דעה: מלחמת גוג(ל) ומגוג

גלובס, נתח שוק, 2.11.06:


"מהפך: גוגל צפויה לעקוף הטלויזיה הבריטית בהכנסות מפרסום"



בבור של משרד הפרסום מקליין-דיקסון ישבו זו השעה השישית ברציפות מנכ"ל המשרד, מנהל חברת המדיה ונציגים בכירים מערוצי הטלויזיה 10 ו- 2. עשן הסיגריות ואדי האספרסו רק הכבידו על האווירה המיוזעת והמתוחה. "אני שונא שקוראים לי מדיה מסורתית" רעם בפעם החמישית נציג בכיר מערוץ 2 והיכה באגרופו על העיתון הורדרד שהיה מונח מולו. "אני מסורתי? אני מהפכני! בלעדי לא הייתה נולדת נינטייב, בלעדי יפית לא היתה ג. לי יש תוכן, אני עושה בידור, אני מלך הרייטינג". כולם התגברו על תחושת הבחילה והינהנו בהסכמה. איזה צוות חמד, כאילו אף פעם לא ניהלו מלחמות על עמלות יתר והסכמים מלמעלה, מתחת ומכל הצדדים על חשבונו של הלקוח. ירדנה, התקציבאית, נכנסת כולה חיוכים, "השחור ליודה" פקד מנכ"ל המשרד, ולעצמו מלמל "לא קל להיות מנכ"ל, מצד שני לא כדאי להיות תקציביאי" (הקופירייטר עדיין לא יצא ממנו גם אחרי 30 שנה בענף הפרסום).


יודה, מנהל חברת המדיה, לגם מהשחור והפציץ: "חבר'ה, זאת מלחמה! לא פחות מזה, אם נמשיך להירדם בשמירה האינטרנט יקבור את כולנו ואז כולנו יכולים רק להתגעגע ל- 15 אחוז עמלה. חייבים לפעול ומהר, עזבו עכשיו את המלחמות בינינו, כולנו באותה טיטניק, בואו נחשוב איך שורדים מול כרישי הרשת ובעיקר מול מלך הכרישים. גוגל."



האינטרנט שבר את חוקי הפרסום, הוא ניתץ לרסיסים את חוקי המדיה, התקציב והקריאטיב. חשיבה שבלונית ובנאלית פינתה מקומה ליצירתיות, פתיחות ואנרגיות חדשות. מוצרים, שירותים וחברות קטנות, שהפרסום הכי נועז שהם עשו עד כה היה דיוור של עלון A5 מתקפל בתיבות הדואר, קיבלו "זץ" לתודעה וראו את האור בקצה הגוגל.



גוגל adwards בישר את בואה של המהפכה. פתאום הלקוח קובע כמה הוא משלם, אם בכלל. פתאום כל מסגר נהיה מלך. שמת חצי דולר יותר? אתה ראשון יא קזה!


לפני כן, בטלויזיה, אם באת עם 20,000 דולר (כי זה מה שיש לך) היו צוחקים עליך 45 דקות רצוף ואח"כ שולחים אותך לשניים וחצי ספוטים ב"אוף פריים טיים" בשידור החוזר של "בנות גיל הזהב" עם רייטינג של 1.8 בשיא.


חוקי תקציב הפרסום נשברו לחתיכות קטנות קטנות של כסף. 150,000 עסקים קטנים בישראל יכולים לקבל עכשיו חשיפה אפקטיבית בגוגל. במקום להיות ממורמרים בלי קשרים בטלויזיה עכשיו הם מאושרים עם קישורים ממומנים.



ומה עם הקריאטיב? לדני בעל משרד הנסיעות הקטן ברמת גן תמיד היו יופי של סלוגנים ופנטזיות לקחת את בר רפאלי כפרזנטורית של העסק, אבל להפתעתו הוא קיבל הצעות לקמפיין במחיר


של 6 ספרות בדולרים ולא 3 ספרות בשקלים, כי זה מה שיש לו.


ובכל זאת דני התאמץ, גייס כסף ואנרגיות חיוביות ומכין בימים אלו סרטון פרסומת ויראלי בעלות של 500 דולר (לא לפני שדאג להקים אתר קטן, חמוד ודינאמי בשביל העסק). דני הולך על האופציה הויראלית, הוא יפיץ את הסרטון חינם במיילים ואפילו בן של חבר לימד אותו איך להעלות אותו ל- YouTube. יש לו רעיון פרובוקטיבי, סקסי, ש"אי אפשר לראות כמוהו בפרסומות בטלויזיה, כי פשוט לא היו מאשרים אותו לשידור". הוא אומר בניצחון.



סקר TNS שנערך לאחרונה עבור גוגל גילה כי 80% מהגולשים מבצעים רכישה פיזית אחרי חיפוש באינטנרט. החיוך של דני מתרחב, הוא גם שמח לקרוא שלא פחות מ- 63% מהגולשים מבצעים חיפוש מקוון ורכישה לא מקוונת בתחום התיירות והנסיעות (עכשיו דני בסכנת התמכרות לסקרים ול"אלקסה"…)


היום אלפים ומחר מאות אלפי בעלי עסקים כמו דני ישקיעו 100 או 200 דולר בפרסום באינטרנט ואח"כ גם יוסי, הבעלים של רשת בתי הקפה ואח"כ רני ועינת הבעלים של רשת בגדי הילדים ובטח גם סמנכ"ל השיווק של חברת המשקאות יעשה טרנספר חלקי לתקציב הפרסום השמן מהטלויזיה השבעה לפרסום ברשת הרעבה וגם רון מנכ"ל חברת…



זמן שווה כסף. חוק בעסקים. וגוגל מתקתקים מחדש את חוקי הזמן. הכל הרבה יותר מהיר, יותר נגיש וזמין, בלי רגולציה ובלי פרובלמיזציה.


עכשיו באיחור לא אלגנטי הטלויזיה נכנסת למסלול חשיבה מהיר, מנסה להדביק את קצב ההתפשטות של גוגל ולצאת לקרב הגדול בפריים טיים, מצד שני הטלויזיה מאוד רוצה לשמור על המיצוב שלה כמדיום מוביל ויוקרתי.


יתכן מאוד שדני ועוד מאות אלפי בעלי עסקים ימשיכו לעקוב במתח אחרי ג'ק באואר מול הפלאזמה החדשה והמסורתית, אבל את הכסף על פרסום העסק הם יזרימו למלך הכרישים באינטרנט. הוא כבר השחיז שיניים למלחמה הגדולה.



(המאמר התפרסם לראשונה בעיתון גלובס)



הכותב הוא מנכ"ל פרסום ON&OFF


shaul@onandoff.co.il


www.onandoff.co.il


אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח