ערן רותם ועמיר קרן, הם בעלים ויועצים-שותפים בחברת השורה התחתונה™ – פיתוח עסקי, שיווקי ומכירתי מניב
קיץ, פסח או חגי חול המועד, תמיד מגיעה תקופה שבה יש פחות עבודה. אנשים טסים לחו"ל, מוציאים יותר על אירוח וקייטנות ולכן יש להם פחות כסף לבזבז ולהוציא מתקופה אחרת. ברור שאם אנחנו עסק עונתי של קיץ (גלידות, חופשות, מסעדות, קייטנות), הבעיה לא רלוונטית. כך גם אם אנחנו בתחומי המתנות, כלי בית ומזון – שאז הרי החגים הם שיא עבורנו.
אבל מה לגבי עסקים אחרים? האם יש להם איך להתמודד עם המצב? או שזוהי גזירת גורל?
ניתן להתמודד ולהיערך למצב הזה. הנה 24 רעיונות, 8 כיווני חשיבה ב-3 תחומים.
קחו את הרשימה ותיישמו אותה בכל "עונת מלפפונים" שלכם – גם אם היא בפברואר…
ראשית, השקיעו בנושא המכירות.
1. הוסיפו מוצרים/שירותים חדשים/נוספים, המתאימים לעונה ולעיתוי וללוח השנה
2. צאו במבצעי גידול לקראת התקופה המתה, במהלכה ואחריה
3. הציעו מבצעים והטבות למקדימים להירשם ולצרוך לפני החגים.
4. נצלו את הזמן לחיזוק נאמנות, קידום מכירה והעלאת המוטיבציה המכירתית, ערכו אירועים עסקיים, סדנאות, הרצאות. גם ללקוחות, לעובדים או לספקים.
5. העמיקו את הפעילות השיווקית והמכירתית במייל ובאינטרנט
6. פנו לערוצי שיווק ופרסום המתאימים לעיתוי. יותר חוצות, יותר דיילים, יותר נוכחות דיגיטלית, יותר שיתופי פעולה
7. משנה מקום (ומזל) – פתחו דוכן, השיקו חנות במקום נוסף
8. הציעו מענה לילדים, אטרקציות קיץ, מיזוג, שתייה, ערך מוסף לא מכירתי ולא ישיר, שמגדיל חשיפה ומודעות.
מיתוג ושיווק – היערכות והתרעננות עסקית
9. מחדשים את המיתוג. מבצעים מיתוג חדש או שדרוג ורענון לקיים.
10. מחדשים ומרעננים שילוט, חלון ראווה, מודעה, מצגת, אתר.
11. מרעננים אריזות ומוצרים. צבע, צורה, גודל/משקל, טעם.
12. מרעננים ומתאימים מחירים לתחרות ולמציאות.
13. משנים ומגוונים את השירות. אחריות, הובלה, הדרכה, שעות פעילות.
14. מרעננים מודל עסקי, אסטרטגיה, שיתופי פעולה, ערוצי הפצה.
15. בוחנים הסכמים ומחזקים קשר עם לקוחות וספקים.
16. מתפנים לערוצי שיווק חדשים או נזנחים.
ניהול אפקטיבי – הופכים עונה אבודה לעונת עבודה עצמית ופנים ארגונית
17. פונים להכשרה מקצועית נוספת.
18. מבצעים אימון עסקי למנהלים וסדנאות – במיתוג, במכירות, בשירות.
19. שולחים עובדים להשתלמות או בילוי וגיבוש.
20. משלבים ביום העבודה קורס הדרכה לצוותי המכירות והשירות.
21. בוחנים את השירות והרווחיות ואת ההתנהלות הניהולית והפיננסית.
22. קולטים יועץ עסקי, שיווקי – לרענון אסטרטגי והיערכות לרבעון הבא.
23. מגבשים ומאפיינים פעילות שיווק, תקציב, מבצעים, פיתוח עסקי.
24. והכי חשוב – נחים קצת. יוצאים לחופש…
בטוח שתמצאו ברשימה לעיל לפחות תחום אחד שאכן נזקק אצלכם לטיפול ושיפור, מספר רעיונות למיצוי הזמן ולהתייעלות, וכמה כיוונים למיצוי הזדמנויות לפיתוח עסקי.
לסיכום,
עונת "מלפפונים" כזו, אינה אובדן דווקא, ואינה שלילית. ניתן להערך לכך מראש ולייצר מאמצים נוספים על מנת לחפות על ההאטה העונתית והטבעית, ולעבור מהתנהלות אורגנית לניהול של צמיחה.
שנית, זה בדיוק הזמן לטפל בתכניות השיווק קדימה, בפיתוח העסקי, בניהול המלאי, בסידור נראות החנות, ביציאה לתערוכות ולכנסים, בהכשרה מקצועית לעובדים, באפיון מוצרים/שירותים חדשים, ברענון כוח אדם, בקידום המכירות להמשך.
כשמתפנה לנו זמן כפוי, אז גם נ יתן לפתע למצוא זמן לאסטרטגיה, לפיתוח עסקי, למיתוג מחדש.
בקיצור, כל מה שדחינו ל"אחרי החופשה הבאה", ל"אחרי החגים", או פשוט לזמן הזה "כשיהיה לנו פחות לחץ ויותר זמן"… J
בעונת המלפפונים, ציבור החברות, העסקים והמנהלים נחלק לשניים: אלו שמפיקים לקחים, נערכים ופועלים, ואלו שמקטרים ומתפלאים…
****