ארגון הדיגיטל הישראלי המקיים מדי שנה כנס הדן בהתפתחות התעשייה, בשינויים ובמגמות בשוק מדגיש השנה את נושא החדשנות השיווקית והטכנולוגית בתעשיית הדיגיטל המקומית והבינלאומית, בכנס הנקרא "D-Summit", והוא מתקיים ביום חמישי ה-21.12.17 באולם האירועיםEAST בתל אביב ויכלול פאנלים בתחומי הטכנולוגיה ואסטרטגיה דיגיטלית, קריירה והשכלה דיגיטלית, הרצאה מרתקת וחלוקת פרסי הדיגיטל לשנת 2017.
כרמל ברן, מייסד ומנכ"ל ארגון הדיגיטל הישראלי מספר "ההתפתחות של תחום השיווק לצד השינויים והתמורות הטכנולוגיות מואץ ומהיר מאד. אם בעבר הדגש היה על יצירת קמפיינים המוניים באמצעי הפרסום המסורתיים כגון אמצעי תקשורת, היום השיווק ממוקד יותר ומטרתו הנעה לפעולה ויצירת קשר ישיר עם הלקוח. השיווק בעולם הדיגיטלי צועד יד ביד עם תהליך המכירות וכדי לתכנן אותו בהצלחה יש להכיר את השינויים המתחוללים בתחום".
המגמות העיקריות בשיווק בעולם הדיגיטלי:
פילוח קהל יעד – פילוח קהל היעד הוא אחת המיומנויות הקריטיות בתחום השיווק ויכול לחרוץ גורלות. פילוח מדויק יכול להביא לשגשוג העסק ולהתרחבותו ולעומת זאת פילוח חובבני יביא להאטה בפעילות העסקית שלו. בעבר כלל השיווק פנייה משוערת לקהל יעד לא מפולח, באמצעות שיטות פרסום מסורתיות כשלטי ענק או פרסום בעיתונים. כיום השיווק מתמקד בפילוח מדויק ככל האפשר של קהל היעד ועושה זאת באמצעים דיגיטליים מתאימים. ראשית, ניתן לקבל נתונים ישירים על הרגלי הצריכה של המשתמשים מחברות דיגיטליות העושות שימוש בדאטה מאסיבי שעובר דרך הפלטפורמה שלהן והן מוכרות אותו לצורכי שיווק ופרסום, למשל חברת גוגל או פייסבוק. שנית, המשווק יכול לעשות שימוש באותן פלטפורמות בדיוק כדי להציע את המוצר או השירות לקהל יעד מפולח בדייקנות, עד כדי מקום מגורים, תעסוקה, תחביבים, הרגלי צריכה, מצב משפחתי, גיל וכדומה.
פנייה ישירה ללקוח ולא באמצעות תיווך – תחומים רבים התאפיינו במתווכים שהיו בעלי גישה ואוטוריטה לנתונים ואילו כיום יכול הלקוח לרכוש אותם מוצרים ישירות, כמו שאירע בתחום התיירות. במקום סוכני הנסיעות שסיפקו כרטיסי טיסה, שירותי לינה ורכב ואף טיולים מאורגנים, יכול לעשות זאת הלקוח ישירות באמצעות אתרי אינטרנט. מהפכה גדולה עוד יותר התרחשה כאשר המשתמשים גילו כי הם יכולים לפנות ישירות זה לזה, כגון אתרAirbnb שבאמצעותו יכולים משכירי דירות ושוכרים פוטנציאלים מרחבי העולם לבצע עסקה, כאשר המתווך היחיד הוא האתר עצמו. הפעילות הענפה דרך המחשב עברה לטלפונים הסלולריים באמצעות אפליקציות ייעודיות, כך שכיום אף לא צריך להגיע למחשב כדי לבצע עסקאות ישירות אלא אפשר לעשות זאת מכל מקום ובכל זמן. המהלך הבא הוא שיווק תלוי מיקום, המראה ללקוח הפוטנציאלי אפשרויות קניה בדיוק במקום שבו הוא נמצא, כפי שנעשה למשל באפליקציית waze.
שימוש בפלטפורמות דיגיטליות וברשתות חברתיות – הרשת החברתית שינתה לחלוטין את תחום השיווק. מעבר לפילוח המדויק שהיא מאפשרת, השיווק כיום מבוסס קשר אישי הרבה יותר מאשר בעבר. כמו הפנייה הישירה בתחום התיירות, גם כאן מחפש הצרכן הפוטנציאלי לדעת מי מספק השירות שעומד מולו, איזה ערכים הוא מציע ומה היתרון היחסי שלו על פני עשרות ומאות מתחריו. השיווק ברשת הדיגיטלית מתאים כמובן ל-B2C אך גם ל-B2B. השינוי מאלץ את המשווק לבצע שיווק ממוקד תוכן, "content management", שמטרתו הנעה לפעולה, קבלת לידים איכותיים וסגירת עסקאות בנפח גדול.
הדגשת חוויית המשתמש – בעבר הדגש היה על המוצר או על השירות, כיום, לעומת זאת, הדגש הוא על הלקוח ועל החוויה שתהיה לו כאשר הוא נחשף לחברה, למוצר או לשירות שהיא מציעה או לפלטפורמות דיגיטליות שונות שלה. הדבר בולט במיוחד בתכנון פלטפורמות המספקות קנייה או שירות דיגיטלי באמצעות אתרים או אפליקציות, בין אם מדובר בבנק ובין אם מדובר במסחר מקוון. על הפלטפורמה להיות ברורה, ידידותית, קלה להבנה ושימוש וקלה לתפעול.
ניצול פלטפורמות קיימות לחדירה של מוצר חדש – חברות המנצלות תשתית קיימת להצעת מוצר או שירות חדש. למשל חברה סלולארית שהתמקדה במשך שנים בעולם הסלולארי וכעת מציעה שירות טלוויזיה דיגיטלי באמצעות תשתית אינטרנט שקיימת כמעט בכל בית.
לסיכום, השיווק כיום הוא פעולה מתוחכמת שמתפרסת על פני תחומים רבים ומצריכה מיומנות רבה. לצד השיווק המסורתי יש לפעול בזירה הדיגיטלית, תוך הפעלת כלי בקרה שוטפים על תהליך החשיפה והמכירה שהתבצעה בעקבותיה וחישוב מסלול מחדש.