הימים האחרונים מביאים איתם בשורות של פתיחת המשק בהדרגה. הדרג הניהולי של כל ארגון, עסק וחברה עוסק כעת במתווה החזרה לשגרה, וישנן שתי הנחות יסוד חשובות שהוא צריך לקחת בחשבון: הראשונה היא שארגונים לא יחזרו לאותה הנקודה ממנה יצאו לפני פרוץ הקורונה, אלא למציאות אחרת. ההגבלות ימשיכו לרחף מעלינו עוד זמן רב, גם בשל חוסר הוודאות לגבי ההתפרצות השנייה של הקורונה וגם משום שהריחוק החברתי עשוי להישאר בעבודה היומיומית. חברות ותעשיות שלא הטמיעו טכנולוגיות והתלות שלהן בכוח אדם היא משמעותית, יאלצו להבין כיצד הן מתנהלות בגזרות של צמצום והרחבת ההגבלות, לאור דרישות השוק החדשות.
ארגון היברידי
ההנחה השנייה היא שארגונים יצטרכו לייצר גמישות עסקית ותפעולית ולעבוד במודל היברידי. ארגון היברידי הוא זה שמצליח לשלב גם עבודה במבנה היררכי מרכזי וגם במבנה רשת שמאפשר שיתוף ידע, יעילות גבוהה וגמישות בשיטות העבודה. יש לו יותר מעוגן אחד שמניע אותו, דוגמת חנויות פיזיות ומקוונות גם יחד, יכולת לעבוד גם מרחוק וגם מקרוב, או אפילו מגזרים שונים כקהלי יעד. מגוון רחב מאפשר שרידות גבוהה, וככל שארגון יהיה יותר היברידי, תהיה לו רשת ביטחון יותר גדולה, הוא ינהל את הסיכונים בצורה יותר טובה ויימנע מלהיות פגיע.
גם השוק אינו נותר כפי שהיה לפני משבר הקורונה. הריחוק החברתי הביא צרכנים, לקוחות וספקים לשינוי התנהגות, ובהתאם גם לשינוי באופרציה התפעולית שלהם. שרשרת האספקה השתנתה וגם תהליכי בדיקות איכות ארגוניים נאלצו לבצע התאמות למציאות החדשה. הבולט ביותר היה המעבר בחודשיים האחרונים מהפיזי לאון-ליין בתחומים רבים. התרגלנו להזמין מבלי לגעת במוצר, מה שמשפיע לא רק על הקמעונאות, אלא גם על תחומים נוספים ועל התעשייה עצמה. תהליכים בהם לקוח שהיה רגיל לטוס ולערוך בדיקות איכות על המוצר מקרוב, לבחון פיתוח חדש או לבצע התקנה ארוכה אצל לקוח, ייאלצו להבחן מחדש. רמת האמון ביצרנים והספקים תצטרך לעלות, וארגונים שאמון הלקוחות בהם נפגע בגלל חוסר יכולת לתת שירות, ידרשו לחשב מסלול מחדש כדי לשקם אותו, ולכן יחויבו לערוך התאמות באופרציה התפעולית.
Restart
על מנת לשמור על המשכיות עסקית, מנהלים יצטרכו להתבונן מחדש על הארגון ולהבין היכן נכון להם לייצר גמישות. יהיו מי שיאלצו לאפס את הפעילות (Restart) – ארגונים אלו ימציאו את עצמם מחדש או יימצאו תחומי ליבה חדשים. ענפים שונים במשק לא יצליחו לעבור את התקופה הזו, והצעת הערך שלהם ללקוח כבר לא תהיה רלוונטית. מן הצד השני של הסקאלה אנחנו רואים שארגונים שיעשו אתחול מחדש (Restart) הם אלה שיהיו הכי קרובים לחזרה לנקודה שממנה יצאו. מדובר בעיקר בארגוני הייטק שיש להם יכולת לעבוד מרחוק, פתרונות טכנולוגיים רחבים, רוח יזמית גבוהה והם עובדים בתהליכים גמישים בשיטות העבודה הקבועות שלהם.
Reshape
רוב הארגונים יצטרכו לעבור תהליך של עיצוב מחדש (Reshape) ולהתמקד בשינוי. גם כאשר המשק ישוב לעבודה מלאה, המצב לא יחזור לקדמותו כי נפתחו אלטרנטיבות חדשות בתקופה הזו. בנוסף, על ארגונים להיות מסוגלים לעבוד במודל של צמצום והרחבה ולאמץ תהליכי עבודה מהמשבר כדי לשמור על היעילות והגמישות התפעולית. ניסיון לחזור לתהליכי העבודה הקודמים יביא את החברה לאובדן זמן וכספים נוספים. תהליכי Reshape נכון לבצע בתהליכי תכנון היצור והביקושים, בניהול המשאבים, בשגרת העבודה, בניהול הנכסים, ובמדידת יעילות ואפקטיביות העבודה.
חשוב לזכור שמשברים מובילים לצמיחה. כחלק מאסטרטגיית היציאה והחזרה לשגרה החדשה כדאי לארגון לחדד את תפיסת ההפעלה כך שתהיה ממוקדת במתן ערך ללקוח, בעלת מודל עסקי גמיש לתנאים משתנים וכזו שנתמכת בכלים דיגיטליים וטכנולוגיה.
הכותבת היא סמנכ"לית ייעוץ ניהול בקבוצת AVIV AMCG מבית מטריקס