הצורך לעודד חדשנות ויצירתיות הוא אולי האתגר הגדול ביותר העומד בפני מנכ"ל, זאת משום שיצירתיות אינה "חיה" בשלום עם משמעת הדוקה' וחדשנות פירושה סיכון ואפשרות לכישלון. אך עם זאת, חדשנות ויצירתיות הכרחיים כיום על מנת לשרוד בסביבה העסקית. בעולם העסקי של המאה העשרים ואחת כבר לא מספיק להיות עסק מבוסס ומרוויח.
עסק שלא מתקדם, מחדש ומוביל בתחומו – פשוט לא שורד. הדרך הנכונה ביותר להביא לצמיחה וגדילה של העסק היא לא רק לפרוץ קדימה באופן חד-פעמי, אלא להפוך פריצות וחידושים לדבר שבשגרה היומיומית. עסק מצטיין הוא עסק שנמצא תמיד בחזית החידושים בתחום השוק שלו.
כמעט כל החברות נחשפות לרעיונות חדשניים, אבל מה שעושה את ההבדל בין חברות חדשניות לחברות שנשארות מאחור הוא פתיחות לרעיונות חדשים והנכונות לנסות ולממש אותם.
איך עושים זאת?
בישראל קיימים 426 משרדי יחסי ציבור ע"פ נתוני יפעת נכון לאפריל 2009.
כדי שמשרד יחסי ציבור יהיה חדשני ויצרתי עליו לפעול ולתת מענה ללקוח קיימים, חדשים ולקוחות פוטנציאלים. תוכנית חדשנות במשרד יחסי ציבור תחייב את הארגון ומנהליו לתהליך ארוך ולהשקעת מאמצים ומשאבים ביישום. על בסיס מודלים, שונים שקיימים יש להכין תוכנית חדשנית וייחודית המתאימה למשרד יחסי הציבור.
עיקרי התכנית
- יצירת שירותים חדשים אשר יהיו חדשנים ומקוריים שלא ניתנים על ידי משרדים אחרים.
- בניית מערך תהליכים וכלים שיאפשרו מיצוי ואיסוף של רעיונות חדשניים כמו: קבוצות חשיבה, מינויי אישים בעלי עניין בקידום חדשנות, בונוסים ייחודיים לעובדים יצירתיים ועוד.
- הטמעה הדרגתית של השינויים על ידי: איתור עובדים קריאטיביים , עשית פיילוט ראשוני, פרסום התוכנית בעיתונות ובאתר החברה
- תהליך לימוד לקחים והתפתחות בכיוונים הרצויים
בנוסף, יש צורך למפות את הסיכונים העיקריים לתהליך זה: התנגדות עובדים, בעיות תקציב וכו', ולהציע דרכים לטפל בהם ו/או למזער את השפעתם על הצוות והמשרד.
ניתן להניח, כי בעזרת תכנית מסודרת אפשר להפוך כל משרד יחסי ציבור למשרד שיכול לעשות מהפך בתחום יחסי הציבור, להביא אליו אנשים יצירתיים, ולהופכו למשרד מתחדש ומשתנה בהתאם לצרכי לקוחותיו והשוק.
זכרו – עסק מצטיין מוביל את השוק ולא מובל על ידו!
*כותבת המאמר, לי טורסטון עדני (MBA), היא מנכ"לית משרד שירון יחסי ציבור. www.shiron.biz