הלקוחות שלכם השתנו -אבל מה לגבי הארגון עצמו?

אז חזרנו לשגרה. בבת אחת נפרץ הסחר, וההגבלות שסגרו את כולנו למשך 7 שבועות, הוסרו בקצב מהיר אך האם באמת חזרנו ל"שגרה"? הרי די ברור שזו כנראה לא תהיה אותה שגרה שהיינו רגילים אליה לפני הקורונה, אלא השינויים יהיו מרחיקי לכת. למשל, הקניונים נפתחו אך האם אנשים באמת יסכימו למדוד בגד בידיעה שכבר מישהו אחר מדד אותו קודם? או במסעדות, כמה מכם יבקשו לעבור שולחן כשישמעו מישהו מתעטש או משתעל לידם? ועדיין לא ברור לגמרי מה יהיו ההשלכות הכלכליות של המשבר על הכיס שלנו אך קרוב לוודאי שכל תרבות הצריכה עומדת להשתנות.


כלומר הלקוחות משתנים אך השאלה היא, האם גם הארגונים משתנים בהתאם ומכוונים את עצמם לצרכים של הלקוחות במציאות של קורונה? כדי לעשות את השינוי, חשוב לקחת בחשבון מספר מרכיבים עיקריים:


כושר גמישות ארגונית


אחד הדברים הקריטיים שארגונים למדו בתקופה הזו, הוא שמרביתם לא ערוכים מספיק טוב להתמודדות עם שינויים לא צפויים. המשבר הנוכחי הוכיח שככל שארגונים השכילו לעשות את ההתאמות הנדרשות מהר יותר, כך הצליחו להתמודד טוב יותר עם המשבר, ולא יצרו וואקום מול הלקוחות (ובכך הצליחו לשמר את הלקוחות ולמנוע מעבר למתחרים). התאמה למצב נעוצה ברמת הגמישות (אג'יליות) הארגונית וביכולת לבדוק מה קורה כשצריך לקבל החלטות כשכולם מרחוק, ונמצאים במצבי לחץ ואי וודאותכמה חופש ניתן לעובדי הקצה שעובדים מול הלקוחות בשטח, לקבל החלטות מהירות, ואילו כלים ניתנים להם כדי לקבל את ההחלטות הנכונות? שאלה נוספת שיש לבדוק היא רמת היכולת להתאים את המוצרים והשירותים למציאות משתנהעד כמה הארגון יכול לבצע את ההתאמות הנדרשות בזמן אמת ולהוציא אותם לפועל, כשמתרחש שינוי בלתי צפוי. האם העובדים רתומים ל”מאמץ המלחמתי” גם בתנאי אי וודאות?


ביצוע חשיבה מחודשת על הצעת הערך של המוצרים/שירותים


גם כשהמשק חוזר לעבודה (בהדרגה), עדיין קיימת תקופת הסתגלות, שבה אנשים ייטו לצרוך פחות ולשמור יותר על כספם. כלומר, גם אם העובדים יוכלו לחזור לעבוד, עדיין המספרים מדברים על היקף גדול מאוד של מובטלים שלא יהיה להם מקומות עבודה לחזור אליהם. לכן, כל חברה, מבוססת וותיקה ככל שתהיה, צריכה לחזור לחשיבה של סטרטאפ –לחזור לבסיס. לחשוב קודם כל ולפני הכל מעיני הלקוח (Begin with the customer in mind) ולהגדיר מחדש את הצעת הערך המחודשת ללקוחות, את אופן יצירת הערך ואת המודל העסקי ולבדוק אילו התאמות נדרשות לאור השינויים בהרגלי הצריכה וההתנהגות של הלקוחות.


לדוגמא, כל חברה שעדיין לא מאפשרת רכישה באונליין )או שעשתה את זה מאוד מהר, פשוט בלית ברירה) – חשוב שתשקיע בתחום ותספק ללקוחות שלה חוויית קניה נוחה, פשוטה וזמינה בערוצי הדיגיטל. ככל שחווית הקניה תהיה פשוטה ונוחה יותר, כך יירד מחסום הרכישה בעיני הלקוח.



לפגוש את הלקוח – בדיגיטל


גם אותם לקוחות שלא היו מוטי טכנולוגיה, ולא ממש רצו להשתמש בערוצים דיגיטליים, עברו בלית ברירה להשתמש בערוצים דיגיטליים, ופתאום הבינו ש"השד לא נורא כל כך". אם נוסיף לכך, את העובדה שחלק מהלקוחות יעדיפו להימנע עד כמה שניתן לצאת מהבית ולהיות במגע עם אנשים אחרים ובעיקר ההערכות מצד מומחים שצופים גל קורונה חדש תוך שבועות/חודשים, נבין שהפעילות הדיגיטלית והציפייה של הלקוחות לקבל מענה בדיגיטל רק תלך ותתעצם. מצד שני, ארגונים פועלים עכשיו עם כוח אדם מצומצם – מצב, שלצערנו ייתכן שיעמיק עוד בהמשך – ולכן יש צורך בהעמקת פתרונות של שירות עצמי ללקוח ושיפור השירות הדיגיטלי. פתרונות אלה, אף הם באופציות דיגיטליות של שימוש בצ'אטבוטים או בוטים קוליים, או אפילו שימוש בטפסים דיגיטליים שניתן למלא באמצעות קול, יאפשרו מצד אחד מתן שירות זמין, נוח וידידותי ללקוח – ובכך ייצרו העדפה לאותם לקוחות, ומצד שני, יקטינו את עומס הפניות למוקד – ויעזרו לארגון לתת מענה מיטבי, גם בהיקף כוח אדם מצומצם יותר.


מוניטין ודימוי הארגון מול הלקוח


מדובר בתקופה של ערבות הדדית ולכן לא מן הנמנע שגם הלקוחות יפרגנו יותר לחברות שמראות אנושיות ותשומת לב לעובדים שלהם. סביר להניח שלקוחות יעדיפו לקנות מחברות אשר גם במצב הזה התנהגו באופן יותר אנושי לעובדים שלהם. ג’ק מא, מייסד עליבאבא ועלי אקספרס תרם לארה”ב חצי מיליון ערכות בדיקה ומיליון מסכות. מהלכים כאלה יכולים וודאי להשפיע על קבלת ההחלטות של הלקוח בהעדפה של חברה אחת על פני המתחרה.


*הכותבת משמשת מנכ"לית חברת Experity, המתמחה בייעוץ ופתרונות לארגונים לניהול ממוקד חווית לקוח



אולי יעניין אותך

 משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח