רמי לוי, שזוכה לאחרונה גם לכינוי "הרובין הוד הישראלי" הוא ללא ספק אחד מאנשי העסקים היותר פורחים כיום במחוזותינו. בעוד כולם עסוקים בהתגוננות מפני המיתון, הקמעונאי הירושלמי חונך סניפים נוספים בקצב מסחרר, רוכש את מפעל "עוף העמק", המנייה שלו מזנקת ב-150%! מתחילת השנה, ועושה רושם שהוא רק בתחילתו של המרוץ להפוך לשחקן מאוד דומיננטי בשוק העסקי בישראל.
עד לפני כשנתיים רמי לוי היה קמעונאי מקומי ועל קיומו ידעו בעיקר הירושלמים, אבל אז הגיע המהלך הנועז והמבריק של לוי – "עוף ב-1.89 שקלים" – אשר כלל מלחמת עולם מול רשתות השיווק הגדולות בקריות שזכה לתהודה תקשורתית וציבורית רבה. השאר כבר היסטוריה – מאז אותו מהלך נועז, רמי לוי הפך לחביב הציבור והתקשורת ומקומו כבר מובטח בספרי השיווק ויחסי הציבור הנכתבים כיום.
רמי לוי לא לבד. מסתבר שאנשי עסקים/מנהלים שהעיזו ויזמו מהלך יצירתי ומבריק במיוחד, אשר זכה לתהודה ציבורית ותקשורתית, שידרגו במידה משמעותית את מעמדם בשוק והצליחו להביא לפריצת דרך בקריירה שלהם.
אחד מהם הוא עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום. עם כניסתו למנכ"לות סלקום הוא ביצע את המהלך המבריק שזכה לכינוי "כוכבית עמוס" – לקוחות שלא מקבלים תשובה מנציגי השירות של "סלקום" יכולים לדבר איתו ישירות לטלפון האישי שלו שפרסם לציבור. המהלך זכה לתהודה ציבורית ותקשורתית גבוהה (9,970! תוצאות חיפוש בגוגל) ומיצב אותו כמנכ"ל מוערך ובעל אוריינטציה שרותית במיוחד. בסקר BDI לשנת 2008 אף נבחר שפירא לאחד מעשרת המנהלים המוערכים ביותר במשק הישראלי.
גם רני רהב, היחצ"ן של המדינה ומלך הביצה המקומית, ביצע מהלך אחד נועז ומבריק – המכתב "שלי, את רעה!" – שנשלח לעיתונאית דאז, שלי יחימוביץ', בעקבות התקפותיה על לקוחתו, שרי אריסון. המהלך הפך בין לילה את רהב לדמות ססגונית ומוכרת לכל אזרח בישראל, ובעיקר כמי ש"מוכן להתאבד עבור לקוחותיו".
מהלך נועז ומבריק עשוי לתרום תרומה משמעותית למי שיוזם ומבצע אותו בבחינת "תגיד לי איזה מהלך אתה עושה, אגיד לך מי אתה". בנוסף, מהלכים מבריקים זוכים לחשיפה תקשורתית עצומה (התקשורת אוהבת מהלכים מבריקים) למי שיזם אותם. ומודעות ציבורית גבוהה היא כידוע נכס לא מבוטל עבור כל מי שפועל בשוק העסקי.
מנגד, בשוק העסקי קיימים לא מעט מנכ"לים/מנהלים מוכשרים ויעילים החולשים על אימפריות גדולות, אך רק מעטים יודעים שהם כאלה. הם אולי מוכשרים ויעילים אך לא השכילו לנכס להם מהלך מבריק ונועז שיטביע חותם, ימצב אותם כמומחים בתחומם וישדרג אותם בשוק העבודה הצפוף והרווי. הרבה מנכ"לים מוכשרים הצליחו להציל חברות מפשיטת רגל, אך רק לי איקוקא, המנכ"ל המיתולוגי שהציל את חברת "קרייזלר" מפשיטת רגל, השכיל לכתוב על כך ספר ("הצלחה נוסח אמריקה") ולנכס לעצמו את המהלך ולהפוך לאחד המנכ"לים המוערכים שהיו אי פעם.
ייזום מהלך מבריק הוא לא עניין פשוט – דרושה יצירתיות ולא מעט נועזות. כישלון המהלך עלול להוות סיכון עבור מי שיזם אותו, אך כפי שגורס הספר של בני גאון ז"ל – "רק המעז מנצח!". אגב, בראיון שהעניק בשנה האחרונה, סיפר רמי לוי שזהו הספר האחרון שקרא. כנראה שהוא הפנים היטב את המסר.
*הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ובעליה של חברת הייעוץ השיווקי "גבריאל – פתרונות עסקיים: www.gacmarketing.com