הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

האגודה למלחמה בסרטן פונה לאינסטגרם בנושא פרסום סמוי של מוצרי עישון

31/07/2019
האגודה למלחמה בסרטן פונה לאינסטגרם בנושא פרסום סמוי של מוצרי עישון

תופעה מדאיגה. האגודה למלחמה בסרטן פנתה לעזרת הרשת החברתית, בנושא הסלבריטאים הישראלים שמעשנים ומאיידים באינסטגרם. במכתב ששלחה האגודה לאינסטגרם נכתב כי: "אנו פונים בדאגה בעקבות המגמה של השבועות האחרונים בה התגברה מאוד תופעת הסלבריטאים הישראלים שמעלים לאינסטגרם סטוריז, תמונות סלפי ופוסטים כשהם מעשנים ומאיידים פודים וסיגריות אלקטרוניות מסוגים שונים, כמו למשל מי פוד. במיוחד בולטת התופעה בקרב יוצאי תוכניות ריאלטי כמו הודיה כהן שהעלתה לאחרונה סטורי בו היא מספרת שהיא לוקחת המכשיר לכל מקום, או הכדורגלן לירן שטאובר שכמעט בכל תמונה מופיע עם האביזר תלוי על החזה, הכדורסלן גילי מוסינזון, כמו גם הדוגמנית אלין גולדמן, הדוגמנית יאנה גרוס שהצטלמה עם דגם חדש של סיגריה אלקטרונית, המוסיקאי עדי לאון ונוספים".

 

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי: "אין בכוונתנו להטיל דופי באף אחד מהסלבריטאים, יחד עם זאת, אנחנו מאוד מודאגים מהתופעה הזו, הנראית לכאורה כפרסום סמוי שכן על פי מחקרים ידוע שבני נוער וצעירים מושפעים מהסלבריטאים, רואים בהם מודל לחיקוי ונוטים לאמץ מנהגים של כוכבים מתחום הבידור, הדוגמנות התרבות והקולנוע".

 

עוד מוסיפים באגודה למלחמה בסרטן:"על אף שמכשירי אידוי, איוד, פודים וסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן הם טכנולוגיה חדשה יחסית, כבר ידוע לנו שהם מכילים מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים ומזיקים שחלקם הוכחו כבר כמסרטנים. בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות וחומרים אלו יכולים לגרום להפרעת קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנה, להשפיע  לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה וכאמור לפגוע בהתפתחות המוח. לאחרונה גם הודיע מינהל המזון והתרופות האמריקאי ה -FDA  כי הוא חוקר עדויות מדאיגות מהשטח על משתמשי סיגריות אלקטרוניות צעירים החווים התקפי פרכוסים".

 

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי:"על פי החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון אסור לפרסם מוצרי עישון באמצעות האינטרנט (או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונהאו בכל אמצעי אחר, המיועד או הזמין לציבור, כולו או חלקו) ולפי לשון החוק הכוונה לכל פרסומת שיש בה כדי לקדם מוצר עישון, שם מסחרי של מוצר עישון או מותג של מוצר עישון, לרבות פרסומת עקיפה, פרסומת אגב, פרסומת סמויה או פרסומת בלתי מודעת. החוק גם אוסר באופן גורף לפרסם מוצרי עישון לקטינים מתחת לגיל 18".

 

"למרבה הצער יכולת האכיפה של החוק עדיין בחיתוליה בישראל וכאן נודה לכם אם תעמדו על המשמר. אנחנו בעיצומו של החופש הגדול, בני הנוער מבלים שעות מול המסכים, מאוד נעריך אם תוכלו לאמץ באופן מיידי, הנחיות פנימיות לאיסור פרסום פוסטים וסטוריז הכוללים עישון על כל צורותיו, כדי להגן במיוחד על בני הנוער והצעירים בפני התמכרות ונזקים ארוכי טווח של המוצרים החדשים ששיעור הנזק ארוך הטווח שלהם, עדיין לא ידוע במלואו".כך לשון המכתב, עליו חתומה נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן, אשר נשלח למעיין שריג, מנהלת התקשורת בישראל של הרשת החברתית אינסגרם הנמצאת בבעלות פייסבוק.

 

רשימת האיסורים בחוק שנכנסו לתוקף ביום שישי ה 8 במרץ 2019

 

·        אסור לפרסם סיגריות אלקטרוניות ומתקני אידוי ואיוד באתרי אינטרנט, אתרי תוכן דיגיטליים, או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונה או בכל אמצעי אחר, המיועד או הזמין לציבור, כולו או חלקו. אסור לפרסם בערוצי טלוויזיה ורדיו וכן אסור לעשות שימוש בפרסומת סמויה, עקיפה ומתן חסות. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד. בחוק מופיעה רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות ובינהן פרסום בעיתונות המודפסת בכפוף לפרסום מודעה נגד עישון, פרסום בתוך חנויות למכירת מוצרי עישון (בתנאי שהפרסומת אינה גלויה מחוץ לחנות) וכן ביצירת אמנות או דיווח חדשותי, כתבות תחקיר ותעודה שלא נעשו במטרה לקדם מותג עישון. הקנס על הפרת החוק הוא 502,000 שקלים לתאגיד.

 

·        אסור לחלק ללא תשלום סיגריות באירועים בתמורה להצטרפות לסקר צרכנים, רישום ברשימת דיוור או מסירת פרטים אישיים. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

·       איסור סיגריות צעצוע, סיגריות מסטיק וממתקים - לא ייצר אדם, לא ישווק ולא יאחסן לשם שיווק צעצוע או ממתק, ובכלל זה גומי לעיסה, בצורה של סיגריה. הקנס על הפרת החוק הוא 75,300 שקלים לאדם פרטי או 150,600 שקלים לתאגיד.

·        איסור שימוש בדמויות ופירות -  לא יעשה אדם, בפרסומת מותרת או בסימון חפיסה או אריזה של מוצר עישון, שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של בעל חיים או של אבר מאבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

כתבות נוספות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד