לחלק הארי של החדשות במהלך מבצע "עמוד ענן" נחשפתי באמצעות הפייסבוק. על מנת להתעדכן בדבר אירועים וכנסים בתחום המקצועי שלי, אני מתחברת ללינקדין. תהליכי גיוס כוח אדם על ידי חברות רבות נשענים על חיפוש בשתי הרשתות החברתיות הללו גם יחד. על מנת להגיע ממקום למקום בצורה המהירה ביותר אני משתמשת ב- WAZE, שבאמצעות שיתוף ההמונים מצליח לעקוף את הפקקים. הרשתות החברתיות הפכו להיות הדרך הנוחה ליותר ויותר אנשים וחברות לקבל מידע ולהתעדכן, ועבור בני דור ה-Y ודור ה-Z, פורמט התקשורת הזה הפך מזמן לאופן בו הם מקבלים ומחליפים ביניהם מידע על הנעשה סביב.
ערוצי התקשורת החדשים הללו באים על חשבון הערוצים בהם קיבלנו עד כה חדשות ועדכונים עד כה – העיתונים, הטלוויזיה, הרדיו והפורטלים באינטרנט, אשר הולכים ומאבדים רייטינג לטובת אמצעי תקשורת כמו הפייסבוק, הלינקדאין, האינסטגרם והטוויטר.
שינויים גם בתקשורת הארגונית
השינויים בהרגלי הצריכה משפיעים, כמובן, גם על התקשורת הפנים-ארגונית. "לוח המודעות" בארגונים מאז שהחל עידן האינטרנט היה הפורטל הארגוני שנועד לקבלת מידע, עדכונים ובמידה מסוימת – שיתוף מידע. צורת התקשורת בפורטלים הארגוניים היתה בעיקר חד כיוונית – מן הארגון אל העובד, וכללה עדכונים וחדשות שמציג הארגון לצד כלי שיתוף מידע בסיסיים. אך למודל הזה יש חסרונות רבים בשיתוף הידע והמידע בארגון. חשבו לרגע על מקרה שבו מנהל מכירות בארגון מחפש קשר אישי עם אדם כלשהו באגף השירות של חברת סלולר כלשהי. בדרך הישנה הוא היה שולח מייל למספר קולגות מצומצם, ואולי מעלה שאלה לפורום שבפורטל הארגוני, אך סביר שהמייל הזה יישלח למספר מצומצם של אנשים, ולא בטוח כמה ייחשפו להודעה בפורטל הארגוני, אליו צריך להיכנס באופן יזום.
המודל הבא לתקשורת פנים-ארגונית הוא פורטל ארגוני דמוי פייסבוק – מעין רשת חברתית ארגונית. פורטל ארגוני במבנה כזה יאפשר לפרסם פוסט בדף הארגון או קבוצת העניין, כך שרבים מעובדי הארגון יראו את הפוסט ויגיבו לו בזמן אמת. מנגנון כזה הוא מוצלח מכיוון שהעובדים לרוב אוהבים לגלוש ברשתות חברתיות, והם אינם נדרשים ללמוד את רזיה של מערכת מורכבת ולא מוכרת. מעבר לכך, מנגנון כזה מאותת לעובדים שהידע שלהם מוערך ומועיל לארגון בכלל ולעמיתיהם בפרט.
פורטלים מן הסוג הישן לא עונים יותר על הצרכים הנוכחיים וחייבים להתאים עצמם לדור החדש של התקשורת. אך האם הם ייעלמו? סביר להניח שהפורטלים והרשתות החברתיות הארגוניות יפעלו זה לצד זה. הפורטל ישמש עבור המסרים הרשמיים של הארגון, והרשתות החברתיות עבור התקשורת הבלתי פורמאלית בארגון – תקשורת בעלת פוטנציאל רב, כפי שהוכיח לנו הפייסבוק – המהווה גורם מפתח במאבקים חברתיים או בשמירת קשר עם חברים.
הכותבת הנה מנכ"לית בלאט לפידות יישומים ארגוניים, נציגת Salesforce.com בישראל