כח e-במה

כח צביקה הצליח לדחוק את אויב באמצעות יצירת רעש של המון רב והטעיית האויב. אובמה לעומת זאת אסף את כח ההמונים והופך אותם באמצעות האינטרנט למכבש עוצמתי.



בתחילת דרכו השתמש ברק אובמה ביכולת של האינטרנט לשמש כערוץ תקשורת חלופי עבור השחקן החלש, האנדרדוג, שמקבל פחות חשיפה במדיה המסורתית ויש לו פחות משאבים לקמפיינים יקרים. אסטרטגיית אינטרנט זו, שהובילה אותו לניצחון בפריימריס, עם הסרטון של "אובמה גירל", גיוס תומכים בפייסבוק, ואתר מקיף שתוכנן לאיסוף תומכים, הפכה לכוח מהמם. כיום, לעשר אצבעותיו של אובמה (או של מנהלי הקמפיין) מחוברים בחוטים בלתי נראים מיליוני תומכים שאת רובם לא פגש, לא ראה, ורבים שלמעשה מעולם לא היו משתתפים פעילים בפוליטיקה אלמלא החיבור המקוון. מדובר במיליון וחצי גולשים שנרשמו לעמוד של אובמה בפייסבוק וכמעט מיליון אזרחים שנרשמו באתר של אובמה. צריך לזכור גם שלאובמה תרמו עד לאותה תקופה כמליון וחצי תומכים –שגם הם סיפקו את פרטיהם. כך שההערכות מדברות על תמיכה מקוונת של בין 4 ל- 8 מליון איש.



השערות שונות כבר הועלו לגבי היכולות שמעניקה לו הרשת החברתית הפרטית שלו. החל מהיכולת להפעיל לחץ מקוון בלתי פוסק על חברי פרלמנט לשינוי וקידום חקיקה. האפשרות להשתחרר מהצורך להשקיע בקמפיינים לגיוס תרומות בעוד המערכת המקוונת ממשיכה להזרים הרבה כסף קטן מהרבה מאנשים כמעט באופן אוטומטי. רק בחודש אוגוסט גייס אובמה 22 מיליון דולר מתוך 66 מיליון דרך האינטרנט, בתרומות הקטנות מ- 200$. כח אובמה גם יצר רשת של תומכים דמוקרטים באזורים שבאופן מסורתי נשלטים ע"י רפובליקנים. לרוב, באזורים שהסיכוי לנצח בהם קלוש לא מושקעים משאבים בקמפיינים, אך באמצעות אותם כיסים של רפובליקנים, ניתן לקשר ביניהם, להעביר להם מסרים, ולהניע אותם לפעולה. רוב ההשערות אודות היכולות המקוונות עוסקות בתוצאה של מיצוי מלא של המאגר האנושי המקוון. אך גם אם חלק קטן מיכולת ההשפעה תצא לפועל – עדיין מדובר ביכולות שפוליטיקאים מעטים החזיקו בהם לאורך ההיסטוריה.



בכל הנוגע להנעה לפעולה, נראה שמנהלי הקמפיין המקוון של אובמה יודעים מה הם עושים, כשהמכבש המקוון של אובמה עובד בימים אלה שעות נוספות. לפחות 3 מיילים בשבוע נשלחים לרשימת התפוצה, כשתמיד הם כוללים קריאה לפעולה. פעם זו קריאה להעביר לחברים את המסר להירשם לבחירות, פעם זהו סקר להרחבת ההיכרות עם התומך, פעם זו קריאה לנסוע לעצרת תמיכה בסביבה, ופעם זו פשוט קריאה לתרומה. הקמפיין גם מתבסס על הכלי המקוון "משכן לשכן" (Neighbor to Neighbor), אשר הופך כל תומך למגייס נלהב בשכונה שלו. תומך הנרשם לתוכנית מקבל רשימת מצביעים מהשכונה שלו ותסריט ונושאים לשיחה. בסיום, באמצעות ממשק פשוט יכול התומך לדווח על תוצאות השיחה והמערכת מתעדכנת בנתונים. הנסיון לאגד קבוצות באזורים נראה היטב גם במייל ממישל אובמה שמאפשר חיפוש של תומכים נוספים ליצירת קבוצות צפייה משותפות.



ההשוואה אולי מרחיקת לכת, אך בתחילת המאה הקודמת הפאשיסטים הבינו כיצד לרתום את הכח הטמון במדיום הקולנוע כדי לצבור עוצמה בקרב ההמונים. כיום, אובמה הוא הראשון לנצל את העוצמה של הרשת בצורה מקיפה: היכולת להגיע למיליוני אנשים, לבצע סגמנטציה על פי הצרכים, ולנצל את הדו כיווניות של הרשת כדי להניע לפעולה. בינתיים, אצלנו בישראל, עדיין מתבססים על ארגזים והעסקה מאות טלפנים ואנשי שטח, כשהציבור הרחב נשאר מרוחק, למרות שהוא נמצא במרחק של מייל מהשתתפות פעילה. עד הבחירות הבאות ההצלחות של אובמה כבר יגיעו גם לאזורינו.



* הכותב הוא מנכ"ל Netprotek, מפתחת של פתרונות שיווק מקוונים

אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח