הפוך לעמוד הבית

השינוי בשוק מוצרי הצריכה הוליד תפקידים חדשים

11/09/2013
השינוי בשוק מוצרי הצריכה הוליד תפקידים חדשים (הגדל)

בשנתיים האחרונות, עבר שוק קמעונאות המזון בישראל שינוי גדול ומשמעותי. המהפכות החברתיות והכלכליות והפיכת הצרכנים לאקטיביים הגדירו מחדש את מאפייני השוק שעד אז נחשב לבלתי ממוסד וריכוזי.

הצרכנים בעת הנוכחית מחפשים מידע ומשווים מחירים, דורשים שקיפות ונגישות מסביב לשעון ומקבלים החלטה מודעת, היכן נכון להם לרכוש ואיפה. הכוח הרב של ההמונים בולט בעיקר ביכולתם להשפיע על מחירי מוצרי הצריכה ועל ייצור מוצרי צריכה מבוססי ביקוש וצורך אמיתי. החברות הקמעונאיות למדו, שבכדי לשרוד בשוק – עליהן להבין שהצרכן מהווה גורם משמעותי ומרכזי בקבלת ההחלטות ומשכך, חובה עליהן לנהל עימו ערוץ תקשורת פתוח, נגיש ויומיומי.

על רקע התובנות הללו, הבינו קברניטי רשתות השיווק שנדרש לא פחות ממהפך, בכל הנוגע להתנהלותם אל מול הצרכנים הן בהיבט העסקי-מכירתי והן בהיבט השיווקי, בדגש על ניהול מושכל של התקשורת השיווקית, באופן מוסדר ואסטרטגי.

השינויים הללו, באו לידי ביטוי מהיר ועקבי בשוק התעסוקה, בדמות עלייה משמעותית בהיקף וסוג המשרות החדשות שנפתחו בקמעונאיות המזון, בעיקר בתחומי השיווק והשירות.

מנתונים שאספנו וניתחנו בקודקס שיווק עלה, כי כ-15% מכלל משרות השיווק שנפתחו ברבעון החולף של 2013 היו עבור חברות הנמנות בקרב קמעונאיות המזון. המשרות החדשות שנפתחו ואשר לא היו מקובלות קודם לכן בענף הינן – ניהול תקשורת שיווקית, ניהול דיגיטל ורשתות חברתיות, ניהול מותגים וסחר, ניהול פיתוח מוצרים ושירות לקוחות 24/7 לרבות ניהול קהילות ברשת (שירות טלפוני, ניהול רשתות חברתיות ובלוגים).

ואולם עומק השינוי בענף אינו מסתכם רק בפתיחת המשרות אלא בהיזון החוזר שנוצר והשפיע על הענף כולו.

התהליכים האמורים נתנו לגיטימציה גם לרשתות נוספות להיכנס לשוק הריכוזי, שהיווה עד לפני מספר שנים דואופול שנשלט על ידי מגה ושופרסל. רשתות כמו רמי לוי ואושר עד צברו תאוצה וזכו לאהדת הצרכנים, על רקע השינוי הגדול בשוק ופיתחו אסטרטגיה מותאמת שמשווקת מוצרים לצרכנים בעיקר על בסיס מחיר. באופן דומה החלו להתעצם ולהתפתח גם מותגי הדיסקאונט השונים. המכנה המשותף להם הוא המענה האמיתי והמותאם לצרכים המובהקים והמוגדרים היטב של הצרכנים בעת הנוכחית.

תהליך מרכזי נוסף שהשפיע, בין היתר, גם על היקף וסוג המשרות בשוק קמעונאות המזון וגם על התפיסה המחודשת של קברניטי התחום על הענף, טמון בהפיכת השוק ליותר פרופסיונאלי וממוסד.

בשביל להבטיח שימשיכו להוות שחקן מרכזי בתחרות, הרשתות נדרשות להתמקצע ולהיות כל הזמן עם "היד על הדופק", להתאים את עצמן לביקושים שבאים מכיוון הצרכנים, לערוך מחקרים, ולצאת במבצעים רלוונטיים. ההבנה היא שבכדי להעלות את שביעות הרצון של הלקוחות ולשמור על עמדת מובילות – יש לאייש תפקידי מפתח בידי אנשי שיווק איכותיים ומנוסים, המתמחים בענף מוצרי הצריכה, בדגש על מי שמביאים עמם ניסיון ממוקד וענף בתחום קמעונאות המזון.

הכותב הינו שותף בחברת קודקס שיווק, המתמחה בהשמה בענף השיווק.  

 

מאמרים נוספים בנושא קשרי לקוחות ושירות לקוחות

עבור לתוכן העמוד