הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

מעצבים חוויית קניות

6/02/2012
הגדל

*הכותבים הם אדריכלים פנים ובעלי משרד האדריכלים בילגוראי&פוזנר המתמחה בעיצוב פנים קמעונאי

היום אף אחד לא מדבר על קניות, אבל כולם מדברים על חווית קניה. כדי שלקוח יבחר להיכנס דווקא לחנות מסוימת, יש לרגש אותו ולפנות לכל החושים: ראייה, שמיעה, מישוש, ריח ואפילו טעם. כאשר התנאים הללו מתקיימים, הסיכויים גבוהים שהלקוח יישאר בתוך החנות ואף יקנה יותר ממה שתכנן.

(בתמונה: חנות קונצפט של רנואר בקניון ארנה, צילום: שי אפשטיין)

תחום העיצוב הקמעונאי מגוייס בדיוק למטרה זו: לעורר חווית קניה ולימור בידול בין החנויות השונות בקניונים ובמרכזי הקניות. גם כאן, יש כמובן מגמות וטרנדים שמתחלפים בהתאם לאופנה ולמציאות. אחד החידושים בתחום, שניתן לראות בינתיים רק בחו"ל הוא בובות ראווה נעות שנועדו למשוך את קהל הקונים אל תוך החנות.

לצד זאת, לא זונחים את הטכניקות המסורתיות שכבר הוכיחו את עצמן, כמו למשל יצירת תנועה של לקוחות בתוך החנות, המסמנת לחולפים בקניון או ברחוב ששווה להיכנס כיוון שמתקיים כאן משהו מעניין. לצורך כך, ממקמים במרכז החנות "אזורים" שמייצרים תנועה – קופה, תאי הלבשה, עמדת קיפולים – שכבר לא נדחקים לשוליים אלא תופסים מקום מרכזי בחלל המכירה.

ערך מוסף
גם דאגה לרווחת הקונים, באמצעות יצירת מרחב הליכה נוח בין המדפים והקולבים, הימנעות מצפיפות וגישה נוחה לפרטים באמצעות מדפים בגובה העיניים, יקבעו את השורה התחתונה בקופה הרושמת.
בעולם צרכני עד כדי הגזמה, אפשר לקנות בכל מקום – החל מקרן רחוב ועד אתר אינטרנט. הבחירה היכן להשקיע את הכסף שלנו עוברת פעמים רבות גם דרך המצפון ובדיוק על הגל הזה רוכבות חנויות המציבות על המדפים ערך מוסף. למשל, חנות הקונספט Merci בפריז, שהוקמה למטרות צדקה ותרומה לקהילה. החנות משתרעת על פני שתי קומות ומציעה כלי בית, בגדי מעצבים, ספרים, בית קפה וכל האווירה המיוחדת הזו, כדי לעורר קנייה שהיא למטרת צדקה.

עיצוב לצעירים
לצד זה, יש את הצעירים המחפשים ריגושים תמידיים גם בחוויית הקנייה שלהם. זאת הסיבה שחנויות רבות הפונות לצעירים שואבות השראה מעולם המועדונים: עיצוב שבנוי על אלמנטים זזים ומתחלפים, משחקי תאורה, מיקום תאי ההלבשה בחלל, שילוב דימויים שקשורים לחיי לילה באמצעות שימוש באימג'ים כהים, תאורה מוחשכת ושימוש במנורות קטנות ומהבהבות ובגרפיקה אורבאנית.

חללים נקיים
ההאטה הכלכלית גרמה לכך, שעולם העיצוב המסחרי אימץ מגמה של עיצוב חללי מכירה נקיים מאוד, בצבעים בהירים. גם בניו יורק וגם בלונדון ראינו בשנה האחרונה שינוי משמעותי בעיצוב החנויות: לא עוד חנויות צבעוניות ומקושקשות, אלא עיצוב נקי המאפשר לחלון הראווה להיות  דומיננטי וצבעוני בעוד שהקולקציה  בתוך החנות מוצגת על  רקע בהיר ורגוע. ההיצמדות לעיצוב נקי ולחלל בגוונים בהירים ואחידים של אפרפר או לבן מאפשרים לחנות להשתנות במהירות, להתאים את עצמה בקלות לטרנדים המשתנים ולקבל על עצמה כל מראה וכל סגנון. בשפה המקצועית קוראים לזה – staging – ניטראליות ומודולאריות, שמשאירות מקום למיצוב החנות ומאפשרים לבגד או לחפץ "לקפוץ" ולבלוט בחלל, וכך הפיתוי לרכוש אותו הופך גדול יותר.

רמת גימור אחידה
הרשתות הבינלאומיות מקפידות לשמור על קו עיצובי אחיד במטרה לייצר סגנון זהה בכל העולם, ולשמור על החיבור שיש לצרכנים עם המותג. הצרכנים מקשרים למותגים, זוכרים אותם ורוצים להרגיש את אותה התחושה שהרגישו בחנות בחו"ל – גם בארץ. ברשתות הגדולות יודעים את זה ולכן חשוב להם לשמר את חווית המותג ולייצר חוויה כמה שיותר דומה גם בסניפים המקומיים שלהם, במיוחד כשמדובר ברשתות עם עשרות ומאות סניפים וחנויות. זו הדרך הקלה והפשוטה ביותר עבורן לשמור על רמת גימור אחידה וגבוהה מבלי להצטרך לאשר כל שינוי קטן ולפקח על רמת הביצוע, מה שעלול מאד לסרבל ולעכב כל פתיחת סניף.

מאמרים נוספים בנושא מכירות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד