הצלחת פרויקט בעולם האינטרנט נמדדת לפי מספר רב של פרמטרים, אך ללא צל של ספק, זמן שהייה ממושך של הגולש באתר משמעו שעשינו משהו נכון בדרך.
משך שהיית הגולש באתר יגדל ככל שנבין את מכלול התרחישים האפשריים בו ובמקביל, נאפיין את האתר על בסיס הבנת הצרכים השיווקיים והעסקיים של הלקוח. הסוד הוא חווית גלישה חיובית.
גולש ממוצע מגיע לאתר כזה או אחר כדי לספק צרכים מסוימים (איסוף מידע, ביצוע של מכירה, קניה או פעולה עסקית אחרת, יצירת קשר, צריכת בידור וכו'). בצורה בלתי מודעת, הגולש יוצר הזדהות רגשית עם ערכי המותג או האתר על-ידי סיפוק צרכיו השונים, תוך התנסות בחוויית גלישה שרצוי שתעניין, תרתק ותמשוך אותו להישאר באתר זמן רב.
אתן דוגמא כדי להמחיש את העניין. נניח ששלב כניסת הגולש לאתר (לרוב דרך דף נחיתה) מוגדר כנקודה A ושלב יציאתו מהאתר מוגדר כנקודה B. בין נקודה A ל-B הגולש יכול לעבור ב"תחנה" אחת או לעבור 10 "תחנות", כאשר כל "תחנה" תספק לו חווית גלישה שונה. ככל שכמות ה"תחנות" תהיה גדולה יותר, יגדל זמן השהייה של הגולש באתר. בניגוד לנהג אוטובוס או רכבת, שמחויב לעבור בכל התחנות שהוגדרו לו מבעוד מועד, הגולש יכול לפרוש מהמסלול בכל רגע. למרות זאת, תפקידנו הוא לגרום לו לרצות לעבור בכמה שיותר תחנות.
אבל איך גורמים לגולש לרצות לעשות זאת?
כדי לגרום לגולש לשהות באתר זמן רב, עלינו לספק מענה כולל ומקיף לצרכים ולמאוויים האפשריים שלו. במקביל לאספקת גירויים חדשים עבור הגולש בכל שלב ושלב, עלינו לבחון ביסודיות את כל תרחישי הגלישה האפשריים באתר, כדי שנוכל להבין במדויק מהו תהליך הגלישה הנכון והאפקטיבי ביותר עבור הגולש הפוטנציאלי בו.
אסור להגיע למצב שבו הגולש ירגיש שהוא נמצא ב"מבוי סתום". קרה לכם שגלשתם באתר ולאחר דפדוף מהיר במספר עמודים התעוררה בכם השאלה: "או.קי., ומה עכשיו…?".
חשוב לזכור שאם הגולש יספק את צרכיו ב"תחנה" הראשונה, לא תישאר לו כל סיבה להמשיך ולגלוש באתר! ולחילופין, במידה והוא לא מצא את מה שחיפש ב"תחנה" הראשונה ובמקביל הוא לא נחשף לאלטרנטיבות איכותיות נוספות, הגולש יתייאש ויעזוב את האתר שלכם מיד.
לסיכום: חשוב לעורר בגולש את הצורך לעבור לשאר ה"תחנות" באתר, רבות ככל שניתן בהתחשב במיקום שלו ובצרכים שהגדיר לעצמו. מתן מענה איכותי לצרכי הגולש יעניק לו חווית גלישה חיובית.
*כותב המאמר הינו מנכ"ל ובעלי חברת "קוצ'י אינטרנט planning".