ד"ר רינה דגני, מנכ"ל מכון גיאוקרטוגרפיה:"קניון ארנה מושך קהל רב, תמהיל החנויות דורש שיפור"


"ישנם כיום מרכיבי החלטה רבים בקניית מוצר ובחירת המיקום לביצוע הקניות ע"י הצרכנים. באמצעים מתקדמים, ניתן להתחקות אחר מרבית התהליכים הללו, לעקוב אחריהם ולשנותם. מנהלי שיווק צריכים לגלות יותר פתיחות למעקב אחר השוק, שיוביל להצלחה במכירות ולהבין שתמיד יש מה לחדש", אמרה ד"ר רינה דגני, מנכ"ל מכון גיאוקרטוגרפיה, במסגרת מפגש "אפדייט שיווק" שהתקיים בל.ה.ב. (לימודי הכשרה בניהול), בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב. מרצה נוסף במפגש היה פרופ' יואב גנזך, מהפקולטה לניהול.



"ניתן היום לבצע איתור ממוקד של לקוחות, הכולל פרופיל קהל יעד עיקרי למוצר, שירות או סניף מסוים ולהציג רשימת כתובות רלוונטית של קהל שעונה על הגדרת הפרופיל", אמרה דגני.


מכון גאוקרטוגרפיה פיתח כלי חדש למדידת פוטנציאל שוק: SPPM Segmented Propability Potential Matrix. הכלי מאפשר: אומדן כוח קנייה למוצר/שירות ובדיקת שיעור מיצוי פוטנציאל מסחרי (הסתברויות) בכל מקום למוצרים ושירותים. לדוגמה: כמה אפשר למכור ממוצר כלשהו במקום מסוים? האם הפוטנציאל ממומש? איפה הכי כדאי לפתוח חנות? ועוד…


הכלי מבוסס על מסד נתונים מתקדם ומותאם למודלים כלכליים, תוך ביצוע סקרים והפעלת מודלים של התנהגות צרכנים. "בשונה מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המציגה נתונים עפ"י חלוקת אזורים גיאוגרפית שהוגדרה מראש, אנו מתמקדים בבידול סטטיסטי המבוסס קודם על ההסתברויות של התופעה הנמדדת ואיך היא באה לידי ביטוי באזורים השונים".



דגני התייחסה בין היתר לנושא של פתיחת קניונים וסניפים חדשים, ואמרה כי באמצעות הכלי החדש שפותח במכון ניתן לאמוד את פוטנציאל הפתיחה שלהם ואף להציג צפי פדיון לקניון, לסניפי רשת, לבתי קפה, בתי קולנוע ועוד. כמו כן, ניתן לאתר תחרות ולבנות פונקציות של פילוג כוח הקנייה בין נקודות מכירה קיימות (היצע מתחרה). ניתן אף 'לשתול' נקודות מכירה נוספות ובאמצעות מודל סימולציה לחזות את התנהגות הצרכנים הפוטנציאליים. המודל מבוסס על עקרונות אקונומטריים של ביקוש והיצע.



בהתייחסה לפתיחת הקניון החדש בגבעתיים, אמרה ד"ר דגני כי אחת השאלות שנשאלות בדרך-כלל, היא בנושא 'קניבליזציה', כלומר מה תגרום פתיחת סניפים ברשת החדשה לסניפים האחרים שמחוץ לה? האם זה יביא כוח קנייה נוסף או לא? מה יקרה אם המתחרה ייכנס לשם במקומי?



דגני סבורה, כי מאחר ואין כוח קנייה חדש באזור ומאחר והיצע יוצר ביקוש, אזי שהצפי הוא לכך שחלק מהמרכזים האחרים ייפגעו, ומי שצפוי להיפגע באופן ממשי הם הקניונים הקרובים, איילון ועזריאלי.


דגני הציגה נתונים לפיהם באזור הכולל את גבעתיים, רמת גן, קרית אונו והסביבה – כ- 45 אחוז מהתושבים מבצעים כיום קניות בקניון איילון. כ- 15-20 אחוז מהתושבים קונים בקניונים הבאים: ארנה, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, קניון עזריאלי ודיזנגוף סנטר.



לדבריה, אחד היתרונות של קניון גבעתיים הוא שהוא מאוד נוח, יש לו היצע רב במרחק הליכה קצר יחסית. "לקניון ארנה, לדוגמה, מגיעים כ- 60 אלף איש בשבתות, אבל הוא לא מוכר מספיק. על אף שקניון ארנה מושך קהל רב, תמהיל החנויות דורש שיפור מאחר ואינו מתאים לאוכלוסייה שמגיעה אליו".



ד"ר דגני התייחסה גם לתחום נוסף שתפס תאוצה לאחרונה: שוק התרופות ללא מרשם (OTC). בין השאלות שעולות בהקשר זה, הן: האם ההיצע ייצר ביקוש וכמה? בכמה תגדל ההוצאה של משק בית על תרופות? האם תהיה נאמנות צרכן לנקודת מכירה מסוימת? האם הקנייה תהיה מתוכננת או מזדמנת?


לשאלה, האם אכן צפויה מהפיכה שיווקית בשוק התרופות ללא מרשם, משיבה דגני: "אין כאן מהפיכות של ממש. המהפכות השיווקיות היחידות שהיו לנו בעשור האחרון, כפי שאני רואה אותן, הן: המהפכה הסלולארית שנתנה מענה לצורך, תוך השקעות מרובות בפרסום. כמו כן, מהפכת קנייה ברשתות מזון גדולות ומהפכת ה'יופלה' שבין היתר הביאה לשכחה של מותגים כמו 'אמי' ו'שלי'. בשוק התרופות ללא מרשם – לא צפויה מהפכה שיווקית".



לגבי הפער בין קנייה לבין שימוש, ציינה ד"ר דגני כי "להערכתנו, גידול בנפח המכירות לא יהיה בפרופורציה לשימוש. מי שייהנו מכך הן חברות התרופות".



מה צפוי לתחום הפרסום בשוק התרופות ללא מרשם? לדברי ד"ר דגני, עוגת הפרסום תגדל וייכנסו הרבה מותגים. "כיום רמת המודעות בציבור לחברות התרופות היא נמוכה מאוד, כ 2-5 אחוז בלבד מכירים יצרנים באופן בלתי נעזר. לפיכך, פרסום נכון יהיה כזה שישים דגש על שמות החברות היצרניות ולא על המוצרים עצמם. כמו כן, יש להגדיל את נתח שוק הפרסום למגזרים. לדוגמה, עולים מבריה"מ הם בעלי מודעות גבוהה לבריאות ותרופות. חרדים, בעלי ביקוש סלקטיבי – בעיקר לילדים. ערבים – שוק גדול וחסר מודעות באופן יחסי, שכדאי לפנות אליו".



דגני מציינת כי כיום בכל רגע נתון אנו נחשפים לכ- 80 פרסומות, ורמת הזיכרון של פרסומות בקרב הציבור נמוכה מאוד (כ 2-10 אחוז זכירה בלתי נעזרת). "יש קשר חשוב בין משך הזיכרון לשימוש במוצר. פרסומות זכירות הן פרסומות בעלות שיר או מלל קליט", אמרה דגני ונתנה כדוגמה את הפרסומות ל"קלגרון" ו"מגה גלופלקס".



פרופ' יואב גנזך, הציג במפגש כמה ניסויים שבדקו התנהגות ושינוי עמדה בקרב צרכנים. לדבריו, ניתן להביא אנשים להתנהגות שנוגדת את עמדת הצרכנים בנוגע למוצר/שירות מסוים, ואז בגלל 'דיסוננס קוגנטיבי' (פער בין עמדה להתנהגות שיוצר תחושה לא נוחה) הם ישנו את עמדתם. "ניתן כיום להשתמש באמצעים לחיזוק ושינוי עמדות", אומר פרופ' גנזך.



אחת הדוגמאות לכך, אומר גנזך, היא הצגת מסרים במונחים של רווח לעומת מונחים של הפסד לצרכן. צרכן שמקבל מסר לפיו עלול להיגרם לו הפסד כתוצאה מאי שימוש במוצר כלשהו, יושפע יותר ממסר כזה מאשר ממסר שאומר מה הוא יוכל להרוויח אם ישתמש באותו מוצר.



"שימוש במסרים שליליים או מסרים של הפסד הם די מעטים, ולכן גם יותר בולטים ובדרך כלל זכורים טוב יותר בקרב הצרכנים. יחד עם זאת, השימוש במסרים כאלו די מוגבל, שכן במרבית המקרים מהות המסר 'נדבקת' למוצר עצמו, ולכן מסר שלילי עשוי לגרום לתפיסה שלילית של המוצר".



גנזך ציין כי עפ"י מחקרים בתחום, כאשר מדובר במסר שיווקי שנוגע ישירות בצרכן (כלומר, המוצר או השירות קרובים לליבו, מוכרים לו משימוש קודם וכד') – אזי שמסגרת שלילית תעבוד טוב יותר. לעומת זאת, כאשר מעורבות הצרכן בנוגע למוצר או לשירות נמוכה אז המסר החיובי יעבוד טוב יותר.

אולי יעניין אותך

table
 קסטיאל רזיאל
 רדושינסקי סמנכלית חטיבת לקוחות פרטיים פרטנר תומר לוי מנכל סיין נאו
-צילום גיל שטיר
 גורן, מנכל קבוצת SQLink עם ילדים של עובדי הקבוצה צילום באדיבות סקיולינק (1)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח