חברות תעשייתיות ושירותיות רבות בישראל מבקשות לחדור או להתחרות בשווקים בינלאומיים. מגמה זו בולטת כשמדובר בחברות הי – טק ובחברות סטארט – אפ – שלא רק מעוניינות בפרויקטים ובלקוחות בינלאומיים אלא לעיתים תכופות מחפשות שותפים והזדמנויות למיזוגים ורכישות. תופעה זו גם נפוצה בקרב חברות וותיקות יותר המבקשות גב פיננסי בשווקים בינלאומיים. מרבית החברות הישראליות משכירות את שירותיהם של חברות יחסי ציבור המקדמות את האינטרסים שלהן במדיה הישראלית , וברוב המקרים הדבר נעשה בעברית. מטרתן במרבית המקרים היא להופיע במדיות הפיננסיות הנחשבות כגון: גלובס, דה מרקר, וכלכליסט, או בשבועונים ובמגזינים הניספחים למדיות אלו. אחרות מרוצות במידה והן זוכות לקבל חשיפה בתוכניות החדשות של הטלוויזיה או תוכניות נוספות ייחודיות לנושאים כלכליים. אולם מה קורה עם חברות המעוניינות לבצע חשיפה בשווקים הנבחרים שלהן בחו"ל ? כיצד הן יכולות לזכות בהיכרות עם המותג שלהן בעודן ממוקמות בישראל ושווקי היעד שלהן נמצאים ברחבי העולם? קיימים ערוצים מגוונים להלן כיוונים היכולים לעבוד עבורכם: המדיה מקצועית ערוץ חשוב לפרסום מוצרים ושירותים הנו דרך יחסי ציבור באמצעות המדיה המקצועית B2B – [עסק לעסק]. כאן הכוונה למאות הפרסומים המודפסים כמו גם אתרי אינטרנט המתעסקים בתעשיות ספציפיות. על פי רוב מדיות אלו נקראות על ידי "לקוחותיהם" בחו"ל ולעיתים תכופות נחשבים ה-"תנ"ך" של תעשייה ספציפית . לדוגמא, אם אתם חפצים לקבל חשיפה בתחומי השיווק והפרסום סביר להניח שתחפצו לקבל חשיפה ב- .Advertising Age אם ברצונכם להגיע ללקוחות בתעשיית התכשיטים והיהלומים למשל, תשאפו שיציינו אתכם ב- National Jeweler, JCK, and Jewellery News Asia, שהם למעשה שמות של הפירסומים הגדולים והמובילים בתעשייה זו. המהפכה המתרחשת בעיתונות הכללית והכלכלית מתרחשת גם במדיה המקצועית. מרבית המדיות המקצועיות [או המגזינים המקצועיים] עדין מפרסמות מגזינים בהדפסה רגילה –hard copy. אולם הם הולכים ונעשים "דקים" יותר היות ותקציבי הפרסום נחתכו עקב המשבר הכלכלי. בנוסף פרסומים רבים מופנים למהדורות ה"און ליין", ההופכות ליותר ויותר חשובות במיוחד לאור העובדה שביכולתן לספק חדשות מעודכנות יומיומיות , בעוד המגזינים יוצאים אחת לחודש ולעיתים אף אחת לרבעון. מהדורות ה-"און ליין" משתוקקות לחדשות היות ועליהן להתעדכן על בסיס יומי . זו הסיבה שבגללה יש לעיתים תכופות יותר סיכויים שההודעה לעיתונות שלכם תפורסם על ידי מהדורת "און ליין" מאשר במגזין המודפס. השימוש המוגבר במדיית האינטרנט באה לידי ביטוי גם בכך שהמדיות המקצועיות עושות שימוש ברשתות חברתיות כמו כמו פייס בוק, טוויטר ואחרים, על מנת למשוך תנועה לאתרים שלהם. רכישת מסדי נתונים כל חברה יודעת בדרך כלל מה הם הפרסומים המרכזיים שהקהל שלה קורא. מעבר לכך יש מסדי נתונים וכתובות של מגזינים מקצועיים שהחברה יכולה לפנות אליהם באמצעות נציגיה של חברות המתמחות בהפצת הודעות לעיתונות ולתקשורת, כמו למשל PR News Wire and Business Wire – כתיבת הודעה לעיתונות הדרך האפקטיבית ביותר לפנות לפרסומים אלו היא באמצעות כתיבת הודעה לעיתונות המדגישה בצורה אפקטיבית מה ייחודי לחברה זו. לדוגמא: אם הם המציאו טכנולוגיה חדשה, שלה יישומים נרחבים בינלאומיים – הם צריכים ליצור ידיעה לעיתונות עם כותרת "מושכת" כשכל המידע הרלוונטי מרוכז בקטע הראשון של ההודעה. הודעה זו צריכה להישלח באופן נרחב ככל שניתן באמצעות אחת מחברות להפצת הודעות או ספציפית לרשימת כתובות של מגזינים מקצועיים. במקרים מסוימים אם הטכנולוגיה שהחברה פתחה רלוונטית ובעלת עניין אוניברסלי גם התקשורת הכללית עשויה לגלות עניין בפרסום ידיעה זו . גם כאן החברות המתמחות בהפצת הודעות לעיתונות ולתקשורת הן האמצעי הטוב ביותר להשגת תפוצה תקשורתית נרחבת. כאשר עושים פעולה כמתוארת לעיל חשוב מאוד לשכור שירותים של חברת יחסי ציבור המתמחה בחשיפה בינלאומית. כאשר כותבים הודעה לעיתונות לשווקים בינלאומיים , יש חוקים מסוימים עליהם צריך לשמור: ההודעה צריכה להישמע אובייקטיבית ככל שניתן , כך שעיתונאים יכולים לעשות בה שימוש עם מינימום של שינויי עריכה או כתיבה מחדש. כמו כן ההודעות חייבות להיכתב באנגלית או בשפת הכתיבה של הארץ אליה אתם מכוונים למשל סינית, צרפתית, ספרדית , איטלקית וכו'… חברות המתמחות בהפצת הודעות לתקשורת נותנות לעיתים תכופות שירותי תרגום להפצה בינלאומית , או שתוכלו לתרגם זאת באמצעות שירותי תרגום מקצועיים בישראל. ביצוע מעקב F.U נקודת מפתח בקבלת כיסוי תקשורתי בינלאומי היא בביצוע מעקב. זה אומר שעליכם ליצור קשר באי מייל או בטלפון עם העורך או העיתונאי אליו אתם מכוונים ולשוחח עמו אחרי שהמידע כבר נמצא ברשותו . בשיחה זו אתם יכולים להציע מידע נוסף או ראיונות עם מנהלים או מומחים בחברתכם כ"שרות נוסף" עבור העיתונאי ו"חשיפה נהדרת" לחברתכם. גם כאן כמו בכתיבת ובהפצת ה"ההודעה לעיתונות" הטוב ביותר זה להעסיק משרד יחסי ציבור עם ניסיון בינלאומי היודע לציין מה התקשורת אוהבת לכסות וכיצד ה"סיפור שלכם" משתלב עם החדשות. קשר עם כתבים זרים התקשורת הבינלאומית גם מיוצגת טוב בישראל. למרות שמרבית הנושאים שהיא מכסה הם פוליטיים וביטחוניים ניתן לעיתים לעניין עיתונאי זר בכתבות בנושאים כלכליים , היסטוריים, או נושאים הקשורים לסגנון חיים כאשר יש רגיעה בחדשות פוליטיות. יש לטפח ולשמור לאורך רצף של זמן על קשר מתמשך עם עיתונאים זרים. מה המשמעות של נקודות אלו עבור חברה המעוניינת לקדם את מוצריה/שירותיה בחו"ל? בדיוק כמו שהשווקים בחו"ל הם אינסופיים , גם ההזדמנויות להוציא את המסר שלכם לתקשורת העולמית מגוונות ביותר. הנקודה החשובה היא להתמקד בשווקים אליהם אתם מעוניינים להגיע. חשוב לזכור שבדיוק כמו שחברה שוכרת שירותי יחסי ציבור מקצועיים בארץ, עליה לשקול ברצינות ביצוע מאמצי יחסי ציבור בחו"ל ולהעסיק מומחה מקצועי על מנת לפרוץ לשווקים בינלאומיים . *הכותבת הנה בעלת משרד יחסי ציבור ותקשורת בינלאומי שרון גפן שיווק ותקשורת בע"מ www.sharongefen.com
ניתן לרכוש רשימות או להשתמש בשירותי החברות להעביר את ההודעות בתפוצה נרחבת.