קשה להתעלם מהשינוי בגישת פיתוח מוצרים חדשים לגישת ה- "מוצרים הפשוטים". הכותרת של הפוסט שלפניכם לא שגוי, הוא מדבר על שינוי גישה בקרב מי שעמל על פיתוח מוצרים חדשים, מתוך הנחה שמטרת התהליך לגרום ללקוחות ולמשתמשים בפועל לאמץ את המוצרים הללו. עצם העבודה וההשקה של מוצר לא מבטיחה את הצלחתו או את העובדה שמשתמשים יאמצו אותו במבחן המציאות. כיום, בשונה מבעבר – המבחן שאיתו צריכים להתמודד מפתחי מוצרים חדשים היא מרוכבת ומאתגרת הרבה יותר, כיוון שכמה וכמה דברים השתנו בקרב המשתמשים ולמעשה מגדירים מחדש את הצורך להתמודד איתם. חלוצת השינוי, זו שהלכה למעשה יישמה בשטח מוצרים שהעיצוב המינימליסטי כמו גם חווית המשתמש הידידותית והחדשנית היא נר לרגליהם – Apple יצרה סטנדרטים חדשים שעל פיהם מחלקות פיתוח מוצרים ברחבי העולם שואפים אליהם.
מגמות עיצוב חדשות
מגמת העיצוב שנקראה Web 2.0 כבשה לפני מספר שנים את עולם העיצוב הדיגיטלי, דגלה בפחות טקסטים ויותר ויז'ואל, שימוש בכפתורים גדולים, ובאופן כללי – גישת עיצוב שמחה יותר. מאז אופנת העיצוב השתנתה וכיום אפשר להגיד שחברות טכנולוגיה מאמצות יותר את גישת "העיצוב השטוח" (אני מבטיח פוסט נפרד עבור המושג הזה- בהמשך) וכמו באופנה ובשינוי מגמות צרכנים, גם זה עתיד להשתנות.
השפעת ערוצי ה- Mobile
משפיע קריטי נוסף על גישת ה- " Keep It Simple" הוא כמובן עולם המובייל שצבר תאוצה משמעותית בעיקר במהלך 5 השנים האחרונות. מספר הסמארטפונים החדשים המופעלים מידי יום ברחבי העולם נמצא במגמת עליה מתמדת, ואם לוקחים בחשבון את החיבור לאינטרנט המהיר 24/7 ואת העובדה שהסמארטפונים שלנו מלווים אותנו בחיי היום יום ולמעשה הפך לכלי תקשורת ועבודה מרכזי בחיי כולנו, הרי שמוצרים דיגיטליים חדשים נדרשים להתאים עצמם לטכנולוגיה ולשינויים התרבותיים שהיא מייצרת.
שינויים תרבותיים וחברתיים
משפיעים גם הם על גישת פיתוח המוצרים הפשוטה: שגרת החיים בעולם המערבי הופכת לעמוסה יותר ויותר, הנייד שלנו כאמור מלווה אותנו ובכך מאפשר לנו גישה מיידית למידע On Line, שירותים נלווים המתבססים על מוביליות הזו כגון שירותי מידע ופעולות מבוססי מיקום, רשתות חברתיות, GPS, ועוד – כל אלו וכמובן גורמים רבים אחרים גוזלים מאיתנו משאבים אישיים רבים, מה שמשאיר מעט זמן פנוי לדברים אחרים. אם לוקחים בחשבון את "התחרות" על תשומת הלב שלנו מצד עומס אדיר של מסרים תקשורתיים, מסחריים ואישיים – מסר שמופנה אלינו שלא יהיה ממוקד, קצר וברור פשוט יחלוף מעלינו ולא יצליח להעביר את המסר.
היקף צריכת האינטרנט – במגמת עליה
בשנת 2000 האינטרנט המהיר (של אז) היה נגיש בפני כ- 50 מליון משתמשים בלבד, לעומת היום, כ-2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם. כאמור העלייה ברמת החיים, כניסת והשפעת עולם הסלולר ורשת האינטרנט שהופכת מהירה ובעיקר- זולה יותר הם הגורמים המרכזיים לשינוי הזה (אגב, לפי הערות שונות תוך שנים ספורות רשת האינטרנט תהיה נגישה בפני כ- 5 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, בעיקר הודות לנגישות במדינות עולם שלישי, הודות לטלפונים סלולאריים פשוטים יותר).
דוגמאות למוצרים שמיישמים הלכה למעשה את גישת ה- Keep It Simple:
Shazam: מכירים את זה שאתם מאזינים לשיר שאתם אוהבים, מאוד רוצים לדעת מי מבצע אותו אבל לא זוכרים? Shazam היא אפליקציה שמאפשרת לכם בקלות בלתי נתפסת לגלות מידע על שיר שמתנגן ברקע תוך שניות ספורות. כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על כפתור אחד והאפליקציה עושה את השאר, תוך 2-3 שניות מהלחיצה תקבלו תוצאת חיפוש עם פרטי השיר! משם תוכלו להאזין לו ישירות ב- You Tube ואפילו לעבור לחנות מקוונת לרכישת השיר!
Whatsapp: מי לא חיי ונושם את האפליקציה הזו? רק אצלי במשפחה קיימות לפחות 4 קבוצות שונות, בכל אחת חברים אנשים אחרים שכל אחת מהם היא למעשה קהילה דיגיטלית קטנה ופעילה. מה הפך את Whatsapp לכלי דיגיטלי כ"כ נפוץ? מלבד נושא העלויות (לדעתי יהיו מוכנים לשלם עליה סכום גבוה מ- 0.99$ לשנה) כיוון שהיא פשוטה, אינטואיטיבית ובעיקר מהנה. כולם נמצאים שם, בכל גיל ומעמד, והיא גם גמישה מספיק בכך שהיא מאפשרת התקשרות (חוויה, זוכרים?) ישירה עם האנשים שקרובים אלינו.
לסיכום:
כל הגורמים שתיארתי (וכמובן שישנם גורמים נוספים) מייצרים אתגרים אדירים בפני מי שאמון על פיתוח מוצרים חדשים. חברות וגופי פיתוח רבים מבינים היום שמשתמשים דורשים יותר מהמוצרים שלהם שכן הסטנדרטים השתנו.
המשתמשים מצפים לקבל מוצרים שייצרו עבורם חווית לקוח יוצאת דופן, מרגשת, פשוטה כך שכל אדם יוכל לבצע פעולות ללא ידע או הדרכה מוקדמת, וכמובן – תתאים עצמה לערוץ, לזמן ולמקום אותו בוחר המשתמש. אם המשפט האחרון עבר לידכם, אני מציע שתקראו אותו שוב: הלקוח מצפה לקבל את המוצר/ שירות שלו בערוץ הרלוונטי, בין אם זה במובייל, במחשב הנייח, בטאבלט או ברצפת המכירה, בזמן שהוא הוא מעוניין לקבל את המסר – ולא מתי שהחברה מעוניינת להעביר אותו.
חברות נדרשות לשים סיסמאות בצד, להפשיל שרוולים ובאמת לאמץ את צורת חשיבה חדשה, לפיה מוצרים שלא יעמדו בסטנדרטים החדשים – פשוט לא יצליחו בהשגת המטרות העסקיות שלהם. בלב גישת פיתוח המוצרים צריך קודם כל לעמוד הלקוח/ המשתמש עצמו – וכל השאר סביבו. שימו אותו במרכז, שאלו אותו (במקום לנסות ולנחש או להעריך במקומו) מה הוא רוצה לקבל, מה יעניק לו ערך מוסף כי רק כך המוצרים שלכם באמת ימצאו שימוש בעולם האמיתי.