הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

המגמה הבאה בעולם הקניות ברשת: תמחור דינמי

13/05/2013
המגמה הבאה בעולם הקניות ברשת: תמחור דינמי (הגדל)

עולם הצרכנות ברשת השתנה מאוד בשנים האחרונות וההשפעה שלו על הצרכן, הלקוח הסופי, הולכת וגדלה ככל שהטכנולוגיה משתפרת. ממצב שבו לא התאפשרה השוואת מחירים והקנייה דרך האינטרנט הייתה רק רעיון הגענו למצב בו כול המידע זמין, בר השוואה ומאובטח.

אם נתבונן על ההתרחשות מהצד, מה שקרה הלכה למעשה בשנים האחרונות הוא שחברות הפועלות באינטרנט הצליחו לדמות ולייעל תהליכים המתקיימים בעולם הפיסי מידי יום. כך לדוגמא בתחום השוואת המחירים - אם אנחנו עורכים קניות בשוק ניתן להביט לצדדים ולראות מה מחיר הירקות במספר דוכנים ולהחליט איפה לקנות או לחילופין אם רצינו הנחה בחנות פארם מסוימת הגענו עם קופון מהעיתון או עם פלייר שסיפק לנו את ההנחה המבוקשת.

בשנתיים האחרונות, במיוחד בגלל אילוצים שנוצרו מהמשבר הכלכלי שפקד את כלל העולם ניתן היה להבחין בניצנים של מגמה חדשה שהתפתחה בימינו למגמה ברת קיימא אשר נקראת תמחור דינמי. מה בכלל אומר המושג תמחור דינמי? תמחור דינמי (תמחור מבוסס תזמון) הינו אופן תמחור מוצרים אשר חברות עושות בו שימוש "תוך כדי תנועה" בהתאם למצב הביקוש בשוק, או במילים אחרות - שינוי מחירים מבוסס ביקוש.

בהמשך להשוואה שערכנו אם המגמות האחרות, גם התמחור הדינמי הוא נושא ידוע ומוכר המתקיים בעולם הפיסי מידי יום כך למשל אם רצינו הנחה על נעליים או טלוויזיה ביקשנו זאת בנימוס מבעל החנות ואם ההתגמשות התאימה לו מבחינת המלאי והביקוש הייתה עסקה. מקום נוסף בו בא לידי ביטוי התמחור הדינמי והיווה השראה לבעלי אתרים אשר פיתחו את התחום הוא שוק המניות בו הערך של המוצר משתנה בהתאם להציע וביקוש בכל רגע נתון.

החלוץ בתחום התמחור הדינמי, אתר שעשה מהפכה בעולם הזמנת הטיסות והמלונות הוא פרייס ליין, אתר אמריקאי שקם לפני כעשר שנים אך רק בשנים האחרונות ודווקא לאחר המשבר ב - 2008 חל גידול מאסיבי ומיידי בהיקף ההזמנות שלו וזאת בשל היכולת להעניק שירותים שונים במחירים נמוכים יותר. כיום שווי החברה עומד על כ 36 מיליארד דולר ולצידו ניתן לראות אתרים נוספים כגון hotwire או get going שמבססים את המגמה ומאפשרים הוזלת מחירים משמעותית.

כיצד זה עובד? התמחור הדינמי יוצר עסקאות ללקוחות ולעסקים בתנאים שנוחים לשני הצדדים מתוך התגמשות שנותנת העדפה ליצירת עסקה על פני השגת רווח גבוה מאוד מצד החברות ובעלי העסקים. מצד הלקוח קיימת התגמשות בתנאים שונים כגון: זמני הטיסה \ מיקום בית המלון ולעיתים מיקום ארץ הטיסה, הכוונה היא שהלקוח בוחר טווח רצוי של מחיר ואזור לינה אך מאפשר למערכת האתר לקבוע בשבילו מה יהיה המלון אליו יגיע או חברת התעופה שתנייד אותו בהתאם למלאי בשוק.

למה העולם עובר לתמחור דינמי? כיום חברות מבינות שעליהן לנקוט באופן זה או אחר של תמחור משתנה וזאת כדי להתאים עצמם להתפתחות האבולוציונית של זירת הקניות האינטרנטית שהפכה להיות תחרותית. ספקים הבינו שכדי למכור מוצרים \ שירותים עליהם להתייעל באופן שבו יהפכו אטרקטיביים יותר לצרכן שהפך להיות בררן ומתוחכם הן לגבי המחירים והן לגבי טיב המוצרים. סיבה נוספת היא ההתפתחות הטכנולוגית שמאפשרת לספקים להיות זמינים, הטכנולוגיה מנגישה את החנויות המקוונות לרמת תגובה מיידית - כל ספק יכול לעדכן און ליין את המלאי ואת המחיר. נוסף על אלה זירת התמחור הדינמי מאפשרת הגדלת מכירות ללא פגיעה במותג והוזלת יוקרת השירות כפי שקרה במודל הקופונים.

הכותב הוא מנכ"ל Dyno – אתר תיירות ישראלי המאפשר הזמנת צימרים ומלונות בוטיק במחיר משתנה.

מאמרים נוספים בנושא מכירות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד