האם העמוד השני בגוגל יתחיל להיות רלוונטי?

הראפר פיפטי סנט קרא לאלבום המוצלח ביותר שלו ״תתעשר, או שתמות תוך כדי ניסיון״. דמותו הקלאסית של מייקל דאגלס בסרט "וול סטריט" הטמיעה את המשפט ״תאוות בצע היא טובה״. משפטים כמו "כסף מסובב את העולם" ו"אין ארוחות חינם", הם משפטים ששמענו ועוד נשמע אלפי פעמים. בסופו של יום, כולם רוצים להרוויח כסף וכמה שיותר ממנו. המקרה אינו שונה כאשר אתה חברה שמגלגלת מיליארדים. אם אפשר להרוויח עוד כסף מרוויחים. ובמקרה של גוגל, בהחלט אפשר. כל מה שצריך, זה לצמצם את כמות התוצאות האורגניות בדף הראשון, להגדיל את כמות תוצאות החיפוש הממומנות והנה עוד כמה לירות לשורת הרווח בדוח החודשי של גוגל. אין גוף שיכול להתנגד לשינויים ולהגיד לגוגל מה לעשות, ולכן כל שינוי גורם לקהילת מקדמי האתרים האורגנית לדפיקות לב מואצות.



גוגל מנהלת מול מקדמי האתרים האורגניים יחסי אהבה/שנאה כבר שנים ארוכות. מצד אחד, היא מבצעת שינויים ומסבירה למקדמי האתרים מה עומד מאחורי שינויים אלו וכיצד הם עכשיו יצטרכו להתאים את עצמם לאותם שינויים, מצד שני, גוגל מעדכנת את האלגוריתם שלה באופן עקבי, מה שהופך את חייהם של מקדמי אתרים רבים, לקשים מאוד. מאות סיפורים נכתבו על אתרים שקודמו במשך תקופה ארוכה, בשיטה שלא תאמה את האלגוריתם של גוגל. הם שלטו במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש הספציפיות למילה הרלוונטית להם, ולאחר עדכון אלגוריתם נבעטו עשרות תוצאות אחורה.



במשך השנים היינו עדים לשינויים כמו ״פנדה״ שהביאה את התוכן האיכותי לקדמת הבמה. גוגל החליטה שהיא לא תיתן יותר מקום לאתר שדוחס את מילת המפתח מאתיים פעמים בתוך מאמר, אלא תחייב את בעלי האתרים, וכמובן המקדמים, להשקיע בתוכן איכותי שיעניין את הגולש וייתן לו ערך. שינוי ״פינגווין״ הביא עמו בעיקר את בשורת הקישורים, שאמרה שבעלי ומקדמי אתרים לא יוכלו יותר להשתמש באלפי קישורים מכל מיני חוות קישורים, שאין להם ערך אמיתי ושכדאי מאוד למקדמי האתרים למצוא קישורים רלוונטיים לאתר שלהם, ולא מכל מיני פורומים נחותים.



המהלך שירגיז גולשים



לאחרונה המלחמה, כביכול, במקדמי האתרים האורגנית, עלתה שלב נוסף (למרות שכאן סביר להניח שמקדמי האתרים ועולם הseo פחות עניינו את גוגל, אלא האופציה להכניס יותר כסף). בעבר הממש לא רחוק, עמוד החיפוש היה מורכב משלוש תוצאות ממומנות בראשית העמוד, לאחר מכן תוצאות אורגניות ובצד עוד כמה תוצאות ממומנות. לא מזמן גוגל החליטה שהיא מרחיבה את התוצאות הממומנות לארבע תוצאות למעלה, עוד 3 למטה ומעלימה את מודעות הצד. המשמעות- פחות תוכן ותוצאות אורגניות בעמוד הראשון.



המהלך מבחינה עסקית הוא מובן. יותר הקלקות של גולשים על תוצאות ממומנות, שווה יותר כסף לגוגל. אבל מה יקרה ביום שלגולשים יימאס לראות הודעות ממומנות, שלוקחות אותם למקום הלא נכון? ידוע כיום שגולשים כמעט ואינם עוברים לעמוד השני, שלא נדבר על השלישי וכו׳ (תוכלו לקרוא על זה יותר כאן). אבל בכלל לא בטוח שרחוק היום, בו גולש יחפש מילות מפתח ויקבל תוצאות שהן לא בהכרח מה שהוא חיפש, ואז הוא פשוט ילמד לא להקליק על אותן מודעות. למשל, אם אני עכשיו עומד בפני הקמה של עסק, ואני אקליד מילות חיפוש "תכנית עסקית", התוצאות שיופיעו לי הן של כל מיני יועצים עסקיים, ואני? אני בכלל חיפשתי לקרוא מאמר על מה זה תכנית עסקית, איך בונים אותה ואיך היא נראית. לחיצה על התוצאה הראשונה, תגרום לי להבין שאני לא במקום שאני רוצה להיות, כנ"ל לגבי הלחיצה השנייה, ובתוצאה השלישית אני כבר אתעצבן לחלוטין על המודעות האלו ואדע להבא, לא להקליק היכן שרשום מודעה.



למעשה יכול להיווצר מצב שבו בעתיד, הגולשים יהפכו חכמים יותר, וידעו לזהות ולהימנע מתוצאות ממומנות. אם גוגל תצמצמם את הנראות של התוצאות האורגניות בעמוד הראשון, לא הזוי בכלל לחשוב שהגולשים פשוט ידעו שאת התוכן שהם מחפשים הם ימצאו בעמוד השני ויפעלו בהתאם. נכון, סביר מאוד להניח שהיום הזה עוד רחוק, וגוגל, אם בכלל, תוסיף עוד תוצאה בתשלום ועוד תוצאה בתשלום לעמוד הראשון, לאט וביסודיות, שלא תפגע במכה אחת בחוויית החיפוש של הגולש. אבל אם התאוריה הזאת תתגשם, העמוד השני בהחלט יהפוך להיות רלוונטי, וכנגזרת מזה גם העמודים שלאחר מכן. כל פעם שגוגל מבצעת שינוי אלגוריתם, או שינוי דרמטי בנראות העמוד הראשון מבחינת תוצאות ממומנות, נוהגים להכריז בעולם הדיגיטל שה- seo "מת", שכדאי להשקיע רק בקידום ממומן ושאין הצדקה לקידום אורגני. אבל במידה וההנחה כי הגולש בעתיד ימאס בתוצאות מקודמות, זאת תהיה הוכחה שעולם קידום האתרים האורגני והseo לא מת. הוא רק עבר לעמוד השני.



* המאמר נכתב על ידי שחר גלעד מנכ"ל חברת PRM – יחסי ציבור באינטרנט

אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח