הפוך לעמוד הבית

ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לעובדים במקצועות השיווק

2/11/2017
ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לעובדים במקצועות השיווק

מחלקת המחקר שלAllJobs     ערכה בדיקה מקיפה אודות ענף הפרסום, השיווק והיח"צ בישראל. מהנתונים נראה כי תחום הפרסום סבל מירידה בגיוסים ברוב המקצועות, בעוד שבתחום הדוברות והיח"צ נרשמה יציבות. בתחום השיווק, לעומת זאת, יש עליה בביקושים. בנוסף להיצע ולביקוש נבדקו באופן מקיף גם נתוני השכר בענף. הבדיקה חושפת פערי שכר גבוהים בין נשים וגברים ושכר ממוצע של 11,500 שקלים, נכון לכל הענף.

 

 

ירידות במשרות בתחום הפרסום: מהבדיקה מסתמן כי התחום שבו נרשמו הירידות החדות ביותר בהיצע המשרות הוא תחום הפרסום. הנפגעים העיקריים הם מנהלי קריאטיב עם ירידה של 70% במספר המשרות שנפתחו. אחריהם רוכשי מדיה ( Media buyer ) וארט דירקטורים, עם ירידה של 50%. בנוסף נרשמה ירידה של 45% במשרות של סופרוויזרים, 31% ירידה במשרות הטרפיק ו-17% ירידה בביקוש לקופירייטרים. ירידה קלה של 7% ו-6% נרשמה בהתאמה, גם בקרב תקציבאים ופלנרים.  

 

הכוכב העולה: אנליסט שיווקי - בתחום השיווק נרשמה עליה חדה של 70% במשרות אנליסטים ועליה של 44% במשרות של מנהלי תקשורת שיווקית (מרקום). עליה נוספת של 44% נרשמה בביקוש למנהלי מותג ועליה של 31% במשרות של אנשי קד"מ. יחס עם זאת, המקצוע הנפוץ והפופלארי ביותר בתחום – מנהל שיווק, רשם ירידה של 14% בביקושים.

 

תחום יחסי הציבור והדוברות רושם יציבות יחסית עם עליה של 4% בלבד בכמות המשרות ב- 2016.

 

עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של AllJobs מסבירה: "כמות המשרות הגדולה ביותר נמצאת בתפקיד של אנליסט/ית שיווקי/ת. מדובר על תפקיד שנולד מתוך צורך. בעקבות החידושים הטכנולוגיים  חברות צוברות המון מידע, דאטה, והן רוצות לעשות ב דאטה  הזה שימוש מושכל. האנליסט אמור לקחת את ה" ביג   דאט ה" ולהפוך אותו ל"סמארט   דאטה" , לייצר מכמויות המידע שבארגון תובנות שיסייעו לביצועים העסקיים. המגמה שאנו רואים כיום מצביעה על גידול במקצועות השיווק בעוד מקצועות הפרסום המסורתיים – מצטמצמים. תחום השיווק כיום, כולל בתוכו מספר תפקידים והתמחויות שמספקים מענה למגוון צרכים רחב, זאת לעומת מקצועות הפרסום שמספקים מענה לצרכים ממוקדים יותר. מי שלקחו את ההתמתחות שלהם צעד קדימה, לדוגמא מנהלי ניו-מדיה שעוסקים בפרסום ברשתות החברתיות, הם גם אלו שנשארו רלוונטים."

 

 

עם זאת,

לצד התנודות בהיקף המשרות בענף, מצד מחפשי העבודה מסתמנת מגמה כללית של עליה ברצון לעבוד בענף.

 

אנליסט שיווקי, התפקיד עם הגידול הגבוה ביותר במספר המשרות, רשם עליה של 145% במספר מחפשי העבודה שמבקשים לעבוד בתחום. סה"כ נרשמו בשנה החולפת, 933 מחפשי בתחום זאת לעומת 424 משרות שנפתחו באותה שנה. בנוסף, נרשמה עליה משמעותית במספר מחפשי העבודה במקצועות הפרסום: מנהלי מדיה (45%) רכש מדיה (25%) ארט דיירקטור (34%) וטראפיק (23%) זאת לעומת הירידה במספר המשרות המוצעות בתחומים אלו.  

 

 

פערים בין גברים לנשים:  

נתוני מתחם השכר של אולג'ובס (בפיקוח חברת "פאנלס") מראים כי השכר הממוצע בענף השיווק, הפרסום והיח"צ עומד על 11,500 שקלים בחודש. שיאני השכר בענף הם מנהלי הקריאטיב עם שכר ממוצע של 17,160 שקלים בחודש לגבר, לעומת 16,719 לאישה. מיד אחריהם מנהלי שיווק עם שכר של 16,230 שקלים לגבר, ו-14,119 ₪ לאישה. הבאים בתור הם ארט דיירקטורים עם שכר של   14,823 שקלים לגברים, ו-10,338 שקלים לנשים, ומנהלי מותג ומנהלי דיגיטל עם שכר של מעל 13,546 שקלים בחודש לגברים לעומת 11,687 שקלים לנשים. משכורת ממוצעת של איש יחסי ציבור/דובר עומדת בממוצע על 11,696 שקלים לגבר ו-10,971 שקלים לאישה. השכר הנמוך ביותר בענף, הוא של תקציבאים ועומד על 7,900 שקלים בלבד לגברים ו-7364 שקלים לנשים.

 

 

גם כאן, בדומה לענפים אחרים במשק, נרשמו פערי שכר של כ-20% בממוצע בין גברים לנשים. הפער הגבוה ביותר שנרשם הוא בקרב ארט דיירקטורים/יות ועומד על מעל ל- 30%. הפער הנמוך ביותר נרשם בקרב תקציבאים/יות ועומד על כ- 7%. הפער גדל בהתאמה ככל שהשכר עולה, וקטן ככל שהשכר נמוך יותר.

 

שני מקצועות בלבד הם יוצאי דופן – קופירייטינג ורכש מדיה, שם נמצא פער בשכר של 20% ו-4% בהתאמה, לטובת הנשים.

 

 

בוימפלד מסבירה: "לצערנו אפילו ב-2017, נשים מרוויחות פחות מגברים, גם כשהן מבצעות את אותה עבודה בדיוק. הדבר נובע מהעקרון המארגן של שוק התעסוקה כיום, שבו האישה היא עדיין מפרנסת משנית, ומשלבת את הקריירה שלה עם תחומי אחריות נוספים כגון גידול המשפחה. בנוסף, מעגל הלידות משפיע על מסלול הקריירה וגורם לנשים רבות לאייש משרות חלקיות, או זמניות, שמתוגמלות נמוך יותר".

 

 

 

כתבות נוספות

עבור לתוכן העמוד