האתגר הכפול של ריו 2016 – דרך הלוגו

המשחקים האולימפיים של קיץ 2016 (האולימפיאדה ה-31) עומדים להתקיים בריו דה ז'נירו שבברזיל, בחודש אוגוסט הקרוב (על אף שדווקא חורף בדרום אמריקה…), וזהו האירוע הספורטיבי הגלובלי השני של ברזיל, לאחר שאירחה גם את מונדיאל 2014.




הברון פייר דה קוברטין, אבי המשחקים האולימפיים המודרניים, הכריז כי עיצב סמל מיוחד לציון 20 שנה למשחקים בעת החדשה – וכתב על חמשת הטבעות המשולבות יחד והמסמלות את אחדות המין האנושי, כי "זהו באמת סמל בינלאומי". למעשה העיצוב ללוגו הידוע פשוט קפץ למוחו של הברון מתוך הדימיון האישי שלו. כאשר חיפש רעיון ללוגו, הוא כנראה הושפע דווקא מפרסומת מאויירת



לצמיגי דאנלופ אותה ראה במגזין באותה העת, בה הופיעו 5 גלגלי אופניים – כך מוסבר על ידי ההיסטוריון שלו, קארל לנץ. הסמל הוצג לראשונה ביוני 1914, בדיוק בחודש בו החלה מלחמת העולם הראשונה ובעקבות זאת הפך לאחד הסמלים המוכרים בעולם וגם סמל לאחווה, לשיוויון ולשלום.



את הלוגו לאולימפיאדת ריו 2016 עיצבה חברת tatil הברזילאית, שנאלצה להתמודד עם אתגר לא קטן אחרי המיתוג המצוין של אולימפיאדת לונדון 2012. לונדון התחכמה, ובהחלטה אסטרטגית הזיזה את העיר ואתרי התיירות שלה, והתרכזה אך ורק בצד החברתי והאנושי של המשחקים – תוך הבנה נכונה שהרשתות החברתיות צפויות להיות המדיה המרכזית. הלוגו היה נועז וחצוף, והתמקד בשנת התחרות ("כאן ועכשיו") ובתנועת החיבור האנושי בין חלקים לא שווים ולא בהכרח דומים.



גם במשחקי אולימפיאת החורף 2014 בסוצ'י (רוסיה), היו בעלי תקדים מיתוגי והעמקת הנוכחות הדיגיטלית: זהו הלוגו הראשון שהציג מותג "דיגיטלי" בלב האירוע, כאשר הלוגו הכניס כתובת אינטרנט מקומית לתוך הזהות המיתוגית.





השימוש בכתובת האינטרנט בלוגו האירוע נועדה, כך על פי המארגנים, לעודד דיאלוג בין רוסים, מדינות וחובבי ספורט חורף, בעיקר צעירים, באמצעות הפלטפורמה של סוצ'י 2014.




ה- ru שבלוגו היא סיומת האינטרנט של רוסיה, ומסמלת כי משחקי החורף הם אירוע באירוח כל האומה הרוסית, כמו גם העיר שליד הים השחור. הסמל משקף את האופן בו המשחקים יהיו נגישים באמצעות מחשב, טלפונים ניידים, טלוויזיה ומכשירים אחרים.




אתגר המיתוג הכפול של אולימפיאדת ריו 2016




המארגנים בריו לא רק צריכים להתמודד עם הזיכרון המוצלח מאוד של אולימפיאדת לונדון 2012 או עם לוגו חדשני כמו בסוצ'י 2014, אלא שהם צריכים לעשות משהו שבלונדון או ברוסיה לא נדרשו לו: לבנות דימוי חדש בעולם לעיר ולמדינה המארחת.




ברזיל כבר אינה המדינה של הסמבה והכדורגל, כפכפי חוף, הקפוארה והלמבדה, וריו אינה עיר של אירוע אחד – הקרנבל. על אף היותה מוגדרת מדינת עולם שלישי, זו אחת הכלכלות הגדולות והמשפיעות באמריקה ובעולם, ואירוח האולימפיאדה והמונדיאל הם ההזדמנות לשנות בעולם את התפיסה לגבי ברזיל.




במיתוג הנוכחי לא ניכרת אסטרטגיה ברמה דומה לזו של לונדון או סוצ'י, והלוגו חוזר אל המסרים הישנים, הצפויים והשחוקים של אולימפיאדות קודמות: גלובאליות, אחדות, הישגיות.




"תשוקה מאחדת את כל הברזילאים בארגון אולימפיאדת ריו 2016 ומשחקי הנכים (- הפאראולימפיקס). שינוי גאה של יצירת מציאות חדשה, מתקדמת ומשתנה. תשוקה דרך ספורט, המשתקפת במניע וברצון להישגים. התשוקה של רוח "הקריוקה" (- תושבי ריו) שמתפשטת לחיבוק חם וידידותי, באוסף של מחוות שמביאות את החגיגה הנמשכת שלנו לטבע. תשוקה ושינוי לעיר ולמדינה כולה, המוזנת על ידי ההתחדשות של הרוח האולימפית, מקרינה את ברזיל וריו לעולם כולו. תשוקה ושינוי של הכוכב שלנו ואנשיו, על ידי קידום תרבות יותר עצמאית, מודעת ומקיימת, כהשראה להווה וכמורשת לעתיד".




החידוש היחיד שניתן למצוא בלוגו של ריו 2016 – הוא המעבר אל לוגו תלת מימדי, אותו מתכוונים המארגנים לשלב במקומות שונים בעיר כפסלים, אנימציות והקרנות לייזר. כמו כן עוצב עבור המותג גופן ייחודי (פונט) שאמור לבטא את הערכים של המותג שפורטו קודם.



"כל אות מבטאת את המאפיינים של ריו 2016, האנשים והעיר. האותיות כתובות בקו אחד נמשך, עם תנועה מהירה וזורמת, המביעה את התנועה של האתלטים בפעולה. המגוון של העיקולים באותיות השונות משדרים חוסר רישמיות מיוחדת, שהושפעה משמחת החיים של העם הברזילאי."



והנה לוגו האולימפיאדה הבאה. בטוקיו, 2020. מה דעתכם?



מזהים רמז לדגל יפן? ועמוד מרכזי המסמל מגוון, מעגל המייצג עולם מכיל ונקודה אדומה המייצגת את "הכוח של כל לב פועם"?




הסמל גם יוצר את האות T עבור טוקיו, מחר( tomorrow ) וקבוצה ( team ).




הא… רגע. לא… הלוגו הזה בעצם נפסל!



שערוריה התעוררה, כאשר המעצב הואשם שפשוט העתיק את יצירתו מהסמל של תיאטרון ליאז' שבבלגיה. דומה? זהה?




בתחרות המחודשת שנפתחה זכה בסופו של דבר העיצוב החדש של אסאו טוקולו.



ומה משמעות הלוגו החדש? המארגנים סיפרו כי נעשה שימוש בצבעים מסורתיים ביפן ובטקסטורה שמייצגת את הרב תרבותיות של המשחקים. "אנחנו שואפים לקדם גיוון תרבותי כפלטפורמה לחיבור החלקים השונים של העולם", נכתב על ידי המארגנים.





והנה, שוב חזרנו לאחדות ולחיבור – אותם ערכים מאז 1914…

בשבוע הבא – מה יכולים עסקים ללמוד על מיתוג מעולם הספורט והאולימפיאדה


ערן רותם הוא מנכ"ל " אחד על אחד – ייעוץ שיווקי ממוקד מטרה "


אולי יעניין אותך

קירות משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

unnamed
__יעל שלביה לזר פור יו צילום מור סטודיו (2) - עותק
קרן קופרמינץ - סמנכל שיווק סחר ופיתוח עסקי דלק ישראל צילום סיון פרג' (1)