האגודה לזכות הציבור לדעת" מסכמת את שנת 2013

במהלך השנה החולפת הוגשו ל"אגודה לזכות הציבור לדעת" כ- 400 תלונות כנגד אמצעי התקשורת השונים. מירב התלונות הוגשו בעקבות התבטאויות שונות של שדרנים ומגישי תוכניות אקטואליה וטענות על חוסר איזון והבעת דעה אישית. כך עולה מסיכום נתוני 2013 שנערך באגודה.


על פי הנתונים, מבין גופי השידור הנבדקים, רשת ב' של "קול ישראל" משכה את מירב התלונות (88 תלונות).


במקום השני במספר התלונות שהוגשו לאגודה נמצאת גלי צה"ל עם 65 תלונות. למקום השלישי במספר התלונות הגיע ערוץ 2 עם 60 תלונות.


עוד בלט בהיקף כמות התלונות השדרן נתן זהבי עם 38 תלונות, מתוך 46 כנגד רדיו 103 FM.


בהקשר זה כדאי להזכיר כי מר זהבי הושעה בעבר משידור ותחנת 103FM נקנסה. בעקבות מקרים חוזרים ונשנים של התבטאויות מצד מר זהבי, הצהיר יו"ר הרשות השנייה, ד"ר אילן אבישר, כבר בנובמבר 2012 כי ינוסח קוד אתי ובו ייקבע מה מותר ומה אסור לשדרן רדיו לומר מעל גלי האתר. אולם עד היום טרם נוסח קוד כזה והתופעה נמשכת.


"האגודה לזכות הציבור לדעת" בודקת גם את יעילות הטיפול שמקבלות הפניות ע"י נציבי תלונות הציבור בגופי השידור. ברשות השידור וברשות השנייה נציבים אלו פועלים על פי חוק. בגלי צה"ל הממונה הינו וולונטרי ללא מעמד, חובות או סמכויות, אולם קיימת המלצה על שולחן ועדת הכלכלה בכנסת להסדיר את מעמדו בחקיקה הצפויה לגלי צה"ל.


הדוח מפרט את "הנציב המצטיין" מבחינתו – מר ערן אליקים מגלי צה"ל וגלגל"צ עם מענה מלא על 100% מהתלונות ובזריזות ראויה לציון.


ולצדו מכנה את מר דוד רגב "הנציב המשתמט" מאחר ולפי הסיכום, רגב העביר אל "לדעת" תשובות רק ל- 25 התלונות מתוך 151 שנשלחו אליו. על פי "האגודה לזכות הציבור לדעת" דוד רגב הוא השיאן במענה מאוחר לתלונות: תלונה על הכתב אור הלר בסיקור פרשיית סא"ל אייזנר נענתה כשנה וחצי לאחר שנשלחה. תלונה על סיקור אלדד יניב בבחירות נענתה כ- 11 חודשים לאחר שנשלחה. תלונה על אי סיקור ניסיון דקירה כנגד חדשות ערוץ 2, נענתה כעבור 9 חודשים ועוד.


דוד רגב, , נציב פניות הציבור ברשות השניה הסביר, טוען כי הנתונים מסולפים ואינם מתבססים על נתוני אמת.


לדבריו: "מצער שעמותה הנושאת את השם זכות הציבור לדעת זורה חול בעיני הציבור ומטעה אותו. הנתונים שהציגה האגודה באשר למענה חלקי לתלונות שהעבירה לנציבות פניות הציבור ברשות השניה שגויים. מרבית הפונים קיבלו ישירות את המענה לפניותיהם. נציבות פניות הציבור לא העבריה עותק של המענה לאגודה מטעמי צנעת הפרט. אלא שבמקום לברר את הנושא לעומקו אל מול נציבות פניות הציבור, עוסק מר פולק בהשמצות חסרות שחר כדרך של שגרה.


ברשימה גם נמצא מר דדי מרקוביץ, נציב תלונות הציבור ברשות השידור, עם 61 תלונות שלא נענו, מתוך 113 שנשלחו אליו.


בסיכום השנתי גם מופיע גם אתר YNET אשר מספק לפי הסיכום תשובה קבועה לכל תלונות הגולשים שנשלחות אליו: "קיבלנו את דבר פנייתך והעברנו אותה אל הגורמים הרלוונטיים במערכת האתר אשר דנו בה בכובד ראש. הרינו להודיעך, כי לא מצאנו כל פגם בהחלטותינו העיתונאיות", או לסירוגין- "לצערנו, אין אנו בשרות הלקוחות יודעים מה הם השיקולים המנחים את העורכים השונים בעת העלאת תכנים שונים לאתר."


בכל זאת, צריך לגוון מדי פעם…


פרופ' אלי פולק, יו"ר האגודה: “לא כל מענה לתלונה הוא מספק, ולא פעם אנו או המתלונן מצויים במחלוקת עם האומבודסמן, אולם מענה לפונים הינו המינימום הנדרש וההכרחי. לנציב יש הגדרות מצומצמות למצבים בהם הוא רשאי לא להשיב, אולם גם אז מחובתו לנמק לפונה מדוע לא יטפל בתלונה. אנו מקווים כי הממונים בגופי התקשורת ייקחו לתשומת ליבם את הממצאים".


אולי יעניין אותך

Disney100
alon-loria(6)
pexels-pixabay-48148(3)
podcast10
dismey1
gadi1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח