבת הינה יועצת שיווק ואסטרטגיה לעסקים בתחום ה- WELL BEING

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד