אתגרים בניהול מערך הפצה גלובלי – איך מייצרים ביקושים מלמטה?

חברות B2B ישראליות, בעיקר כאלה המפתחות מוצרים טכנולוגיים, נתקלות פעמים רבות בדילמה, האם לפנות ללקוחות הישירים שלהן – המפיצים – או ללקוחות הקצה – אלה שמעודדים את הביקושים? אך מה קורה כשהמודל מורכב יותר, ובמסלול ההפצה מעורבים גורמים נוספים המתווכים בין החברה ללקוח הקצה (B2B2B2C)? כלומר: יצרן שמוכר למפיץ, המפיץ מוכר למשווק, וזה האחרון מוכר לצרכן הקצה, כשלפעמים יש אפילו עוד מפיץ משנה בשרשרת.



מבנה כזה מציב אתגר אמיתי ליכולתה של החברה להשפיע על החלטת הקנייה של הלקוח הסופי, ו"לייצר ביקושים מלמטה". כשמדובר בחברה ישראלית גלובלית, שמוכרת במדינות רבות, האתגר מורכב פי כמה.



ה"פורום לחדשנות בשיווק" בשיתוף עם קבוצת ריסקו הישראלית (RISCO Group), יצרנית ומפתחת פתרונות אבטחה משולבים (בהם מערכות אזעקה לבתי מגורים ועסקים) קיימו מפגש בנושא: "אתגרים בניהול מערכי שיווק והפצה גלובאליים". במפגש, במשרדי Google קמפוס ת"א, נכחו מנהלים ישראלים מסקטורים שונים, בעיקר חברות טכנולוגיה, העובדים במודל דומה של מסלול הפצה מורכב, וצריכים להשפיע על לקוחות סופיים איתם אין להם קשר עסקי ישיר. את המפגש פתח חמי פינצי, סמנכ"ל בכיר לשיווק וניהול מוצרים בקבוצת RISCO, חברה ישראלית מובילה עולמית בתחומה. חמי הסביר כיצד ניתן ליצור בידול תחרותי של המותג מבלי לשנות את המוצר, ואיך מייצרים אסטרטגיית "הכל כלול" – המשלבת מוצר, כלי שיווק, מערכות מידע תומכות ושיווק דיגיטלי מתקדם.



את מקרה המבחן השיווקי של RISCO הציג אמציה קידר, דירקטור שיווק גלובאלי בחברה, שסיפר על מהלכי שיווק ל"שינוי חוקי המשחק", כולל תוכניות שותפים חדשניות ושימוש בשיווק דיגיטלי בעולם "אנלוגי" מסורתי. במהלך בלתי שגרתי שיזמה, הפכה ריסקו למעשה למחלקת השיווק של הלקוחות הסופיים שלה משווקי ומתקיני המערכות – כדי להביא אותם להצלחה.



איך לייצר ביקושים מלמטה?



בקבוצת ריסקו הבינו שצריך להתמקד במתקינים (המשווקים) ולתת להם מעטפת מקצועית "הכל כלול" שתייצר איתם מערכת יחסים מקצועית ותעודד אותם לדרוש את המוצר מהמפיצים. "הרעיון הוא לספק ללקוח לא רק מוצר אלא גם כלים שיווקיים ותפעוליים לקידום העסק שלו, וזאת מבלי לקיים איתו מערכת יחסים עסקית, כדי לא לעקוף את המפיץ."ריסקו פיתחה חבילה משולבת ועשירה של כלי שיווק ומכירה מקצועיים, שיכולים לסייע למתקין לייצר בסופו של דבר הזדמנויות מכירה עבור העסק שלו, בתכנית השותפים העולמית. בנוסף, ריסקו מנהלת קמפיין דיגיטל עולמי המנוהל כולו מישראל, שפונה ישירות ללקוחות הקצה – בעלי הבתים והעסקים. אלא שבמקום להשתמש בעצמה בלידים שמגיעים מהלקוחות, ריסקו מעבירה אותם לעסקים שקונים את המוצרים שלה – אנטגרטורים מקומיים במדינות בהן היא פועלת.



בדרך זו כולם מרוויחים: החברה מייצרת ביקושים עבור השותפים שלה, המתקינים והאנטגרטורים, שבדרך כלל הם עסקים קטנים, שאינם מצוידים בידע ובכוח לקמפיין פרסומי, ובמקביל, היא זוכה לנאמנות לקוח גבוהה.



המהלך של ריסקו נחשב לפורץ דרך בשוק האבטחה השמרן, שפועל בדרך כלל בשיטות השיווק המסורתי. "הרעיון מאחורי תכנית "הכל כלול" של ריסקו הוא לספק ללקוח לא רק מוצר אלא כלים שיווקיים וטכניים מעבר לאספקת המוצרים עצמם, ולייצר ערך מוסף עבורם. היינו מוציאים מדי שנה כסף רב על שיווק – השתתפות בתערוכות, ברושורים ופוסטרים בנקודות מכירה, פרסומות במגזינים מקצועיים ועוד. השנה החלטנו להשקיע את חלק משמעותי מהתקציב בשיווק דיגיטלי – ואנחנו כבר רואים תוצאות חיוביות בשטח", הוסיף פינצי.



חופשה בתאילנד Out, ייעוץ שיווקי In


אחד האתגרים בתחרות על הלקוחות הוא איך לבדל את המותג כשהשוק מוצף והחברות מציעות מוצרים דומים ברמת הטכנולוגיה. מכאן נובע הצורך בבידול אחר – עסקי או קונספטואלי.


אמציה קידר דירקטור שיווק גלובאלי בקבוצת ריסקו, סיפר על תכנית השותפים העולמית RISCO Stars שהשיקה ריסקו בשנה האחרונה. התכנית מהווה פתרון שיווקי מקורי שמטרתו להשפיע על מפיצים ומתקיני מערכות אזעקה לבחור במוצרי החברה: לא עוד מלונות בתאילנד וסופ"ש באילת, אלא כלים שיווקיים לקידום העסקים שלהם עצמם עם או בלי המותג של RISCO. מכיוון שלרוב מדובר בעסקים קטנים או בינוניים – יכולת השיווק שלהםמוגבלת ולכן הם רואים בתוכנית ערך מוסף אמיתי



התכנית פועלת בעקרון של מועדון לקוחות, כשעל כל רכישה של מוצרי ריסקו צוברים המפיצים והמתקינים כוכבים, וכל מספר כוכבים מסוים מעניק להם תגמול. הכוכבים מתורגמים לכלים שיווקים העוזרים להם בקידום העסק הפרטי שלהם, לדוגמא: קידום בגוגל, שלטים ממותגים לרכב, וידאו ממותג לעסק, ניהול עמוד פייסבוק, שירותי טלמרקטינג, יועץ שיווקי, בניית אתר אינטרנט, ברושורים ממותגים ועוד. צבירת הכוכבים נעשית באמצעות אפליקציה ייעודית שפיתחה ריסקו, ע"י סריקת קוד ה- QR של המוצר. "תכנית Stars יוצרת מצב של Win-Win לכל הצדדים: המתקינים מגדילים את החשיפה וההכנסות באמצעות כלים שיווקיים שאנחנו מעניקים להם, המפיצים נהנים מגידול במכירות וריסקו נהנית מלקוחות חדשים ושימור הקשר עם הלקוחות הקיימים", הוסיף קידר.



הפיילוט הראשון של התכנית נערך באיטליה בשנה שעברה, ובעקבות ההצלחה שם היא צפויה להתרחב בקרוב למדינות נוספות: ספרד, צרפת, בריטניה, הולנד, בלגיה, ישראל, אוסטרליה ועוד. במהלך הפיילוט באיטליה, שנערך ממרץ 2015 עד סוף השנה, אספו המתקינים והמפיצים מעל ל- 1.6 מיליון כוכבים, כשכל 5 דקות נסרק עוד מוצר של ריסקו עבור כוכבים.



אפליקציה ייעודית לתמיכה טכנית


כדי לתמוך בתכנית Starsפיתחה ריסקו את אפליקציית HandyApp הייעודית למתקינים, המסייעת להם בשיווק והתקנת המוצרים. באמצעות האפליקציה יכולים המתקינים לקבל תמיכה טכנית, גישה מהירה לחומרים טכניים ושיווקיים, לצבור כוכבים בהתאם לרכישות ועוד.

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח