הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

ההזדמנות החדשה בשוק האשראי

6/09/2012
ההזדמנות החדשה בשוק האשראי (הגדל)

המהפיכה התחילה. וכמו בכל מהפיכה, מהצרפתים של 1789 ועד תחריר 2011, כל השחקנים בשוק מריחים את ההזדמנות ונכנסים למירוץ מטורף לתפוס את השלטון. זה מה שקורה בימים אלה בשוק האשראי. אחרי שנים שתשלומי האשראי היו באחריות הבלעדית של חברות האשראי, עכשיו הם עלו חזרו לעץ, כדי שכל מי שמסוגל לפתח אפליקציה לסליקת אשראי לסלולר יוכל לקטוף לו נתח.

רק מספר מצומצם של שחקנים

הבעיה היא שמספר השחקנים שיכולים להשתתף בחגיגה מצומצם מאוד. אם בארנק של לקוח יש מקום למספר כרטיסי אשראי (כיום יש ממוצע של 0.8 כרטיסי אשראי לאדם בישראל), דרך השימוש בסלולר מגבילה את מספר האפליקציות לתשלום שאדם מסוגל להתקין ולהפעיל. מאחר והשוק אינו מוסדר, רק מי שיצליח להפוך להיות אמצעי תשלום המתקבל במספר גדול מאוד של עסקים, ירוויח באמת. השאר יהפכו להיות גימיקים נקודתיים, אך כנראה לא ישרדו לטווח הארוך. לכן אנו רואים "התנפלות על השוק" – מצד חברות סלולר, חברות האשראי וגם שחקנים חדשים בשוק.

בחודשים האחרונים ראינו את פייפאס של ישראכארט, המאפשר תשלום באמצעות העברת מדבקה על המכשיר הסלולרי בעמדות תשלום ייעודיות. המגבלה של השירות ברורה – העסק צריך להחזיק מתקן מיוחד. כאל וסלקום הכריזו על שיתוף פעולה להנפקת כרטיס אשראי סלולרי על בסיס טכנולוגיית ה- NFR שתשולב בדורות הבאים של הטלפונים הסלולריים. לצד אלה הושקה גם אפליקציה של ארנק וירטואלי המאפשר העברות אשראי מצד סלקום (Zooz), ואפליצקית תשלומי החניה פנגו מנסה גם היא לנצל את הההזדמנות ומרחיבה את אפשרויות התשלום.

 את השיא מבחינה שיווקית ראינו השבוע עם ההשקה של מייצ'ק ובר רפאלי. האפליקציה שמאפשרת תשלום באמצעות קוד המתקבל במכשיר הנייד. השילוב בין בר רפאלי (שהיא בין המשקיעים בפרויקט) למפיק הוידאו החם של השנה האחרונה, וניה, סיפק באז חסר מעצורים להשקה. בחודשיים הקרובים צפויים גורמים נוספים בשוק להכריז על שירותים דומים נוספים.

האם יערפו ראשים ?

כמו בכל מהפיכה, יש את אלה שיעלו במהירות למלוכה, ולעומתם כאלה שראשיהם יערפו. לדברי בכיר המכיר היטב את השוק רוב היוזמות החדשות האלה יעלמו באותה מהירות כפי שהגיעו. זאת מאחר והשוק עדיין לא בשל לגמרי לקבל אותן. משמע, הציבור הרחב הנדרש כדי להמליך את אמצעי התשלום החדש בכלל לא במשחק. אך מי שלא ייכנס למשחק בזמן יישאר נטול מקור הכנסה חשוב. הדבר נכון במיוחד עבור חברות הסלולר שההכנסות המסורתיות שלהן הולכות ונשחקות.

מי יישאר?

למרות המירוץ של כל השחקנים , קשה להאמין שהראשוניות תשחק תפקיד חשוב. בימי האינטרנט הקודמים ראשוניות שיחקה תפקיד חשוב. אתר הומלס זכה להצלחה עצומה בגלל שהיה הראשון להציע פרסום מודעות בחינם. אך ברגע שהפוטנציאל הכספי היה ברור, נכנסו שחקנים גדולים עם ממשק טוב יותר ובאמצעות גיבוי של פרסום מאסיבי גרפו את הבכורה.

לפי מאמר שפורסם השבוע בפורבס, המנצחים הגדולים של סליקת האשראי בסלולר יהיו הקופונים. מי שידע להציע את ההצעה הכי טובה ולמצוא את ה"צורך" האמיתי של הקהל הרחב באמצעי התשלום החדש – ינצח.

אך נראה שמי שיהיה לו את אורך הנשימה הגדול ביותר ייותר עומד, ובעיקר מי שיוכל הלציע תשלום במקומות בהם כיום יש קושי לשלם באשראי, ובכך לגרום לקהל להתקין את האפליקציה שלו. גט טקסי היא דוגמה מצוינת אך היא פונה לשוק קטן מידי.

ההזדמנות של העסקים

כאן יש הזדמנות לעסקים לנצל את הרצון של השחקנים הגדולים לקדם את האפליקציה וליצור שיתופי פעולה רווחיים עבורם.

מאמרים נוספים בנושא מכירות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד