הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

הקניונים לא בקריסה

12/04/2018
הקניונים לא בקריסה

יודעים מה? נמאס לי
בח
ודשיים האחרונים עולות מידי שבוע כתבות שחורות בעיתונות הכלכלית על עולם הקניונים, פעם אחר פעם. ומפעם לפעם הכתבים מוכיחים את הקיצוניות בה התקשורת נוהגת להציג כל דבר, כשהם נהנים לדבר על קריסה ועוד כל מיני מילים מפוצצות.

המציאות רחוקה מלהיות כפי שמתארים אותה.

אז ככה, 
ניגש לנתונים:
נכון, יש ירידה בפדיונות (לא קיצוני מידי),
נכון, הסחר באון ליין פוגע במכירות,
נכון, יש פטור ממס עד 75$ ברכישות מחו"ל (וזו אפליה הפוגעת בקמעונאים הישראלים שלא נהנים ממנה והם מפרנסים עשרות אלפי משפחות בארץ הקטנה הזו),

 

אבל,
הקמעונאים בארץ עושים הרבה בשביל להתמודד עם התחרות, ואם לא שמתם לב המחירים ירדו בארץ משמעותית בשנתיים האחרונות. היום, במרבית השנה, ניתן לרכוש פריט לבוש ברשת
FOX במחיר שווה למה שניתן לרכוש בחו"ל.

 

עוד כמה נתונים שכדאי לשים לב אליהם:

-ישראל אינה ארה"ב ועלויות הלוגיסטיקה והשילוח יקרות בה ביחס לארה"ב (יתרון הגודל, עלויות רכב ודלק), כך שעלויות השילוח בסחר באינטרנט בארץ אינן זולות ויש גבול לכמה שהסוחרים יכולים לספוג ולצמצם רווחיות.

-ישראל מדינה צפופה, ואין מרחקים ארוכים בין נקודות ישוב לקניונים, כך שהיתרון של אמזון בארה"ב אינו דומה למצב בארץ.

-חברות הקניונים בארץ כן מפנימות את השינוי בענף ועוברות לאסטרטגיה של חוויה, גם אם הן לא אומרות זאת בפומבי (בעיקר משיקולי תדמית ציבורית וחשש מנזק לשווי המניה), ניתן לראות את ההשקעות של עזריאלי במתחמי האוכל במלחה וראשונים, וזו רק ההתחלה.

-חברות הקניונים עוזרות לשוכרים היום הרבה יותר מבעבר, בעיקר בהשתתפות בהקמה של חנויות שזה מרכיב משמעותי בשיקול האם להשקיע בפתיחת חנות או סניף.

-קניונים במקומות מרכזיים ונכונים שמרו על הפדיונות שלהם ב2017 ואפילו עלו באחוזים יפים.

-יש תופעה לא קטנה של צרכנים שחוזרים מהאינטרנט לקמעונאות הפיזית (במוצרים מסוימים) בגלל נסיון רע שהיה להם עם הרכישות באינטרנט. התעסקות עם חזרות, איכות מוצרים, התאמה, ועוד מגוון סיבות.

אז מה יקרה באמת?

מאוד פשוט. העסק יתאזן. 
תהיה תקופה של כמה זעזועים אבל אחרי זה הקניונים ימשיכו לפרוח.
בואו לא נשכח, האדם צריך חוויה פיזית. הצורך הזה לא ייעלם, הוא ישתנה ואנחנו נצטרך לתת לו מענה.

 

איך?

-הקניונים יעשו מאמץ להגדיל את החוויה הפיזית באמצעות תמהיל מדויק יותר של חנויות, מתן שירות ושדרוג החוויה בשטחים הציבוריים של הקניון.

-הרשתות יתאימו את עצמן מבחינת מחירים ויעשו חיבור בין האוף ליין לאון ליין (התהליך כבר בעיצומו).

-הסוחרים ישימו דגש על חוויה פיזית משודרגת ברצפת המכירה, כמו שירות ייחודי, חוויה דיגיטלית, נגישות, ריח ועוד...

-הצרכנים יחזרו באופן חלקי לקניות הפיזיות וציבור הלקוחות יבנו לעצמם סדרי עדיפויות. מתי יעדיפו לקנות באון ליין ומתי בקניון.

-הסוחרים בקניונים ילמדו מחדש את צרכי הלקוחות ויתנו להם מענה הולם, בעיקר ברמת החוויה.

אז נכון, עולם הקניונים ישתנה וישתדרג.
אבל הוא רחוק מקריסה.

·       הכותב הוא מנהל שיווק בקניון רמות, העולה בפדיונות בעקביות משנה לשנה ב-10% לפחות, ב-4 שנים האחרונות.

 

מאמרים נוספים בנושא מכירות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד