דילמת הפרסום בתקופת מיתון






כידוע, בשלוש השנים האחרונות, מאופיין השוק במיתון, הן בשוק המקומי והן בשוק העולמי.

משמעות המיתון היא שכוח הקניה יורד באופן משמעותי (ירידה חדה בביקושים) וספקי השירות או המוצר חייבים למכור בכדי ליצור תחלופת סחורה מחד ותנועות פיננסיות מאידך (היצע).

צמצום במכירה פוגע בחברות בארץ ובעולם באופן גורף ולעיתים בצורה אנושה ואנו אכן ערים לחברות שבכל יום אינן שורדות את מלחמת המיתון קטנות כגדולות וזאת עקב ריבוי הוצאות וקיטון הכנסות משמעותי.

על מנת לעבור את תקופת המיתון שמתארכת ונמשכת, דרוש לחברה חוסן כלכלי והתייעלות ניהולית וארגונית מתמדת. חברות שישכילו לעשות כן, מגבירות את סיכוייהן לשרוד את התקופה.

על מנת למכור, ברוב הענפים, דרוש לבצע פעילויות שיווקיות הכוללות בתוכן תקציבי פרסום. בדרך כלל תקציב הפרסום מהווה הוצאה לא מבוטלת מהוצאות החברה וכאן בא לידי ביטוי הקונפליקט המתמיד: מצד אחד, ככל שכח הקניה בשוק קטן, נדרשים מאמצי שיווק ופרסום חזקים ואגרסיביים יותר על מנת למכור. ומצד שני, ככל שמוכרים פחות, קשה יותר לגייס תקציבי פרסום גדולים.

כל החברות, ובעיקר הגדולות והענקיות, מתמודדות עם הקונפליקט הזה מידי יום ומנסות למצוא את נקודת האיזון: עד כמה ניתן לצמצם בתקציב הפרסום מול הורדה באפקטיביות שלו עקב קיטונו.ואכן אנו רואים כי כיום, יותר מבעבר, מנסים לבדוק אפיקי פרסום שיניבו פרי מחד ויוזילו את העלות מאידך.

אם בעבר המפרסמים פחות נתנו את הדעת על נושא העלויות והמלחמה היתה על מי ייראה יותר ואיפה, היום מושגים כמו עלות חשיפה לאלף (CPT) או פרסום מפולח בעל אחוז סרק נמוך, שבו מתאימים מוצר לפלח שוק , בהחלט מקבלים מימד חשוב.

מדיות פרסום זולות יותר
אנו נתקלים במדיות פרסום חדשות וזולות יותר, המציעות שיווק בנקודת המכירה. כמו כן, השימוש במדית האינטרנט (שיווק און-ליין) האיץ עצמו עקב אחוזי חשיפה גבוהים ועלות יחסית נמוכה. היבטים נוספים הנלקחים בחשבון הם: אפקטיביות גוברת של מדיות הפרסום שצויינו והרגלי צריכה משתנים אצל הלקוחות.

אין הכרח שהפרסום הזול אינו אפקטיבי וגופים כגון משרדי פרסום והארגון עצמו צריכים למדוד את אפיקי הפרסום השונים ומהי רמת האפקטיביות שלהם.

אסור לשכוח כי בכל ארגון המכירות הוא הדלק שמניע את כל שאר הארגון על חטיבותיו השונות ולכן חשוב למדוד ולבדוק כל אפיק פרסום ביחס של עלות תועלת (ללא קשר למצבה הכלכלי של החברה). בדיקה כזאת תמיד חיונית ומלמדת על חשיבה מקצועית מחד ומאידך המשכיות במאמצי השיווק.

לסיכום בבואנו לפרסם יש לתת את הדעת על הנושאים הבאים:
– עלות חשיפה לאלף (CPT )
– תפוצת המדיה
– יכולת המדידה של המדיה
– יכולת המכירה של המדיה

באופן אישי, אני חושב ומאמין כי היום השוק הינו שוק מקצועי ומקצועני בו כל חברה או גוף מתמחה בנושא שונה ולכן על מנת לעשות פרסום נכון על לחברה לעבוד מול חברת פרסום הנותנת מעבר לרכישת שטחי הפרסום ועיצוב המודעות, גם ערך מוסך של מיצוב, ניתוח שוק ועזרה בבניית אסטרטגיות. בברכת הצלחה לעסקים.

* ליאור כהן, הינו מומחה בפיתוח אסטרטגיות לחברות – lior-co@bezeqint.net

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח