עולם המשפיענים צומח בהתמדה בשנים האחרונות, ואם מדברים על 2017 , שלושה מארבעה מותגים צפויים לעלות בשנת 2017 בקמפיין משפיעני רשת. הסיבות לצמיחה הזו מגוונות: צרכנים רבים סומכים על מובילי רשת כמעט כמו שהם סומכים על חבריהם הקרובים, ובעידן בו חוסמי פרסומות מונעים מהמסרים הפרסומיים להגיע לעיני הצרכנים, הגישה אליהם דרך אדם שהם כבר מעריכים ועוקבים אחריו הופכת למצרך הכרחי למפרסמים
שורה של ספקים שמחברים מותגים עם משפיעני רשת. אבל מה עדיף?
קמפיין המערב משפיעני רשת הפך לדבר שגור ומקובל, והתופעה היא כבר ממזמן לא רק באינסטגרם, אלא גם ביוטיוב ורשתות חברתיות נוספות כמו סנאפצ׳אט ומיוזיקלי. המגמה הזו הולידה חברות חדשות שנכנסו לנישה של תיווך בין המפרסם והמותג לבין המשפיענים. חלק מהחברות פועלות כמו סוכנויות טאלנטים, ואחרות פיתחו טכנולוגייה של ממש כדי למקסם כל קמפיין. אחרי מחקר של כמה חודשים, אנחנו מגישים לכם עכשיו את המדריך המלא למשווק ולמפרסם.
נראה שהרוב ילכו על קמפיין משפיעני רשת השנה. סקר תוכניסט
1. BeaverQ: יתרון משמעותי בגזרה הטכנולוגית
מדובר בפתרון הטכנולוגי המקיף ביותר שקיים היום בשוק, ונראה שגם מהמתקדמים בעולם. beaverQ מציגה את עצמה "כאבולוציה החדשה של עולם מובילי הרשת", בכך שהיא שואלת את השאלה הפשוטה ביותר, אך ההכרחית: מי הם עוקבי המשפיען? המערכת של beaverQ מאפשרת למותג להגדיר את קהל היעד שהוא מעוניין להגיע והתוצאות המוצגות הן של מובילי רשת שיש להם עוקבים כאלה. למעשה, מדובר בפתרון הראשון בעולם שמציע פרסום פרוגרמטי בעולם מובילי הרשת.
דוגמא לתוצרי קמפיין עבור דומינוס פיצה
השאלה היא לא מיהם משפיעני רשת. אלא מי עוקב אחריהם
המערכת מנתחת את עוקבי המשפיען לפי מדינות, גיל, מין, תחומי עניין ואפילו עוקבים מזויפים (מגמה מאוד מעיקה אשר צומחת מאוד בשנה האחרונה באינסטגרם וביו טיוב מבחינת צפיות). לאחר סיום הקמפיין, המערכת מציעה ניתוח עמוק של השפעות הקמפיין על פרופיל המותג והשוואות בין תקופות. בין לקוחות החברה, לפי האתר של BeaverQ, ניתן למנות את החברה המרכזית, דומינוס פיצה, Yes, דני לוי יחסי ציבור, גיתם BBDO, קבוצת הודיס, באומן בר ריבנאי, אסם, שלום תל אביב, גרייט אינטראקטיב, הוט ועוד. מעבר לתל אביב, לחברה שלושה סניפים בינלאומיים בניו יורק, לונדון ואוסטרליה ולאחרונה לקחה חלק בהשקת קוטג' MUUNA בחוף המזרחי בארה"ב.
ניתוח מעמיק של קהל העוקבים. מתוך המערכת של BeaverQ
2. Leaders – מהוותיקים בשוק
סוכנות מובילי רשת המציעה סוג של טכנולוגיה ברמת המדדים של המשפיענים. הסוכנות הינה בין הראשונות בשוק ופועלת כבר מספר שנים. המערכת של לידרס סורקת את הפוסטים שהפרופיל העלה ונותנת לו ציון על בסיס ביצועיו. להבנתנו, המדד שלהם מוגבל מאד ולא מצליח לעלות על עוקבים מזוייפים או כאלו שמגיעים ממדינות אחרות ואינם מתאימים לקהל היעד.
לפי אתר החברה, הסוכנות מציעה מספר גדול של משפיעני רשת. חשוב לציין כי הציון אשר ניתן למשפיען מבוסס אך ורק על בסיס המדדים לפוסטים שלו ואין התייחסות, לפחות לפי אתר החברה, לניתוחים עמוקים יותר ברמת הקהילה שלו או לניתוחים על תוצאות הקמפיין. אחד השירותים החשובים שמציעה הסוכנות הוא ניהול שנתי של שיח ברשתות החברתיות.
כולם מדדו באיזשהו שלב. השאלה היא מה זה ברמת נותן
3. LDRS: האם החלפת הידיים עשתה לה טוב?
סוכנות המשפיענים LDRS הוקמה בשיתוף משרד הפרסום אלנבי ולאחרונה (ספטמבר 2016) נמכרה לחברת האד-טק, אינטנגו, מתגאה במערכת טכנולוגית ייחודית. אבל האם יש מקור אמיתי לגאווה? לא מצאנו באתר הסבר על מהות הטכנולוגיה ומה כל כך מהפכני בה בהשוואה למוצאים אחרים בשוק. לא הצלחנו להבין גם מה שונה בה משאר הטכנולוגיות הקיימות בשוק העולמי, אך מעיון בדמו LDRS שהוצג באתר המזבלה ניתן להסיק שהמערכת דומה בביצועים למערכת Leaders: מציגה מדדי משפיעני רשת עם ציון, ולא ניתוח עמוק או יוצא דופן. בין לקוחותיה ניתן למצוא מותגים כמו סמסונג, טמפו, טימברלנד וריבוק.
המערכת של LDRS. מה באמת אפשר ללמוד מהנתונים?
4. הפתרונות הלא טכנולוגיים: פועלים כמו סוכנויות ייצוג מסורתיות
את כל אלו איגדנו בתוך קטגוריה אחרת. כי נראה שאף אחד שם לא הבין שבעולם בו מודדים ROI על כל דבר שזז, היעדר הטכנולוגיה הופך את הפתרון להרבה פחות רלוונטי. פנייה לסוכנויות אלו מומלצת רק אם הן מחזיקות טאלנט שאתם חפצים בשירותיו ואתם לא מצליחים להגיע אליו באופן עצמאי.
שייר מדיה: סוכנות שייר מדיה איננה בעלת טכנולוגיה, אך מתגאה במאות מיוצגים חתומים בלעדית בסוכנות החברה. כמו כן היא מתגאה בשורה של מהלכי קריאייטיב עבור מותגים גדולים. היא מציעה פתרונות קריאייטיב והקמה של קמפיינים מא' ועד ת'. בין לקוחותיה ניתן למצוא את נספרסו, תנובה, שופרסל, מנטוס, דלתא, פוקס, אסתי לאודר ועוד.
משרדי יח״צ כמו זאביק דרור או שלמור: ישנם מספר משרדי יח"צ אשר מחזיקים מחלקות פנימיות אשר מקימות קמפיינים של מובילי רשת. אין יתרון משמעותי כלשהו בשימוש במחלקות אלו לאור זה שאין מדובר בטכנולוגיה או בסוכנות הבונה קריאייטיב.
לייק אנד שייר: ע״פ אתר החברה, היא אחראית ליותר מ-200 קמפיינים. הדגש של החברה הוא על מודל פסיכולוגי שנקרא "הראשונה לדעת", שמייצר סינון של מובילות דעה על פי מניעים פסיכולוגיים. השותפים בחברה, אליאב אללוף ומורן קרמין קורן טוענים שמישהי עם 600 חברי פייסבוק – שמייצרת מסרים אותנטיים, יכולה להניע 20-30 אנשים למכר.
סוכנות הדיגיטל teenk ״טינק״ : החריגה מבין השלושה בקטגוריה הזו – ולטובה. סוכנות הדיגיטל לבני נוער ״teenk״ מציעה מהלכי מובילי רשת באמצעות טינקרים או באמצעות מחלקת היוטיוברים שהם פיתחו. חלק ממובילי הרשת חתומים בלעדית בטינק ולסוכנות גם הניסיון בניהול בני עשרה שמיוצגים בדרך כלל עם ההורים שלהם, ולכן הפיתרון שלהם בהקשר זה הוא באמת מא׳ ועד ת׳. אין פיתרון טכנולוגי אבל יש כאן פיצוי בתחומים האחרים.
רהב מדיה – חברת הבת של רן רהב תקשורת מחזיקה גם היא מחלקה פנימית עם מאגר של מאות מובילי דעה באינסטגרם, פייסבוק ויוטיוב. החברה מלווה פרויקטים משלב האסטרטגיה והקריאייטיב דרך הפעלת המשפיענים ומדידת אפקטיביות הקמפיין.
5. זהירות, יש גם רמאים בתחום
כל הפתרונות שהצגנו עד כה נבדלים זה מזה בקריטריונים שונים, אבל כולם משחקים משחק הוגן. עם זאת, ברשת צצו עשרות חברות שעושות מניפולציות ברשתות החברתיות כדי לזייף נתוני עוקבים, לייקים ותגובות באינסטגרם, יוטיוב, פייסבוק או כל פלטפורמה שרק תבקשו. אנחנו ממליצים לכל בר ובת דעת להתרחק מפתרונות מסוג זה ואפילו לא נזכיר שמות. תזכרו שמספרים אפשר לזייף, אבל את זעם הגולשים כששקר מתגלה כבר לא יהיה אפשר לעצור.
* נאור נרקיס הוא יזם והכותב מאחורי תוכניסט