אתגרי 2012 בזירה החברתית

הכותב הוא הבעלים של NewPR – סוכנות למדיה חדשה.


סקרים בתחום העיסוק שלנו הם דבר נפלא (ובמיוחד שאתה לא צריך לשלם עליהם). הם מחכימים, נותנים לך כיווני חשיבה חדשים, מראים מה היה אחורה ומה יהיה קדימה (או אולי לא), ובכלל עושים טוב למי שאוהב לראות את העולם מסודר במספרים, טבלאות ופאי צ'ארטס.


הנה הסקר החדש של חברת Awareness שיצא לבחון לקראת סוף 2011 מה קרה/קורה/יקרה בזירת המדיה החברתית, אותו רכיב שכבר הפך לחלק אינטגרלי בתמהיל השיווקי מכירתי של לא מעט גופים.


פייסבוק. שליטה מלאה בזירת המדיה החברתית


כמה תובנות וממצאים בהחלט מעניינים עולים מהסקר שנערך בקרב משווקים אמריקנים. לחלקם, כך ניתן להעריך, יש מקבילות גם בתמונת הראי הישראלית.

מסתבר שהתחום חם. מה זה חם, לוהט. 80% מהנשאלים בסקר מודים שהם מנטרים בדרך קבע את המותג שלהם בזמן אמת, או קרוב לזמן אמת. אחוז החברות שבודק את מצבו בזירה החברתית לפחות מספר פעמים בשבוע מגיע ל-94%. וזה הרבה. בכל הרמות הניהוליות התחילו להבין שמנהלים חייבים לבחון את מיקומם שם ומה בדיוק אומרים עליהם. נראה גם שמעבר להשקעה בתכנים ובפלטפורמות חדשות, מוקדי הפעילות מתחילים לזוז לכיוון תהליכים וכלים שיסייעו לנטר ולנהל את הההשקעה בשיווק החברתי.

חמש פלטפורמות מדיה חברתית שלטו בזירה האמריקנית ב-2011: פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, יוטיוב ובלוגים. שלושת הגדולים שולטים ביד רמה עם 87%, 86% ו-76% בהתאמה. עד כאן אין הפתעה מיוחדת. לא מפתיע גם ש-70% מכלל הנשאלים הצהירו שהם מתכוונים להגדיל השקעה ונוכחות בזירה החברתית. מה שבהחלט מעניין הוא לראות באיזה פלטפורמות מתכוונים המשווקים להשקיע במהלך 2012 וכאן התמונה מעט משתנה ונכנסים אליה פלטפורמות שלא כל כך בלטו בשנה החולפת: אחד מתוך כל חמישה נשאלים אמר שהוא מתכוון להשקיע ביוטיוב. 19% יגדילו את ההשקעה דווקא בפורומים ואילו הזירה בה יושקעו מאמצים רבים, תהיה זירת הבלוגים – 91% מהמשווקים המנוסים הצהירו שהם מתכוונים להגדיל את ההשקעה שם ו- 28% מהנשאלים, כאלה שלא עשו בה כל שימוש בשנה החולפת, הודו בפה מלא שהבלוגים יהיו על הכוונת שלהם השנה.


נושא ההחזר על ההשקעה נשאר עדיין נושא כאוב גם בשנה החולפת. כמחצית מהנשאלים דיווחו שהם מודדים את ההחזר על ההשקעה ו-30% נוספים מתכננים מדידה לשנת 2012. בשנה החולפת, המדד להצלחה היה ההגעה למשתמש הקצה: 76% השתמשו במספר החברים החדשים והעוקבים כמדד להצלחה. בשני שליש מהמקרים ההצלחה התבטאה בתנועה למדיה בבעלות המשווק (אתר חברה, בלוג ארגוני וכד') ומדד שליש היה רמת האזכורים למותג בזירה החברתית (53% מהנשאלים).
הסקר אף מגלה כמה תובנות מעניינות בהן אוחזים מנכ"לים ומנהלי שיווק. כך לדוגמה, ניתן לראות כי למרות שלכל אורך הקו ובכל הארגונים, מדיה חברתית מקבלת תעדוף ברור כתחום בו חייבים לעשות 'משהו', לא כולם מוכנים לשים מאחורי האמירה כסף. 57% מהמשווקים לא משקיעים כסף ישירות בפעילות, אלא רק מקצים לכך כח אדם שממילא כבר קיים במערכת ובמרבית המקרים (74%) מקצים לפעילות בין אדם לשלושה (מחדל קטן של הסוקרים: המשווקים שנדגמו לא נשאלו האם הם מפעילים סוכנות מדיה חברתית חיצונית לחברה…).



ומה לגבי האתגרים לשנה הקרובה?
כאן, שוב הכסף היה במקום הראשון. 77% אמרו שהם הולכים לסבול ממחסור במשאבים. 58% דיווחו על בעיות במדידת ההחזר על ההשקעה ו-42% העריכו שצפויות בעיות ניהול של הנוכחות החברתית.
בשורה התחתונה, נראה שלמרות האימוץ הגדל והולך של הפעילות בזירה החברתית, לכל אורך הקו, בכל גדלי החברות ובכל תחומי העיסוק, בעיית המשאבים תמשיך להציק לרבים. נראה שללא תמיכה מתאימה שתהלום את התוכניות השיווקיות הארגוניות, המדיה החברתית עדיין תשאר די מוגבלת בהיקפיה. בשטח, מנהלי השיווק משוועים לתוספת תקציבית, אבל, נראה שהמנכ"לים לא ממהרים לחתום על הצ'קים שכן הם לא ממש משוכנעים שמצליחים להראות להם את ההחזר על ההשקעה. ההערכה שלי היא ששנת 2012 (לפחות עבור הגופים הקצת יותר עשירים) תהיה שנה בה יאומצו יותר כלי ניטור ופלטפורמות ניהול (SMM) כמו גם פתרונות CRM חברתי, שיביאו עימן שיפור ניכר בהבנה של התועלות שבהפעלת מערכות שיווקיות מקיפות במדיה החברתית.

אולי יעניין אותך

seri1
gidi-lerrer1
tomaharon1
assaf-shmuelli1
mike1
Federico1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

pizza_box
דר נועה בן -ארויה מילשטיין
משתתפים בתנועת ''לינק 20'' מבית ''שותפויות אדמונד דה רוטשילד''. קרדיט צילום - ''לינק 20''