הם מפחדים.. והפחד מוכר!


לפני שנתיים ושלושה חודשים הפסקתי לעשן.


לא עישנתי הרבה ,אולי 4-5 סיגריות ליום.


למה הפסקתי ?


לא בגלל "שהסרחתי" מהבגדים , זה גם לא גרם לי לבזבז הרבה כסף (מקסימום קופסה בשבוע ) לא סבלתי מקוצר נשימה ,המשכתי לעשות ספורט באדיקות .. וגם אף רופא לא מצא לי נקודה שחורה ומוזרה על הריאות (השם ישמור!)


ביום בהיר אחד קמתי והחלטתי שנמאס לי מייסורי המצפון והפחדים שנלוו לכל סיגריה :


התקף לב , עור דהוי ומקומט , שיניים צהובות והנורא מכל… מוות בייסורים מסרטן הריאות !


ע"פ נתוני משרד הבריאות, אחד מכל שלושה ישראלים יחלה בסרטן במהלך חייו.


לפני כשבועיים שודרה באמצעי התקשורת פרסומת של חברת הביטוח "הפניקס" שהציעה לצופים שהם או קרוביהם חלו בסרטן, לרכוש ביטוח שיקל עליהם את ההתמודדות הכלכלית והבריאותית עם המחלה הנוראה.



הפרסומת שבה נראים בין היתר אזרחים "נמלטים" מהמחלה ומתחננים שלא תקח אותם, התבססה על הנתון לפיו אחד מכל שלושה אזרחים עלול לחלות במחלה הקשה, ועל התובנה שהתמודדות עם מחלת הסרטן הינה התמודדות המחייבת הערכות כלכלית , נפשית ורגשית לא רק של החולה , אלא של כל הקרובים לו.



בסופו של דבר כולנו פוחדים מההתמודדות עם הנורא מכל!



בפניקס הבינו בדומה להרבה חברות ביטוח שפחד כמקדם מכירות הוא כלי בעל עוצמה רבה בתהליך השכנוע. מסר העושה שימוש בהפחדה ואיום עשוי להוציא את הצרכן מאדישותו, לעורר אצל הצרכן חרדה אם לא יעשה שימוש במוצר שהמפרסם מציע לו ובכך לעורר את הצרכן לפעולה


השיטה מבוססת בדרך כלל על הבלטת הפסדים או נזקים אשר עלולים להיגרם לו אם לא יפעל ברוח המסר. לפי גישה זו הפרסומת של הפניקס מדגישה היבטים שליליים אשר עשויים לנבוע מאי-רכישת תוכנית הביטוח החדשה


תפקידו של המסר שמופיע בפרסומת במקרה זה הוא להדגיש באופן ברור את ההשלכות החמורות הנובעות מאובדן כלכלי או מהרס משפחה, כשהמוצר שאותו מציעה חברת הביטוח מספק את הפיתרון.


אלא שבפועל , הפרסומת עוררה התנגדות גדולה בקרב הצופים. אל לשכתו של נציב פניות הציבור ברשות השנייה הגיעו תלונות של אזרחים רבים שטענו כי הפרסומת עושה שימוש ציני במחלה , מפחידה ומעוררת אי נוחות גדולה. אחרים ובהם בני משפחות של חולים או של מי שנפטרו מהמחלה טענו כי היא עוררה בהם רגשות קשים.


בעקבות זאת הורתה הרשות השנייה לערוצים המשדרים את הפרסומת לשדרה במתכונתה המצומצמת שאינה כוללת את הקטע בו נראת המחלה "רודפת" אחרי אזרחים.במקביל התנהל דיון ער באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות סביב הפרסומת ובעיקר סביב הפחדים והחרדות שהיא עוררה.


אני חייבת להודות, על אף היותי היפוכנדרית למחצה , צפייה בפרסומת לא העלתה בי תחושות קשות של פחד /הזדהות סביב הקטע שבו נראים אזרחים המתחננים "למחלה" שלא תקח אותם לדעתי , יש פה החמצה של תובנה צרכנית והתנהגותית מאד חזקה מהסיבה שהמהלך השיווקי כולו , אינו מציע לדעתי פתרון ראוי לפחד שהפרסומת יוצרת.


או במילים אחרות , המוצר שמציעה הפרסומת הוא ביטוח כדי שאם וכאשר יקרה הנורא מכל, יינתן סיוע כספי וליווי מקצועי לחולה ולמשפחתו כדי ש"יעשו סדר" בהתמודדות עם המחלה.


בפועל, גלישה בדף הפייסבוק נותנת טיפים לרפואה מונעת כגון: תזונה נכונה והפסקת עישון והופכים את הדף לעוד פורום בנושא אורח חיים בריא .


אם כבר עושים שימוש בפרסום שיש בו אלמנט המטריד את הציבור ומעורר אותו למחשבה, על המסר לבוא כשבצידו תכלית ראויה.


במקרה זה, לאחר שעוררו את הפחד , הייתי ממליצה לחברת הביטוח למצוא דרכים ייחודיות לפגוש את קהל היעד שלה "לגעת" בו והכי חשוב לתת לו ערך.


מה למשל?
יצירת במה בה אנשים שחווים את המחלה ומתמודדים עימה ביומיום יוכלו לכתוב פוסטים ולבטא את עצמם ולמצוא אוזן קשבת וכתף תומכת , אולי לספק תוכן חדש או לפרסם סיפורים על התמודדויות אישיות , ובסופו של דבר לבנות קהילה שתספק תחושת שייכות ותקל את ההתמודדות כך גם הפתרון יהיה יותר ברור וגם תחושת הציניות עשויה פחות לבלוט , אם לא להיעלם.


אם לא רוצים להתעסק בטרגדיה אפשר לתת חסות על שירותי בריאות בשיטת "עשה זאת בעצמך" ולפתח אפליקציות שיאפשרו לצרכנים לעקוב , לנהל ולהיות מודעים לכל שינוי בבריאותם האישית . דוגמה לכך , ניתן לראות באפליקציה שהשיקה חברת הפרסום האמריקאית SapientNitro , המיועדת לציבור המעשנים שכידוע נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לחלות בסרטן , האפליקציה מדגימה את הנזק שמעוללות הסיגריות למערכת הנשימה . המשתמשים צריכים להזין נתונים אישיים כמו גיל והרגלי עישון ואז הם מקבלים תמונה של מצב הריאות שלהם ונתונים על הזמן שייקח להם להשתקם אם יפסיקו לעשן . הפרסונליזציה שעושה האפלקציה מעוררת פחד אבל אפקטיבי , כזה שלא מאפשר להגיד לי זה לא יקרה


במילים אחרות – אם כבר להפחיד בפרסום ושיווק , אז בלי פחד !


(ושרק נהיה בריאים… )


הכותבת הינה יועצת שיווק ואסטרטגיה למותגים מתחום ה- WELL BEING


ובעלים של סוכנות השיווק


Tali gadi – for your well being marketing

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח