הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

עצות לבנית מצגות אינטראקטיביות

1/10/2003
מצגות אינטראקטיביות הפכו בשנים האחרונות לאחד הכלים השימושיים ביותר במגוון אמצעי התקשורת השיווקית של החברה. היכולת להמחיש מוצרים ושירותים בצורה ויזואלית המגרה את הדמיון מחד ויוצרת רושם תדמיתי רב מאידך הופכות את המצגת האינטראקטיבית לכמעט הכרח שיווקי. יחד עם זאת, כמו בכל אחד מאביזרי השיווק האחרים, שביעות הרצון מהכלי נמדדת באפקטיביות השיווקית אל מול ההשקעה הכספית הנדרשת. כדאי לפתוח ולומר כי למרות הביקוש העולה בקרב חברות להשקעה בפיתוח הויזו'אל האינטראקטיבי, ניתן היום לפתח פרויקטים בעלויות נמוכות באופן ניכר מאלו שהיו נהוגות לפני שנים אחדות, וזאת בהשפעת המיתון שאינו פוסח גם על ענף המולטימדיה.

מהם הדברים החשובים שכדאי לקחת בחשבון בטרם ניגשים לבניית מצגת אינטראקטיבית:

מי צריך את זה?
בעבר היה נהוג לחשוב כי רק חברות היי-טק משקיעות במצגות ססגוניות ויקרות, על מנת לשדר מסר – אנחנו בקידמת הטכנולוגיה. עם הזמן, אימצו חברות מכל ענפי הכלכלה את הכלים הויזואליים המתקדמים, לרבות ענפי הנדל"ן, התעשייה, המלונאות והחקלאות. לצד השימוש המסורתי בתערוכות ופגישות מכירה, חברות רבות מאמצות את הטכנולוגיה האינטראקטיבית לצרכי הדרכה ללקוחות ולעובדים. השימוש הגובר של מצגות בתחום ההדרכה, נובע בעיקר מיכולות המחשה שהתפתחו בשנים האחרונות בדו ממד ובעיקר בתלת ממד, המאפשרות ניתוח דידקטי וסימולציה של תהליכים, טכנולוגיות ומוצרים. באמצעות טכנולוגיות המרה פשוטות יחסית ניתן לבנות המחשה ויזואלית, צבעונית וריאליסטית כמעט לכל מוצר או פרויקט שתוכנן באמצעות תוכנה הנדסית מורכבת.

הויז'ואל הוא לא חזות הכל
אין ספק שהעושר הויזואלי שמספקות תוכנות האנימציה וההנפשה החדישות יכולות להקפיץ בצורה משמעותית את יכולת ההצגה של החברה לרמות גבוהות מאוד. יחד עם זאת ניתן להשיג תוצאות מרשימות גם ללא אפקטים ברמה של הסרט מטריקס 2. דווקא במצגות המוצגות על גבי מחשב חשוב שהמסכים יהיו נעימים לעין ולא צעקניים מידי, מאחר ואנו מצפים שהצופה יוכל להתרכז במסרים השיווקים שבו ולא באפקטים החיצוניים. גרפים המציגים עמידה בתקנים ושיפור לאורך זמן וכן הצגה של תעודות הסמכה והתקנות אצל לקוחות נבחרים, חשובים הרבה יותר. תכנון מראש של מבנה המצגת תוך יצירת מסמך אפיון מדויק, יבטיח כי המיקום של כל חלק במצגת הוא הגיוני ויסייע ליצור קישוריות מתאימה בין עמודים בתוך המצגת בהם ניתן למצוא חומר רלוונטי נוסף לנושא הנסקר.

אם כבר אינטראקטיביות
העקרון השני בעל חשיבות רבה הוא יצירת חווית משתמש נכונה. שוב, אין הכוונה בהשקעת עתק באנימציה, אלא במעברים נעימים בין החלקים השונים במצגת והנדסת אנוש נכונה של ממשקי המשתמש. גם צבעים וסגנונות של כפתורי הפעלה מלמדים את הגולש על חשיבות הנושאים בעיני החברה המציגה. זה נכון שחשוב שיהיה כפתור ליציאה בתפריט הראשי, אולם אם המשקל שניתן לו יהיה גדול מידי ביחס לכפתורים האחרים בממשק , צריך להביא בחשבון שהפיתוי מצד המשתמש ללחוץ עליו יהיה גדול יותר......

גמישות
מצגת היא מוצר תוכנה. ככל מוצר תוכנה יש לצפות כי יהיו בו עדכונים ושינויים לאורך ציר הזמן. מכאן עולה החשיבות של בחירת כלי הפיתוח בהם נבנית המצגת והמודולריות של פיתוח הפרויקט. על מנת לוודא כי הפרויקט שרכשתם ישמש אתכם לאורך זמן יש לוודא כי מתקיימים מספר תנאים :

1. התקשרות עם חברה מוכרת. מותר וצריך לבקש מחברת הפיתוח רשימת ממליצים מהם ניתן ללמוד יותר על תהליך העבודה מהצד של הלקוח והן על רמת השירות אשר אתם עתידים לקבל.

2. קביעת מסגרת שעות לשיפורים. מומלץ לוודא כי במסגרת הפרויקט תיקבע מסגרת שעות בשיעור של כ- 10% מעבר לסיום הפרויקט, לצורך ביצוע השלמות ושיפורים הכרחיים שיתגלו לאחר סיום הפרויקט. סיכום מראש של הדברים יפחית חילוקי דעות ויוסיף לשביעות הרצון.

3. לדרוש לקבל את קוד המקור. על רקע חוסר הוודאות הקיימת במשק ובעיקר לעסקים קטנים, ישנה חשיבות לקבל את קוד המקור של הפרויקט על מנת שבמידת הצורך, ניתן להמשיך את הביצוע עם ספק אחר וזאת תוך שמירה על התוכן שהופק עד לאותה נקודה. לשם כך כדאי גם לוודא כי כלי הפיתוח הם כלים סטנדרטיים, המוכרים בקרב המפתחים, על מנת שההשקעה בפיתוח לא תרד לטמיון. למרות שישנם מפתחים שמעונינים לשמור על היצירה לעצמם, מומלץ להתעקש על כך.

4. בדיקות האיכות של הפרויקט. כזכור, בפרויקט תוכנה עסקינן. מומלץ מאוד לבדוק את פעולת המצגת על מספר מחשבים ובעיקר על גבי מספר גירסאות של מערכת הפעלה. אפשר למנוע עגמת נפש על ידי דרישה כי כל הפורמטים בהם תפעל המערכת יהיו גנריים ככל האפשר, ובכל מקרה להכליל בתקליטור מקודדים (בעיקר של וידאו ואודיו) בהם נעשה שימוש בפרויקט, וכן הסבר להתקנתם, על מנת לוודא כי הלקוח יקבל מצגת שתפעל כראוי.

אם כבר מצגת
מאחר ומדובר בטכנולוגיות קרובות לטכנולוגיות הנהוגות באינטרנט, חשוב מראש לחשוב על הדרך בה תשלבו את המצגת גם באתר האינטרנט. ישנה אפשרות לשלב את המצגת כחלק מהעמודים הפיזיים של האתר (חשוב בעיקר למי שמקפיד על Branding עקבי לחברה), או כקובץ להורדה ממקום בולט באתר. שוב, כדאי לחשוב על הדברים מראש, על מנת שתהליך ההמרה יהיה פשוט יותר.

* דורון בן-דוד, מנהל פיתוח עסקי ב- Dreamview Multimedia ltd.. להערות ושאלות: Bd_doron@zahav.net.il
www.dreamview.co.il

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד